Review: Various Artists – Best Audiophile Voices IV (cd)

Eric de Boer | 19 juli 2016
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 19 oktober 2015

Het vierde deel van de audiofiele samplerserie Best Audiophile Voices borduurt voort op de succesvolle invulling van de eerdere delen. Ook dit deel werd uitgebracht onder het Premium Records label en biedt de extreem hoogoplossende geluidskwaliteit van XRCD2. En de muziek zelf is ook nog wat spannender dan op het tweede deel.

De invulling van Best Audiophile Voices IV bestaat wederom uit twaalf tracks, die grotendeels uit covers bestaan. De audiofiele liefhebber schijnt daar het meest gevoelig voor te zijn, gecombineerd met –natuurlijk- de meest puristische manier van opname en weergave. Het is ook logisch dat men vrijwel alleen kan kiezen uit vocale nummers, easy jazz en evergreens en een ander jasje. Mainstream muziek wordt (helaas) bijna nooit vanuit een audiofiel oogpunt opgenomen, laat staan geproduceerd. En mocht dat wel zo zijn, dan moet een niet zo groot platenlabel een berg geld neertellen voor royalties om een track van een bekendere artiest te mogen bewerken en publiceren. Dat geld is er vaak niet, dus is de vicieuze cirkel weer rond.

Het resultaat is dan een album waarop wederom bekende en minder bekende covers staan, vertolkt door groten en minder groten uit de audiofiele opname-business. Toch is men op het vierde deel van het originele concept afgestapt: naast vrouwelijke vocalen zijn er ook heren die Best Audiophile Voices IV vullen met hun stemgeluid. Die afwisseling zorgt voor een bredere luisterervaring, en dus net wat meer spanning.

Bekende namen op het vierde deel van de Best Audiophile Voices reeks zijn Jheena Lodwick (met het wat gezapig aandoende, maar ultiem mooi opgenomen A Child Is Born) en Selena Jones (met het warme You Don’t Bring Me Flowers). Jane Duboc’s Lady Jane en de track Sunny van Noon brengen easy jazz naar voren, waarbij niet alleen de vocalen maar ook de muziek op ontspannen wijze naar voren komen.

De invulling die Jean Frye Sidwell aan het beroemde nummer Wind Beneath My Wings geeft, neigt erg naar de stijl die Diana Krall kenmerkt. Het gaat haar goed af. Echt mooi en nogal innemend zijn de tracks Too Young To Go Steady (Sara Gazrek) en For All We Know (Hayati Kafe). Ook Al Somma blijft prettig bij met z’n versie van The Very Thought Of You. Op vrijwel alle tracks is de geluidskwaliteit van zeer hoog niveau, maar daarop zijn de nummers ook uitgezocht.

Wie geniet van audiofiele weergave en graag het beste uit z’n set haalt, zal ook waarde hechten aan de basis. De muziek, dus. De enorm ontspannen klanken op Best Audiophile Voices IV komen daardoor wel een stuk meer uit de verf, dan wanneer er geen aandacht aan de opname, productie en persing was besteed. Deze sampler stelt je dus in staat om timbres, plaatsing, holografie en natuurlijk dynamiek te toetsen. De fraaie verpakking en de luxe disc zelf bieden ook in dit geval referentiemateriaal voor de doelgroep.

Muziek: 8
Klank: 9
Label: Premium Records