Recensie: Keb’Mo’ – Keb’Mo’ (LP)

Eric de Boer | 17 augustus 2015

In 1980 bracht Kevin Moore zijn eerste soloalbum uit. Dat album flopte enigszins en na een naamswijziging en een periode van 14 jaar debuteerde de blues muzikantopnieuw. Onder de noemer Keb’Mo’ werd dit album, dat dezelfde titel had als de artiestennaam, een stuk beter ontvangen. Op Keb’Mo’ liet Moore een combinatie van rasechte blues met invloeden van latere genres horen, voorzien van een eigen signatuur en een fraaie productie. Music On Vinyl heeft het album uit 1994 nu op vinyl uitgegeven.

Keb’Mo’ werd in oktober 1951 geboren in Los Angeles en heeft in zijn jonge jaren waren het zijn ouders die hem introduceerden in de muzikale stijlen gospel en blues. Kevin Roosevelt Moore speelde al in zijn jonge jaren op niet onverdienstelijke wijze gitaar, waarna hij ook bas en steel drums leerde spelen. Zijn muzikale carrière startte in een calypso band, waarna hij R&B en blues ging spelen. Aan het eind van de jaren zeventig had Keb’Mo’ veel rollen vervuld als gast- en achtergrondmuzikant. Ook schreef en componeerde Moore al veelvuldig, wat uiteindelijk leidde tot het debuut uit 1980, getiteld Rainmaker.

Nadat dat album Keb’Mo’ geen succes had opgeleverd, bleef hij als songwriter in dienst van zijn toenmalige platenmaatschappij A&M Records. In de jaren tachtig speelde hij tevens in de band van Monk Higgins en geïnspireerd door McKinley Morganfield (beter bekend als Muddy Waters) nam hij in de jaren negentig het pseudoniem Keb’Mo’ aan. In 1994 bracht Keb’Mo’ dus zijn debuut uit onder zijn ‘nieuwe’ naam op Okeh Records, een subdivisie onder Sony Music.

Keb’Mo’ is nog steeds een geslaagd blues album, waarop het hoekige spel van de artiest garant staat voor een unieke sound. Keb’Mo’ wist de aspecten van de klassieke blues prima te verwerken in een moderner jasje, waarbij de invloeden van R&B, soul, populaire Amerikaanse muziek en een klein beetje gospel door mochten klinken. Ook bewees Keb’Mo’ te beschikken over een prima blues stem en dankzij zijn flinke ervaring op het gebied van songwriting zijn de meeste tracks op Keb’Mo’ prettig om te beluisteren.

Keb’Mo’ had zijn ‘signature sound’ gevonden dankzij met Charles ‘Charlie Tuna’ Dennis, die hem leerde dat er veel soorten blues bestonden waaruit Moore kon putten. Die verbrede horizon resulteert op het album Keb’Mo’ in diversiteit. Een track als Am I Wrong biedt punch en snelheid, Don’t Try To Explain leunt op soul, terwijl het nummer Anybody Seen My Girl dicht tegen de Amerikaanse popsound aanschurkt. De synergie van oude en nieuwe stijlen komt fraai naar voren op Come On In My Kitchen en op Kindhearted Woman Blues (geschreven door Robert Johnson in de jaren ’30) raakt Keb’Mo’ de juiste snaar om de luisteraar te vervoeren met datgene waar blues ooit uit ontstond: liefde en gemis.

Het overgrote deel van het album komt prettig organisch de luisterruimte in en de muisstille persing van Music On Vinyl is gelukkig erg goed gelukt. Klankmatig is Keb’Mo’ erg sterk, met een open en rijke klanksignatuur en veel dynamiek. Met deze kwaliteit is het vertrouwen in het label weer wat hersteld en het label ‘audiophile’ is in het geval van Keb’Mo’ zijn debuut niet onterecht. Muzikaal genot voor fans van blues en een klassieker om van te blijven genieten.

• Muziek: 8
  • Klank: 9
  • Kwaliteit persing: 9