Recensie: National Gallery (dvd)

Jan Luijsterburg | 09 juli 2015

Het is een beetje de Engelse versie van het Rijksmuseum, de National Gallery aan het Londense Trafalgar Square. De gelauwerde, inmiddels 85-jarige Amerikaanse documentairemaker Frederick Wiseman maakte een prachtige, bijna drie uur durende film over het museum en de mensen die er komen, om te werken of als bezoeker.

Het ligt voor de hand de film te vergelijken met Het Nieuwe Rijksmuseum, de tv-serie en daarna de bioscoopfilm over ons grootste huis voor oude kunstschatten. Groot verschil is dat de National Gallery niet verbouwd werd. Geen gedoe over fietspaden in Londen dus - ze zijn daar sowieso wat minder van het polderen. In National Gallery staan de kunstwerken centraal, in hun relatie tot het heden.

Ze worden bekeken, gerestaureerd en vooral veel besproken. De goed van de tongriem gesneden medewerkers van het museum geven veel rondleidingen en vertellen daarbij elk op hun eigen, persoonlijke wijze over aspecten en achtergronden van de werken in de prachtige collectie. Wiseman hoeft de camera maar aan te zetten en de film lijkt zichzelf te maken, ben je geneigd te denken. Daarin zit hem precies de kwaliteit van de eminente filmmaker. Zijn onnadrukkelijkheid is een gevolg van uiterst precieze montage. De film heeft een heerlijk tempo, tijd speelt geen rol en de uren vliegen voorbij.

Niet dat er in Londen geen zakelijke beslommeringen zijn in de museumwereld. Subsidies worden ook daar teruggebracht en er wordt van het museum verwacht dat het zich wat meer publieksvriendelijk opstelt. Dat geeft kwesties als mag er wel of niet een vlag aan het gebouw gehangen worden bij een van de vele manifestaties die voor de deur op het beroemde plein plaatsvinden. Aanleiding voor fors debat, waarbij de directeur zich als een man van principes profileert.

Er gebeurt van alles om de kunstwerken heen. Een dichteres en dansers laten zich inspireren. De nadruk licht echter gelukkig op het stille genieten - veel Rembrandt en Da Vinci - en de oprechte nieuwsgierigheid naar het verhaal dat kunstenaars soms over vele eeuwen heen door weten te geven aan de hedendaagse geïnteresseerde. Je krijgt acuut zin om snel weer eens naar Londen te gaan en met eigen ogen te gaan kijken.

Aanvullende informatie

• VK/VS 2014
  • Speelduur: 174 minuten