REVIEW

Filmpjekijken bioscooptip - Ex Machina

Redactie HiFi.nl | 03 mei 2015

Bij filmliefhebbers zal de naam Alex Garland waarschijnlijk wel een belletje doen rinkelen; hij werkte als scenarist verschillende keren samen met Danny Boyle en zette onder meer The Beach en Sunshine voor hem op papier. Met Ex Machina maakt hij zijn regiedebuut. Filmpjekijken.com gaf de ambitieuze sci-fi-film 3,5 uit 5 sterren.

Domnhall Gleeson (Frank) speelt Caleb Smith, een getalenteerde programmeur die een weekje door mag brengen op het immense landgoed van zijn mysterieuze werkgever Nathan Bateman (Oscar Isaac). Daar aangekomen blijkt hij een pion te zijn in een grensverleggend experiment van zijn baas; deze heeft namelijk een A.I.-unit genaamd Ava (Alicia Vikander uit A Royal Affair) gecreëerd die veel slimmer en verleidelijker is dan hij ooit had kunnen denken. En daarmee beginnen de psychologische spelletjes.

Volgens redactrice Elise van Dam stelt de film vragen over meer dan enkel het verschil tussen A.I. en het menselijke bewustzijn. "Worden we misschien niet gedefinieerd door vooruitgang, maar door ons ‘vermogen’ ten koste van onszelf te falen? Want Ava mag dan overduidelijk robot zijn (we zien de bedrading), ze praat, beweegt en heeft het gezicht en postuur van een vrouw. Deze film gaat niet enkel over de verhouding tussen mens en A.I., maar minstens zozeer over die tussen man en vrouw."

Volgens Van Dam is Ex Machina een uitdagende film die mede door het sterke acteerwerk toch de aandacht vast weet te houden. "Garland stopt zijn film bomvol ideeën, verpakt in de complexe dialogen. Gleeson balanceert knap tussen naïef en berekenend en Isaac weet de aardsheid van zijn personage een heerlijk duister randje te geven. Maar vooral Vikander is magnetisch als de robot Ava. Net als Caleb worden we als toeschouwer door haar verleid te speuren naar een glimp van menselijkheid, van feilbaarheid."

 

De volledige recensie van Ex Machina kun je hier teruglezen. Ook nieuw in de bioscoop: Tracers (Taylor Lautner als parkour crimineel), Im Labyrinth des Schweigens (over het vergeten Auschwitzproces in Frankfurt midden jaren zestig), De Ontsnapping (naar een boek van Heleen van Royen met Isa Hoes) en De Boskampi's (familiefilm van de maker van Dik Trom).


EDITORS' CHOICE