REVIEW

Weezer – Weezer ‘The Blue Album’ (SACD)

Eric de Boer | 26 december 2014

In de lente van 1994 was het tijd voor de heren van Weezer om zich aan het grote publiek te presenteren. Met een vrij vernieuwende sound, jeugdige invloeden en een afwijkend uiterlijk sprak de levendige muziek van de vier jonge heren uit de Verenigde Staten vooral veel jeugdige muziekliefhebbers over de hele wereld aan.

Het titelloze debuutalbum, dat ook bekend staat als 'The Blue Album' is onlangs door MoFi op sacd heruitgebracht.

Weezer werd in 1992 opgericht door zanger en gitarist Rivers Cuomo, die de band als snel vulde met drummer Patrick Wilson, bassist Matt Sharp en gitarist Jason Cropper. Na het in eigen beheer uitbrengen van de demo The Kitchen Tapes, was het platenmaatschappij Geffen die Weezer op DCG Records contacteerde. Hoewel de band uit Los Angeles eerst dacht over het zelf produceren van hun officiële debuut, was het de druk vanuit de platenmaatschappij die ervoor zorgde dat de band koos voor de kundige oren van Ric Ocasek (onder andere bekend als oprichter en frontman van The Cars). Tijdens de opnamen in de New Yorkse Electric Lady Studios verliet Cropper de band, om te worden vervangen door Brian Bell.

Weezers debuut kwam dus in 1994 op de markt en is sindsdien al miljoenen keren verkocht. Hoewel de band met hun nogal 'nerdy' uiterlijk, korte kapsels en niet in de laatste plaats de MTV-vriendelijke clips veel tegengas kreeg van critici en rockers, bood The Blue Album een voor die tijd unieke mix van alternatieve rock, power pop en een snufje emo. Het sprak vooral de toenmalige jeugd aan, die na de hausse van de grunge-beweging op zoek waren naar andere invloeden.

         

Het succes van Weezers debuut valt -ook in retrospect- vooral te danken aan de hoge mate van jeugdige harmonie die doorklinkt op alle tracks. The Blue Album biedt een goed doordacht concept van erg melodieuze songs, teksten over alledaagse zaken als liefde of echtscheiding en heerlijke riffs met af en toe een verrassend hoekige inval. De harmonie wordt versterkt door het toevoegen van backing vocals van alle (!) bandleden en de hoorbare kwetsbaarheid van de individuele personen binnen Weezer. Vernieuwend, fris en vooral heel erg toegankelijk voor een groter publiek.

De heavy rock op het debuutalbum van Weezer heeft dankzij al die ingrediënten garant mogen staan voor onvervalst succes. Natuurlijk hebben hits als Buddy Holly (met de nog steeds erg leuke clip in de setting van de jaren '70 tv-serie Happy Days), Undone - The Sweater Song en niet in de laatste plaats het fijne Say It Isn’t So nog steeds bestaansrecht. Het album biedt echter meer dan die drie hits en bleef zo ook interessant voor muziekliefhebbers die niet zozeer het commerciële najoegen. Dit debuut van Weezer heeft extra fijne tracks met bijvoorbeeld In The Garage, zo'n beetje het ultieme tribuut aan al die metal bandjes die in garages oefenen en spelen. Of het licht op punk leunende Surf Wax America.

Cuomo schreef zelf het leeuwendeel van het album, maar liet zich op het debuut voor enkele tracks bijstaan met ideeën van Patrick Wilson (zoals het lekker rockende My name Is Jonas, The World Has Turned And Left Me Here en Surf Wax America). Hoewel het tweede album van Weezer (Pinkerton) nog wat volwassener en duisterder klonk, heeft het publiek het debuut van de band vele malen meer weten te waarderen. En dat is best logisch, gezien het wat onschuldige buitenbeentjes-karakter van de band en de diversiteit van dit tijdloze album. Weezers debuut bevat simpelweg geen slechte nummers.

Tien tracks telt het debuut van Weezer, dat door Rob LoVerde voor Mobile Fidelity Sound lab is geremastered voor deze audiofiele super audio cd. En ik kan niet anders dan toegeven, Weezer's The Blue Album klonk niet eerder zo fijn vanaf een digitaal medium. De aanwezigheid van gelaagde vocale bijdragen (via de barbershop-achtige zang van alle bandleden, wat op de track Holiday extra naar voren wordt gebracht), strakke en vooral zware gitaargeluiden en niet in de laatste plaats het ritmische fundament komen goed uit deze productie naar voren en worden met veel drive weergegeven. Zonder de viriele rauwheid en energie van de toen nog jonge band aan te tasten biedt deze sacd een traktatie voor het gehoor van de liefhebber. En laten we wel wezen, dit album moet in de kast van die liefhebber te vinden zijn. Aanbevolen.

  • Muziek: 9 ½
  • Klank: 8 ½
  • Label: Mobile Fidelity Sound Lab
  • Speelduur: 39:25 minuten
  • Website

EDITORS' CHOICE