Het achttiende(!) album van Paul de Leeuw is een hommage aan één van de grote idolen uit zijn puberteit. Robert Long liet met zijn unieke vorm van kleinkunst horen dat er meer was in het leven dan de doctrines van de ‘gewone’ wereld, wat de jonge Paul indertijd natuurlijk aansprak.
Getriggerd door het op Spotify afwezige oeuvre van Long, kreeg de artiest en presentator het idee om de muziek – die voor hem zoveel heeft betekend – opnieuw voor een groter publiek beschikbaar te maken.
Paul de Leeuw heeft zelf inmiddels ook al een flink aantal albums uitgebracht, waaronder enkele live-opnames en een grote verzamelbox. Vriend en vijand van de goedlachse 52-jarige De Leeuw weet inmiddels wel dat de in Rotterdam geboren komische tv-persoonlijkheid vaker uit het muzikale potje van andere artiesten heeft getapt, om al dan niet aangevuld met andere bekende artiesten een eigen versie te presenteren. Het ging Paul wonderbaarlijk goed af, hoewel ook zijn eigen werken uit het verleden voor veel memorabele muzikale pareltjes hebben gezorgd. Een album met alleen maar nummers van een enkele andere artiest was er echter nog nooit, en de in 2006 overleden meester van de Nederlandse kleinkunst Robert Long was weliswaar voor de hand liggend, maar juist ook biografisch en daardoor extra waardevol voor Paul.
De keuze voor de nummers die op De Leeuw Zingt Long staan geven dan ook blijk van respect. Paul heeft met fraaie tracks als Liefste, M’n Liefste, Jij Wou Mij Totaal, Als Je Ooit Weggaat, Afscheid, Allemaal Angst en het mooie Kalverliefde op intrinsieke wijze invulling gegeven aan het voor ons vaderlands cultureel erfgoed zo belangrijke oeuvre van Long. Niet alle muzikale invullingen lijken even geslaagd (zoals Levenslang met Typhoon of het met elektronische klanken ondersteunde Beschaafde Tango samen met het Dutch Event Choir). Het is een beetje een krampachtig aanvoelende manier van het naar deze tijd halen van die oudere nummers. Een duidelijke wens van Paul de Leeuw, maar in mijn optiek niet altijd passend binnen het geheel.
Het merendeel van de samenwerkingen zorgt gelukkig voor een vergroting van de ooit door Long beoogde expressie. Veel teksten van Long handelen over relaties, (homo-) seksualiteit, dogma’s en maatschappelijke acceptatie. Iets waar Paul veel gevoel bij heeft en dat op zijn eigen wijze altijd al heeft vertolkt.
Paul vulde De Leeuw Zingt Long niet alleen in, maar liet zich veelal aanvullen door een keur van gastzangers en –artiesten. Dus wordt het bekende stemgeluid van Paul aangevuld door het Rosenberg Trio, Ruth Jacott, Ilse DeLange, New Cool Collective, Remy van Kesteren of Eric Vloeimans. En natuurlijk mocht Cor Bakker niet ontbreken. Het maakt van De Leeuw Zingt Long een divers album, waarop serieuze tracks worden afgewisseld met vrolijke en soms zelfs lichtvoetiger nummers.
Voor De Leeuw Zing Long maakte Paul wederom gebruik van de kunde van producent John van Eijk. Klankmatig is de plaat prima passend binnen het muzikale genre, de nadruk ligt op de zang en de muziek grotendeels in dienst van de liedjes. De persing is fraai en de geluidskwaliteit dik in orde. In de hoes zit een insert met songteksten en een persoonlijke noot van Paul zelf. Als geheel is De Leeuw Zingt Long een mooie ode aan Robert Long, die prettig weg luistert en af en toe dieper weet te raken.
Muziek: 8
Klank: 8
Kwaliteit persing: 8 ½
Label: Music on Vinyl
Speelduur: 1:00:50 minuten
Website