Toen het verzoek van de hoofdredacteur van Music Emotion om een nieuwe release van de groep Melphi te recenseren in mijn inbox belandde, bleek dat uw recensent toch niet helemaal met zijn tijd was meegegaan. Wat was het geval: Deze nieuwe release van Melphi wordt alleen als download aangeboden en is standaard niet meer als cd verkrijgbaar…
De voorgestelde download van zeer hoge resolutie bleek echter een maatje te groot voor de streaming-set van uw recensent. Gelukkig waren ze bij SnipRecords zo vriendelijk om een cd’tje te branden. Wel drukte de vriendelijke PR manager van SnipRecords mij op het hart dat de echte audiofiel wel veel baat heeft bij een download van 96kHz/24bit in plaats van de reguliere cd kwaliteit. Kortom voor menige plaat- en/of cd liefhebber van de oude stempel is er nog een wereld te ontdekken. Dat streaming hifi booming is kunnen we dagelijks in de media en op internet lezen. SnipRecords speelt hierop in en wil de veeleisende audioliefhebber verwennen met hoogwaardige opnames van leuke eigentijdse groepen. De catalogus is nog beperkt, maar daar wordt hard aan gewerkt. Deze gloednieuwe release is er een van de groep Melphi met het album Through The Looking Glass.
Bloed, zweet en tranen
Melphi is een groep rond zangeres Lotte van Drunen met Rogier Telderman op piano, Jurriaan Dekker op bas en Willem van der Krabben op drums. Ze timmeren met de groep Melphi al een tijdje aan de weg en werden in 2012 vereerd met de DuvelVibes Challlenge award. Dit album is, afgezien van een EPtje uit 2011, hun debuut.
Ze spelen een aanstekelijke mix van luisterliedjes met een flinke dosis jazz/blues. Lotte van Drunen schreef het merendeel van de teksten. Pianist Rogier Tederman tekende voor het merendeel van de composities. Die variëren van ingetogen jazz tot blues en groovy nummers. Lotte heeft een frisse heldere stem, ze zingt zacht en intiem, maar kan, als de muziek daarom vraagt, ook flink uithalen en heeft dan zo’n heerlijk rafelrandje aan haar stem. Ritmisch zit de zaak goed in elkaar. Daarvoor zorgt Juriaan Dekker, die voor het fraaie sonore basfundament zorgt, maar vlak Willem van der Krabben niet uit. Hij is een aanstormend talent op het slagwerk. Zijn polyritmische drumwerk en subtiel geritsel met de brushes is een lust voor het oor.
De muziek is met heel veel zorg en kennis opgenomen. Hiervoor tekende Marijn Kooy. Zijn opnamestudio is opgezet om een zo natuurlijk mogelijk geluidsbeeld vast te leggen. De muziek is integraal opgenomen. De muzikanten speelden weliswaar in separate cabines, maar hadden wel gewoon visueel contact door de glazen scheidingswanden. Deze werkwijze vergde wel een hoop bloed, zweet en tranen. Als er maar iets fout ging, moest het hele nummer over. Reparatie of een foutje separaat corrigeren is er bij Marijn Kooy niet bij. Het moet in een keer goed op de band. Het resultaat mag er zijn. “Through The Looking Glass” is niet alleen een album met zeer aanstekelijke muziek, u wordt ook nog getrakteerd op een voortreffelijke geluidskwaliteit.
Om hun kersverse album te promoten heeft Melphi een clubtour gepland in de maanden april en mei. U begrijpt wel dat u in de pauze geen cd’tje kunt kopen, daarvoor moet u toch echt naar www.sniprecords.nl, alwaar u kunt kiezen welke download voor u het juiste formaat is; van mp3 tot super studiokwaliteit. De juiste data en speellocaties van de promotietour van Melphi vind u via www.melphimusic.com.