Een modern en innovatief concept van Toyota zou de manier waarop passagiers een autorit beleven weleens drastisch om kunnen gooien. Toyota Motor Europe heeft samen met het Instituut voor Interactief Design (CIID) in Kopenhagen het Window to the World-concept ontwikkeld, waarbij passagiers hun raam kunnen ‘besturen’ alsof het een iPad-scherm is.
Het concept gebruikt ‘augmented reality’ om passagiers informatie te kunnen geven over het landschap, de gebouwen en eventuele historische of toeristische wetenswaardigheden die ze tijdens de rit voorbij zien komen. Het raam kan tevens gebruikt worden om op te tekenen, waarbij het mogelijk is de schetsen met het landschap te laten interacteren. Deze applicaties, momenteel nog in de experimentele fase, bieden interessante educatieve mogelijkheden: de autorit als les in aardrijkskunde, natuurkunde of biologie. In het onderstaande filmpje is een conceptversie van een aantal Window to the World-mogelijkheden te zien.
Een interessante vraag vanuit hifi is natuurlijk welke gevolgen het Window to the World-concept heeft op bijvoorbeeld de besturing van het muzieksysteem in je auto. Wellicht is de applicatie iets waar Sonos in de nabije toekomst gebruik van kan maken. Het merk liet eerder dit jaar al weten dat er gekeken wordt naar de implementatiemogelijkheden van een Sonos-speler in de auto. Bediening van de speler zou, in navolging van de opties op je laptop, desktop of iPhone en iPad, best eens op het raam geplaatst kunnen worden.
Hetzelfde geldt voor een merk als Meridian. De Sooloos heeft tenslotte ook een touchscreen voor de bediening, dus hoe onwaarschijnlijk is het dat je de Land Rovers die momenteel hifi-systemen van Meridian ingebouwd krijgen – binnenkort een uitgebreide bespreking op HiFi.nl – in de nabije toekomst voorbij ziet rijden, terwijl één van de passagiers zijn favoriete muziek via het zijraam opvraagt..?
Â