Eerder berichtten we al over de promotie die Koen Tillie deze week maakte bij Control4, waar hij hoofd van Sales & Business Development wordt. Maar er spelen meer interessante ontwikkelingen bij het home-automatisatie merk dat importeur M-Pro Benelux voert.
Control4 is het platform bij uitstek voor eenvoudige home control voor de hedendaagse woning. De toepassingen maken het dagelijkse leven aangenamer door nieuwe en reeds bestaande slim-wonen-toepassingen te integreren in één enkel systeem. Control4 is betaalbaar en eenvoudig te gebruiken: home-theater-bediening, Multi-room-audio, licht-en verwarmingstechnologie en beveiliging in één enkel systeem, op slechts één aanraking van een touch-panel verwijderd.
Het merk is op vijf jaar tijd uit het niets opgeklommen tot de positie van tweede grootste speler in home-automatisatie in Amerika. Koen Tillie, die zijn sporen in de sector reeds verdiende bij Crestron (de huidige nummer 1 op de markt), werd aangetrokken om een gelijkaardig verhaal mee te bewerkstelligen in Benelux. Hij wil zich daarbij onder meer richten op twee belangrijke onderdelen die bij Control4 de verdere groei mogelijk moeten maken: modulaire opbouw en customization. Aan HiFi.nl legde hij uit wat daarmee bedoeld wordt.
Modulaire opbouw en customization
Ten eerste biedt de mogelijkheid om toepassingen van Control4 modulair in te bouwen de consument een enorm voordeel. Je hoeft namelijk geen volledig systeem in je woning te integreren, maar kunt er ook voor kiezen om stap voor stap onderdelen van home-automatisatie toe te voegen. Bijvoorbeeld eerst applicaties om audio en video te kunnen regelen, en later pas toepassingen voor airconditioning, verwarming, of elektrische gordijnen. Je kunt zo op basis van je eigen budget stapsgewijs uitbreiden, en hoeft geen duur totaalpakket samen te laten stellen.
Bovendien is de betaalbare oplossing van Control4, dat het merk ook wel HomeControl 2.0 noemt, niet alleen geschikt voor nieuwe woningen waarin een systeem in de bouwplannen meegenomen kan worden. Dankzij de draadloze Zigbee Technology kunnen de diverse applicaties ook in bestaande woningen geïntegreerd worden. Het ‘nieuwe generatie’-aspect van HomeControl 2.0 slaat bovendien op het gebruik van een ‘application store’ zoals we dat ook kennen van de iPhone en iPad, waardoor het voor de consument mogelijk is zelf de functionaliteit van het systeem te verhogen. Je kunt bijvoorbeeld verschillende standen en sferen van je verlichting beheren, en zelfs over de hele wereld de lampen in je woonkamer aan en uit doen. Applicaties die gemakkelijk in te stellen zijn zodra het systeem in huis gehaald is; push & play.
Marktontwikkelingen
Interessant voor zowel het bedrijf als de consument in het algemeen, is het onderzoek dat ABI Research recent uitgevoerd heeft. Het toonaangevende onderzoeksbureau dat regelmatig met bijzonder accurate voorspellingen voor de dag komt, heeft geraamd dat er in de huidige (mondiale) markt zo’n 1,8 miljoen gebruikers zijn van home-automatisatie systemen. In de komende vijf jaar wordt dat aantal verwacht te groeien met zo’n tien miljoen extra gebruikers. Dat betekent dat er 2016 ongeveer twaalf miljoen huishoudens systemen in huis geïntegreerd zullen hebben. Deze groei wordt voornamelijk behaald door de diverse innovaties in home-automatisatie, waar Control4 met de Zigbee technologie ook een aandeel in heeft. Het merk zal met onder meer Google (Android@Home), Motorola Mobility (4Home) en iControl om die tien miljoen potentiële klanten moeten strijden. Een competitie die overigens vooralsnog voorspoedig gaat, laat Koen Tillie nog weten. Waar Crestron een aantal jaar terug vrijwel monopolist was, hebben zowel Control4 als het kleinere Savant grote sprongen gemaakt om respectievelijke de nummers twee en drie in deze sector te worden.