ARTIKEL

`Real Surround 5.1`

Redactie HiFi.nl | 07 juli 2011

Dankzij een Belgische innovatie en patentaanvraag komt nu de technologie beschikbaar die het mogelijk maakt om een échte 5.1 ervaring aan te bieden. Franky Lemoine van de High Multimedia Group heeft samen met een groepje gepassioneerde mastering ingenieurs de klus geklaard. Ze leggen het hieronder uit.

Veel liefhebbers hebben vandaag de dag wel een set ‘Real Surround’ boxen voor de televisie en/of computer thuis. Je koopt ze tegenwoordig al vanaf 40 euro. Ook iedereen die zich een home cinema systeem aanschaft, beschikt over een systeem dat ‘Real Surround’ geluid kan weergeven. Kàn weergeven. Want in werkelijkheid komt er doorgaans gewoon stereogeluid uit deze geavanceerde apparatuur. Er klinkt op diverse fora dan ook al jaren gejammer over het niet waarmaken van de beloften van de hardware producenten. Begrijpelijk; er komt nu eenmaal geen ‘Real Surround’ uit hun ‘Real Surround’ apparatuur. En de reden hiervoor is simpel: er is gewoonweg geen content beschikbaar.  Wat er niet in wordt in gestopt, komt er ook niet uit. Het ligt dus zeker niet aan de hardware, maar aan de leveranciers en producenten van geluid, zo stelt het groepje ingenieurs.

Toen Dolby in de jaren tachtig het Dolby Surround systeem ontwikkelde, dat het opwindende meerkanaalsgeluid van bioscoopfilms voor de huiskamer beschikbaar maakte, was dit een revolutie in geluidsbeleving. Eindelijk kon in privésfeer een natuurlijk geluidsbeeld in zijn totaliteit gereproduceerd worden. Het natuurlijke ‘live’ gevoel van Dolby Surround was een dergelijke klapper dat velen er de hoge prijs voor over hadden.

Maar deze technologie -die vandaag nog gangbaar is, zelfs bij 3D toepassingen - `vertrekt` van stereofiles. Via psychoakoestische effecten worden de hersenen ‘gefopt’ en wordt zo de illusie van surround opgewekt. Echte surround is het niet. Het blijft immers een tweekanaalservaring. High Multimedia Group wist dat het beter kon. Dat een échte, zuiver klinkende surround beleving voor de huiskamer kon worden gecreëerd. Het was tijd voor de overtreffende trap. Na stereo kwam Dolby Surround. Na Dolby Surround moet échte surround komen: ‘Real Surround’.

De mastering ingenieurs van High Multimedia Group creëerden daarom een loepzuiver surround geluid dat ‘Real Surround 5.1’ apparatuur tot zijn recht laat komen. Het verschil in luisterkwaliteit is onmiskenbaar. Maar een andere belangrijke vraag die zij stelden: hoe krijg je dit superieure geluid nu tot bij de consument? Hoe zorg je ervoor dat ‘Real Surround’ door de leveranciers en producenten van geluid kan worden aangeleverd?


EDITORS' CHOICE