Review opnamemicrofoons: RODE Stereo Videomic Pro

Ulco Schuurmans | 19 augustus 2014 | Fotografie Fabrikant

Het opnemen van goed geluid en in de camera ingebouwde microfoons staan op gespannen voet. De interne microfoonkoppen zijn klein, staan te dicht bij elkaar en nemen ook nog eens de bedieningsgeluiden van de camcorder of videofilmende fotocamera op. Een externe opsteekmicrofoon verbetert in dezen de geluidsopname aanzienlijk. De RØDE Stereo Videomic Pro doet het daarbij voor de videofilmende spiegelreflex of systeemcamera uitstekend.

Geluid is en blijft voor menig videofilmer een lastige zaak. En dat terwijl een goede soundtrack de halve videofilm draagt! De problemen beginnen al bij de opname. De ingebouwde of meegeleverde microfoon is niet meer dan een compromis voor doorsnee opnamen van het snapshottype. Zodra het om meer eisen zoals een hoogwaardige muziekregistratie of het opnemen van goed verstaanbare en storingsvrije spraak gaat laten deze standaardmicrofoons het snel afweten. Een ander probleem is het feit dat bij tal van camera’s het volume niet handmatig valt te corrigeren. Pompend geluid, te zacht met ruis of vervormd hard vallen u dan ten deel. Om van het oppikken van windvlagen en omgevingsruis nog maar niet te spreken.

Een externe microfoon dan? Die zijn al snel groot en zitten in de weg. Maar niet bij de compacte RØDE Stereo Videomic Pro met name bedoeld voor hij of zij die met een videofilmende spiegelreflex- of systeemcamera geluid opneemt. Heel geschikt voor muziekopnamen, omgevingsgeluid waarbij de stereodynamiek tot zijn recht dient te komen en ook voor doorsnee videoshots en spraak.

Functioneel ontwerp
Als u de RØDE Stereo Videomic Pro uit de doos haalt, vallen er meteen twee zaken op:

• Wat is de microfoon lekker klein en licht in gewicht. Dat is geen extra belasting in de accessoireschoen voor een middelgrote spiegelreflex- of systeemcamera;
  • Wat ziet het ontwerp er gedegen en functioneel uit.

Bovenop de microfoon zit de schuimrubberen windkap ongeveer ter grootte van een tennisbal. Op het stemmig zwart prijkt de grijze merknaam RØDE. Het plastic microfoonhuis is verend opgehangen aan de koppeling voor het accessoireschoentje en eventueel op een handgreep of statief. Het toepassen van verende elastische bandjes voorkomt dat er trillingsgeluiden van de camera naar de microfoonkop worden overgedragen. Er zitten extra (reserve)bandjes in de doos.

Achterop het microfoonhuis zitten twee schakelaars. Links eentje voor aan/uit en het schakelen tussen vlak (flat) en het High Pass Filter. Dat filter voor de hoge frequenties verwijdert storende geluiden in de lagere opnamefrequenties door deze niet door te laten. Dan heeft u veel minder last van rommelende geluiden. Er is een LED voor stroom aan.

De rechtse schakelaar stelt de geluidssterkte in. Er is keuze uit drie standen: -10 dB, 0 en +20 dB. Dit beschermt in de laagste stand tevens het gehoor als u het geluid met behulp van een hoofdtelefoon controleert. De bevestigingsschoen is van het zogenaamde koude type. Er is geen verbinding met de contacten in de accessoireschoen van de camera en er wordt ook geen stroom aan de batterij onttrokken. De RØDE Stereo Videomic Pro heeft voor de voeding een eigen batterij nodig. Na een klepje aan de achterzijde naar boven te schuiven kunt u een 9V blok Alkalinecel plaatsen. De microfoon sluit u op de camera aan via een 3.5 mm minijack-plug voor de Mic-ingang. Het kabeltje is relatief kort. U kunt wel een handgreep met accessoireschoen gebruiken doch, zonder verlengkabel, geen statief op enige afstand.

Praktijk
Het gebruik van de RØDE Stereo Videomic Pro wijst zich grotendeels vanzelf. Alleen is het even uitproberen wat het High Pass Filter en de versterking nu precies voor uw camera doen. Het een en ander is afhankelijk welke bewerkingen en audiocorrecties de gastheercamera uitvoert. Afhankelijk van het gebruikte cameratype zijn er ook geluidsfuncties aan/uit te zetten of bij te regelen. Wij probeerden deze stereomicrofoon uit op een muziekevenement, bij een zanggroepje/koor en een reportage buitenshuis. Voor een microfoon in deze prijsklasse gewoon prima. Dit zowel qua geluidskwaliteit en nauwelijks stoorgeluiden als de stereodynamiek. En met 10 jaar garantie kunt u er nog lang plezier van hebben.

RØDE Stereo Videomic Pro: € 222,-