Recensie: The Legacy (blu-ray serie)

Jan Luijsterburg | 05 juni 2014

Na de enorme successen van televisieseries rond moorden (The Killing) en politiek (Borgen) stond de Deense publieke omroepzender DR voor de uitdaging een nieuwe omgeving te bedenken waar onderling gekonkel de gemoederen eindeloos kan bezig houden. Het lag voor de hand: want wat is erger dan een familie die een erfenis moet gaan verdelen?

Het gaat om de kinderen van een zeer succesvol kunstenares, Veronika Grønnegaard en verschillende vaders. Veronika woont en werkt op een gigantisch landgoed, de meest recente, al even excentrieke partner leeft er in een schuurtje. De jaren 60 zijn niet onopgemerkt aan hen voorbij gegaan: ze houden er een vrijgevochten, chaotische levensstijl op na, waar de kinderen zich vroeger maar naar te voegen hadden.

Zoon Frederik (Carsten Bjørnlund) heeft zich het meest gedistantieerd van zijn familie. Hij leidt een burgerlijk leven waarin zijn carrière centraal staat. De dood van zijn vader is een onverwerkt trauma en hij heeft zijn zinnen op het landgoed gezet. De anderen koopt hij straks wel uit. Emil (Mikkel Boe Følsgaard) leeft in Thailand, waar hij zich flink verslikt heeft in een bouwproject. Hij wordt op de hielen gezeten door schuldeisers van het criminele type. Gro (Trine Dyrholm) wordt door haar moeder schamper aangeduid als ‘de secretaresse’. Ze is vast van plan het landgoed om te vormen tot een aan haar moeder gewijd museum. Dat zou Veronika’s wens zijn, maar de bewijzen daarvoor zijn schaars.

In de eerste aflevering zien we hoe Veronika wegloopt uit een kliniek voor kankerpatiënten. Ze heeft niemand laten weten dat ze ziek is. Op de laatste nacht van haar leven laat ze een jonge vrouw die bij de plaatselijke bloemist werkt bij zich komen. Deze Signe (Marie Bach Hansen) blijkt een geheime dochter te zijn en Veronika stelt een briefje op waarin ze het landgoed aan Signe schenkt. De kersverse broers en zus laten hun plannen natuurlijk niet voetstoots varen. Startpunt voor een strijd waarbij steeds weer nieuwe ontdekkingen het perspectief fascinerend doen rondtollen.

Net als de genoemde voorgangers van de serie heeft The Legacy (Avingerne) een bijzonder hoog entertainmentgehalte. De neiging aflevering na aflevering door te kijken is groot. Vreemd is dat het verhaal rond aflevering 7 een logisch eindpunt bereikt. De afleveringen die volgen lijken al het begin van een vervolgserie, die natuurlijk ook gaat volgen. De spanning zakt aan het eind van de reeks in, maar er zijn voldoende aanknopingspunten voor een boeiende vervolgreeks.

De psychologische karakterontwikkeling is een aanzienlijk minder sterk aspect van de serie. Dat mensen zich afhankelijk van de situatie heel verschillend kunnen gedragen is een gegeven, maar hier stapelen de eigenaardigheden zich wel erg op. Vooral het gedrag van Signe is soms erg raadselachtig, waarbij zij naïeve en doortrapte momenten met elkaar afwisselt. Raar kind wel.

Denemarken, 2014
Speelduur: 10 x 55 minuten (3 x blu ray)
Regie: Pernilla August e.a.