Maandag Persdag – de show begint officieel dinsdag – wordt vandaag voor ons afgetrapt door Monster, in Mandalay Bay.
Naar goede traditie mogen we een hele reeks beroemdheden en vertegenwoordigers van grote merken verwachten, nadat Head Monster Noel Lee himself op zijn Segway het podium bestegen heeft.Â
Uiteraard zijn we er toch vooral aanwezig voor het productnieuws. Dat begint met een blik achteruit. Op de 35 jaar historie van het merk dat Lee in 1979 – 2014 is een jubileumjaar – op deze zelfde show introduceerde. 'The journey of 35 years', zo kopt zijn presentatie. Na wat korte mijmeringen – Lee is niet vies van wat speelse zelfverheerlijking – brengt dat ons bij het eerste nieuws, voorgeleid door de slogan 'bring back the classics': Monster brengt een breed scala aan bekende producten terug op de markt. Denk daarbij vooral aan de succesvolle kabels (en het retro logo) die het merk groot gemaakt hebben. Oude wijn in nieuwe zakken?
Groei door samenwerking
Er is echter ook meer dan een een beetje nieuws rond daadwerkelijk nieuwe producten. De sleutel voor de komende 35 jaar van het bedrijf lijkt meer nog dan voorheen 'samenwerking' te zijn. Onder de noemer 'Creativity, Innovation, Collaboration' kondigt Lee een schier oneindige serie partnerships met sterke merken aan (vanaf dinsdag officieel aangekondigd op de al weer vólgende persconferentie van zijn merk), allen bedoeld om elkaars marktwaarde te vergroten.Â
We doen een greep uit wat ons vandaag gepresenteerd is:
- De DNA-lijn headsets wordt wireless, en is voorzien van nieuwe noise cancelling-technieken;
- Het aanbod Go DJ portable dj-gadgets wordt uitgebreid, ondersteund door een klein legers internationaal bekende deejay's, en biedt onder meer 'personal colors' voor de diverse producten;
- De N-Pulse Pro headsets worden gelanceerd;
- Monster wordt tv-producent en gaat een serie programma's ontwikkelen met onder meer Nick Cannon, presentator van America's Got Talent;
- Monster gaat in zee met Adidas en lanceert samen met de Duitsers een nieuwe serie hoofdtelefoons;
- 24K Lifestyle wordt geïntroduceerd, een productlijn headsets voor jongeren die zich op het oog vooral laat kenmerken als 'schaamteloze audio-bling';
- De World Poker Tour wordt in dezelfde stijl 'overgenomen' door Monster; de voorzitter van de WPT vertelt trots dat zijn sport de enige ter wereld is waarbij de spelers hun headsets tijdens de (breed internationaal verspreide) tv-uitzendingen dragen, waardoor het merk van Lee zich andermaal uitstekend in de kijker speelt;
- UFC, de organisatie achter de Ultimate Fighting Champions, wordt exclusief Monster-partner. De snelst groeiende (en eveneens breed op internationale televisie uitgemeten) sportorganisatie ter wereld wordt voor en achter de schermen uitgedost met Monster Audio;
- Shaquille O'Neal wordt op het podium gehaald om de Size Does Matter-producten te introduceren, een lijn producten die vooral opvallen door hun bescheiden formaat, zoals deze portable speakers;
- De Lamborghini Veneno Roadster wordt uitgerust met Monster-audio:
The list goes on and on. Los van de producten die er bij iedere samenwerking naar voren geschoven worden, lijkt Monster vooral (ook) te investeren in marketing en naamsbekendheid: het verspreiden van Alles Monster. Aan alle kanten bijgestaan door starpower en de kracht van andere grote merken. Dat speelt de criticasters die vinden dat het merk zich niet onderscheidt in de kwaliteit van de audioproducten, maar wel op het formaat van de marketingbudgetten, natuurlijk aardig in de hand. Of dat fair is, moeten we nog gaan bezien. Monster heeft sinds afgelopen najaar een nieuwe distributeur in de Benelux, en we willen de komende periode zeker het nodige van het verse aanbod aan de tand gaan voelen. Wordt vervolgd!