Boekrecensie Passion for Vinyl – Robert Haagsma

Eric de Boer | 14 december 2013

Vinyl maakt een hoop los in mensen. De afgelopen jaren is de opmars van het medium niet te stuiten, terwijl de cd alweer bijna ten grave kan worden gedragen. Tijdens het vijftienjarig bestaan van Record Industry in Haarlem borrelde het idee op voor een boek dat de geschiedenis van het vinylproducerende pand zou gaan beschrijven. Als schrijver van dat boek werd muziekjournalist Robert Haagsma benaderd. Het groeide uit tot een groter project: een vrijwel mondiale ode aan vinyl en al haar liefhebbers.

Passion For Vinyl: A Tribute To All Who Dig The Groove is de naam van het fraai ogende boek dat tijdens de onlangs gehouden Mega Record (& CD) Fair in Utrecht werd gereleast. Maar liefst 240 pagina's telt het genummerde hardcover werk van Robert Haagsma, die vrijwel de hele wereld over ging om interviews af te nemen van bekende en minder bekende personen. Al die personen delen één en dezelfde passie: het verzamelen, draaien en/ of beleven van vinyl en alles wat daarbij hoort. En dat levert erg leuke anekdotes op. Het boek is uitgevoerd in full color drukwerk en de voorkant bestaat uit een harde sleeve, waarin (hoe kan het ook anders) een leuke 45 toeren single met werk van Jacco Gardner zit.

Onder de vele liefhebbers die door Haagsma aan de tand zijn gevoeld over hun belevingen van en met vinyl bevinden zich DJ's, artiesten, labelbazen, ontwerpers, eigenaars van platenzaken en verzamelaars. Maar ook 'engineers' zijn vertegenwoordigd. Het boek is een bonte verzameling van de dwarsdoorsnede van de westerse bevolking, want vinyl is echt voor iedereen. Haagsma, naast auteur, muziekjournalist en redacteur ook een fervent verzamelaar van vinyl en bezitter van prima hifi, weet in dit Engelstalige boek elke geïnterviewde persoon kleurrijk neer te zetten. Met smeuïge verhalen over de persoonlijke favorieten, de plaat waarmee het voor die persoon allemaal begon, en herkenbare gevoelens.

Zo is er het inmiddels overbekende verhaal van Opeth-zanger Mikael Åkerfeldt, die zijn jeugdige slaapkamer tot pulp sloeg nadat hij een kras op z'n nieuwe lp van Bathory bemerkte. Of de Brazilliaanse superster Ed Motta, die naar Nederland kwam om een appartement aan de gracht aan te schaffen maar zijn geld compleet aan het zwarte goud spendeerde. Of de bekende (audiofiele) muzikant Henry Rollins, die ondanks z'n ruige voorkomen een schat aan platen en een geweldige hifi-set bezit.

Ook verzamelaars/liefhebbers/medewerkers van Record Industry zelf (Rinus Hooning, Mark Klinkhamer en Ton Vermeulen) worden geïnterviewd. Achterin het boek zijn enkele pagina’s gevuld met de geschiedenis van het pand als platenperserij. Voorzien van veel albumhoezen en -info, iets wat door het hele boek terugkomt. Het versterkt de beleving van de geïnterviewde personen. Haagsma weet relevante vragen te stellen, de antwoorden zijn meer dan bevredigend en uiterst interessant voor iedereen die begrijpt wat vinyl met een mens kan doen. De schrijfstijl is prettig informeel, de diepgang voelbaar. Je beleeft de kleine ongemakken van verzamelaars (hoort het jaren ’80 album van een band wel op dezelfde plank als hun jaren ’60 album?) en de grote passie van bijvoorbeeld het kopen van een eerste single of het vinden van die lang gewenste uitgave.

Maar ook de belevenissen op analoog gebied van Andreas Spreer (van het fameuze Tacet label), Mario Goossens (Triggerfinger), Hans Pokora (Record Collector Dreams), Jan van Ditmarsch (Bertus), Nigel House (Rough Trade) of Ferry Roseboom (Excelsior Records) zijn enorm interessant om te lezen. Leuk is het stukje over John Dyer Baizley (van onder andere Baroness), voor wie het artwork van een lp weer erg belangrijk is. Of de immense collectie van Atlantic Records’ CEO Craig Kallmann – de man heeft meer dan 750.000 LP’s, singles en EP’s!- die best wel jaloers maakt. Wat drijft de verzamelaars? Natuurlijk is er plek voor de productie van de LP, wordt er aandacht besteed aan de nog steeds succesvolle Mega Platen & CD Fair en de drijvende krachten erachter. Ook de beroemde Michael Fremer werd door Robert Haagsma geïnterviewd voor Passion For Vinyl, en de man verzorgde tevens een voorwoord.

Wie in Utrecht aanwezig was tijdens de introductie, had zelfs de kans om het boek door Haagsma en Fremer te laten signeren. Terecht wordt ook Record Industry’s Anouk Rijnders aangehaald in de credits, maar het grote werk is toch wel van Haagsma. Deze bewijst niet alleen dat de passie voor vinyl een rechtvaardige en vooral persoonlijke is, maar kan er ook nog eens erg fijn over schrijven. Dit boek heb je dus zo uit, maar het blijft bij je – en past bij de meeste lezers van dit medium ook nog eens perfect op de salontafel om af en toe nog eens in te bladeren. Met de naald passievol in de groef gezakt, wel te verstaan. Warm aanbevolen!

Uitgeverij/ label: Record Industry
ISBN: 0978946228263