NIEUWSApple

Apple voor het eerst meest waardevolle merk ter wereld

Redactie HiFi.nl | 30 september 2013 | Apple

Na dertien jaar is Apple erin geslaagd om Coca-Cola van de troon van meest waardevolle merken ter wereld te stoten. Dat blijkt uit de nieuwe top-100 die Interbrand bekend heeft gemaakt. Interbrand becijferde dat Apple 98 miljard dollar waard is, een stijging van 28 procent ten opzichte van de vorige lijst.

Sinds Interbrand begon met de lijst, was Coca-Cola telkens de nummer één. De frisdrankfabrikant moet niet alleen die toppositie afstaan, maar zakt dit jaar zelfs naar de derde plaats. De tweede plek wordt ingenomen door Google. Volgens Interbrand is het technologieconcern ten opzichte van de vorige lijst 34 procent meer waard geworden, waardoor het van de vierde naar de tweede plaats klimt.

Samsung zag zijn waarde ten opzichte van de vorige lijst met 20 procent stijgen.

Technologiefondsen doen het sowieso goed volgens Interbrand. Zeven van de tien meest waardevolle merken opereren in die business. Daarnaast zijn bijvoorbeeld ook Facebook (+43 procent), Samsung (+20 procent) en Amazon (+19 procent) aanzienlijk meer waard geworden. Daartegenover keldert de waarde van Nokia liefst 65 procent, de grootste daling ooit in de geschiedenis van de lijst.

Philips is het meest waardevolle Nederlandse merk, het is terug te vinden op de 40e plek.

 

Amerikaanse merken blijven de lijst domineren, de volledige top-7 en de nummer negen komen uit de VS. In de lijst vinden we drie Nederlandse merken terug: Philips (plek 40, +8 procent), Shell (73e positie, +16 procent) en Heineken (plek 92, +10 procent).


EDITORS' CHOICE