De Saab 9-5. Bijna was de chique sportlimousine er niet gekomen. Maar nu ons eigen Spyker het Zweedse prestigemerk heeft ingelijfd, zien we hem alsnog op de weg verschijnen. Spyker en Saab. Rock en jazz. Noem het fusion.
Soms zit het mee. Maanden voor zijn officiële marktintroductie spotten we een nieuwe generatie Saab 9-5 op de parkeerplaats van Hilton Schiphol. Op dat moment wordt al te nieuwsgierig autojournaille bij wijze van spreken nog met een jachtgeweer van de auto weggejaagd. Niet getreurd. Toch maar eens binnenwandelen dus.
Foto: Saab
Het zit dubbel mee. We treffen CEO Victor Muller in de lounge. Er is een vergadering van de raad van commissarissen aan de gang, maar de heren hebben net koffiepauze. Uit een ooghoek zien we Saab directeur Jan Ake Jonsson op zijn hakken rechtsomkeert maken bij de vergaderruimtes. Hij ziet de bui al hangen. Victor Muller pakt het intussen sportief op. Het is – het lag voor de hand - zijn auto buiten en we hebben inderdaad goed gezien dat die een highend Harman-Kardon systeem heeft. Een duidelijk geval van: ik durf het bijna niet te vragen…
Foto: Inge Veerkamp
Even luisteren? “Oké, maar hou in de gaten dat het een voorserie auto is. En wacht met al te uitgebreide rijindrukken even tot de definitieve productieversie aan de pers wordt voorgesteld.”
De bestuursvergadering gaat verder. En we wandelen waarschijnlijk als eerste journalist ter wereld enigszins verbluft de Hilton draaideur uit met de sleutels van een Saab 9-5 Turbo6 XWD. Een versie met alles erop en eraan dus. PR-man Dick Braakhekke – wél familie - volgt als de spreekwoordelijke schaduw. Vertrouwen is goed, controleren nog veel beter.
Straaljager
De 9-5 blijkt een verrassend slanke en aerodynamische auto met een bijna coupéachtige daklijn. Maar tegelijkertijd ook een dikke vijf meter lang. Noem hem maar een sportlimousine. Ook binnenin gaat het er luisterrijk aan toe. Zijn infotainment systeem - met groot aanraak beeldscherm - beslaat het grootste deel van de console.
Saab werkt met een transpondersleutel, die de bestuurder dus draadloos herkent. De deur opent vanzelf en één druk op de startknop tussen de stoelen is genoeg om de V6 in actie te brengen. De Zweden kiezen trouwens opmerkelijk sportief voorgevormde stoelen. En een speels gevormd stuurwiel.
Foto: Inge Veerkamp
Om te beginnen gaat onze test CD het audiosysteem in. Eerst maar eens wat algemene indrukken op te doen. We schakelen de 6-versnellingsautomaat in en de 9-5 zoeft opvallend stil van de plek. En die rust blijft ook op snelheid bestaan. Wel zo prettig voor het luisterplezier.
Intussen valt nog een detail op. Een knipoog naar de Saab straaljagers. Midden tussen de klassieke meters draait een soort walsje dat de snelheid weergeeft. Als in een vliegtuig. Een tikje over de top, wat ons betreft, want in deze topversie zit ook al een HUD (Head Up Display: Projectie van de belangrijkste informatie op de voorruit - red.).