In 1972 werd in Duitsland de firma New Acoustic Dimensions opgericht door een internationale groep audio-enthousiastelingen die de dominantie van de Japanse hifi met steeds meer nullen achter de komma en steeds grotere VU-meters een beetje beu waren, aangevoerd door Amerikaan Martin Borish. De groep bestond eerst vooral uit Duitse en Zwitserse dealers en importeurs, maar heel snel werd NAD UK opgericht, waardoor het merk tegenwoordig vooral als Brits bekend staat.
De doelstelling was om hifi-apparatuur te maken die levert waar het voor gemaakt is: een zo goed mogelijke weergave zonder overdreven uiterlijke franje en overbodige knoppen.
In de beginjaren onderscheidde het bedrijf zich nog niet met het later zo bekend geworden grijze design. De apparaten hadden begin jaren `70 de in die tijd de gebruikelijke zilveren fronten en houten kasten. Qua uiterlijk was er dus niet zo veel nieuws onder de zon, hoewel het aantal knoppen relatief bescheiden was. Opvallender waren de audiofiele prestaties, die van meet af aan zeer positief werden ontvangen.
Mijlpalen
NAD, zoals het bedrijf werd genoemd, heeft niet alleen een aantal hifi-klassiekers op haar naam staan, maar ook een aantal unieke innovaties, waar we later op zullen terugkomen.
Uit het midden van de jaren `70 stammen klassieke receivers als de Model 120 en 140, en de versterkers Model 60 en Model 90.
Deze serie eindigde bij de legendarische Model 200 versterker die zelfs een Dolby-unit aan boord had, zowel voor opname als weergave.
1978 was een belangrijk jaar voor NAD, zoals het bedrijf inmiddels heette. Ontwerper Bjorn Eric Edvardsen kwam met een totaal nieuw ontwerp op de proppen, de inmiddels legendarische 3020 versterker. Ook de vormgeving werd aangepast. De 3020 was de eerste NAD versterker met het minimalistische grijze uiterlijk.
En hoewel over het aangezicht van de versterker voldoende discussie werd gevoerd waren vriend en vijand het er in elk geval over eens dat de klankmatige kwaliteiten van de 3020 van een zeer hoog niveau waren. Warm en buisachtig, bijna euforisch. Absoluut onopdringerig en vooral muzikaal. Het was een combinatie van perfecte maar (eerlijk is eerlijk) ook enigszins fortuinlijke timing en een zeer scherpe prijs (in de VS moest je er 70 dollar voor neertellen) die de 3020 tot legendarische proporties deed groeien.
De versterker bleef uiteindelijk vijftien jaar in productie voor hij in 1993, na meerdere technische updates “along the wayâ€, met pensioen mocht. De schattingen lopen een beetje uiten, maar de meest betrouwbare cijfers spreken van 1,3 miljoen (!) verkochte exemplaren, waarmee de 3020 met afstand de best verkochte stereoversterker aller tijden mag worden genoemd.
Â