Op HiFi.nl gaat het over...hoe kan het ook anders, HiFi. Maar, we besteden onze tijd natuurlijk ook aan de andere aspecten van het uitgeven op internet. Vandaag laten we een keer zien hoe boeiend ook dat kan zijn, aan de hand van wat statistieken. Deel 1: het mobiele gebruik van HiFi.nl.
De introductie van de originele iPhone in januari van 2007 was het moment dat mobiel internet voor een breed publiek bereikbaar werd. Toen exact drie jaar later de iPad voor het eerst aan de wereld werd getoond, wisten we inmiddels dat het een product was waar rekening mee gehouden moest worden. Maar dat nog eens drie jaar later meer dan 27% van alle bezoekers van HiFi.nl onze site met een mobiel apparaat bekijkt, hadden we toen niet durven inschatten. Om dat even in het juiste licht te zetten: dat zijn ruim meer dan 100.000 bezoekers op een mobiel apparaat – elke maand weer.
Deze wetenschap gebruiken we uiteraard bij de ontwikkeling van ons platform. Nieuwe features als de HiFind moeten ook op een mobiel apparaat goed werken, en nieuwsbrieven moeten goed te lezen en te bedienen zijn op kleine schermen. Bovendien moet er rekening mee gehouden worden dat een boodschap op alle apparaten goed door komt en werkt. Hiertoe hebben we bestaande elementen als brochures, '360 graden'-fotografie en banners vervangen door nieuwe technologie die goed werkt op alle apparaten.
Maar ook inhoudelijk zien we duidelijk een andere gebruik op mobiele apparaten en zelfs ander gebruik per merk. Lezers die HiFi.nl bezoeken via een mobiel apparaat komen veel vaker rechtstreeks bij ons binnen dan via Google, en mobiele lezers gebruiken de zoekfunctie minder vaak. Als men wél zoekt zijn de zoektermen per soort (merk) mobiel apparaat opvallend verschillend. Zo zijn de meest gezochte merken op een Samsung Harman Kardon, Dynaudio en Jamo, en zoeken Apple lezers vooral naar Sonos, Bowers & Wilkins en NAD.
Apple versus Samsung
Nu we het toch hebben over de twee grootmachten; hoe zit het met de verdeling van het mobiele verkeer? Natuurlijk, Apple is al lang niet meer de enige in dit domein. Samsung verkoopt inmiddels meer smartphones dan wie ook ter wereld en Google's Android staat op het merendeel van alle mobiele apparaten. Klopt allemaal. Toch zijn de apparaten van Apple nog verantwoordelijk voor meer dan 82% van al het mobiele gebruik van onze website. De iPad alleen al zelfs voor 66%. Het bedrijf uit Californië groeide bovendien in de afgelopen zes maanden met 9% tegenover 2% groei voor Samsung. Zelf verklaren wij dit door een bewustere keuze en daarmee een intensiever gebruik van deze apparaten door Apple gebruikers, en de evidente relatie die Apple heeft met muziek en de duidelijk benadrukte functie daartoe die elk mobiel apparaat van Apple meekrijgt.
Daarnaast zou je kunnen zeggen dat HiFi 'kwalitatief' een logischere relatie heeft met Apple hardware dan met Samsung. Apple bedient de bovenkant van de markt met kwalitatief hoogstaande producten (materiaalkeuze en duurzaamheid in combinatie met design) hetgeen in ruime mate ook geldt voor de markt die wij met HiFi.nl bedienen. We zien dat ook terug in onze statistieken. Gemiddeld bekijkt een gebruiker van een mobiel Apple apparaat zo'n 5 pagina's bij ons, op een Samsung zijn dat er 3,7. Dat verschil lijkt misschien niet groot, maar het is toch meer dan 25% verschil in pagina's én de daaraan gekoppelde bezoekduur.