Het stadje Macon in Georgia, USA heeft flink bijgedragen aan het cultureel erfgoed van Amerika. Het zijn namen als Little Richard, Otis Redding en Randy Crawford die vanuit deze gemeenschap hun muzikale grenzen leerden verkennen, verleggen en uitbreiden. Ook de broers Duane en Gregory Allman woonden hier aan het einde van de zestiger jaren. Hun eerste album als The Allman Brothers Band kwam in 1969 uit en is nu opnieuw op LP verkrijgbaar.
De broers richtten de band The Allman Brothers Band op en brachten hun titelloze debuutalbum uit via Atko/Capricorn Records. Hoewel de band officieel in Jacksonville, Florida werd opgericht verhuisde het gezelschap naar een gehuurde woning in Macon. De foto’s op dit debuutalbum stammen ook van diezelfde plek. Het landelijke paste goed bij de zuidelijke blues die de band te gehore bracht. Al vanaf het begin van de jaren zestig hadden de leden die deze band vormden ervaringen opgedaan in het live circuit en in een eerder project dat de naam Hour Glass had. Onder deze naam brachten de twee broers Allman al enkele albums uit, maar landelijk bekend werden ze niet. Na de samenvoeging met de overige bandleden (Dick Betts, Berry Oakley, Butch Trucks en Jai Johanny Johanson) zag dit titelloze debuutalbum het levenslicht.
Het album had een vrij grote impact in de ruigere contreien ten zuiden van het plaatsje Macon. Voor een debuutalbum uit die tijd laat The Allman Brothers Band namelijk een enorm gepassioneerd album horen. De elektrische blues wordt omlijst door een -zeker voor 1969- wat ruiger randje op tracks als Whipping Post of Don’t Want You No More, terwijl er op de plaat ook enkele invloeden van psychedelische muziek te horen zijn (het mooie maar ongrijpbare nummer Dreams). De luisteraar van het album kan goed horen dat de heren al jaren muziek maken en dat met plezier doen. De Muddy Waters-cover Trouble No More is niet minder dan eervol uitgevoerd en het is niet onlogisch dat vooral de zuidelijke staten van de V.S. The Allman Brothers Band omarmden. Het rijke instrumentarium en de rauwe rand die de band live zo goed kon neerzetten, gecombineerd met een fijn samenspel, maken van dit album nog steeds een weergaloos debuut. Deze herpersing door Mobile Fidelity Sound Lab had wat mij betreft echter wat sprankelender mogen klinken. De klank komt af en toe wat gepolijst op me over, alsof Krieg Wunderlich (die voor het remasteren verantwoordelijk was) een ruisonderdrukking heeft toegepast. Toegegeven, kleine details zoals het percussiespel en ook het geluid van drums komen prettig naar voren, maar de plaat verdient wat meer een open geluid en wat extra rauwheid. Wat niets afdoet aan de kwaliteit van de muziek en de historische waarde van de plaat.
Aanvullende informatie:
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 33:09 minuten
Website