Als fervente audio en muziekliefhebbers hebben we doorgaans allemaal wel onze eigen ideeën over hoe een ideale persoonlijke audioketen eruit zou moeten zien. Buizen of solid state, dynamisch luidsprekerprincipe of elektro-/magnetostaat, lp of cd. De vergelijkingen zijn bijna onuitputtelijk en allemaal hebben ze zo hun eigen pakket aan typerende en unieke eigenschappen. Voor mijzelf zijn de beste audio ontwerpen doorgaans diegenen die het hele pakket aan schijnbaar tegengestelde eigenschappen, in een juiste verhouding weten weer te geven. Het hier te bespreken luidsprekermerk Thiel Audio Products en haar geestelijk vader Jim Thiel met zijn ontwerpteam, zijn al vanaf 1976 onvolprezen meesters in het creëren van zo'n verregaande perfecte audio illusie. Hoe zou het hen vergaan indien alles waar ze voor staan, samenkomt in het meest ambitieuze luidsprekerproject ooit door deze firma gemaakt - de Thiel CS3.7.
Uit Music Emotion - Juli/Augustus 2012
Voordat ik feitelijk van start wil gaan met deze test, volgt er eerst een triest bericht. Op 18 september 2009 is na een lang ziekbed, oprichter en geestelijk vader Jim Thiel op de veel te jonge leeftijd van 62 jaar aan de gevolgen van kanker overleden. Erg triest en een groot verlies voor de wereldwijde audiobranche. Want net als bij de gelukkig nog steeds levende legenden als Keith O. Johnson van Spectral/Reference Recordings, Dan D'Agostino van Krell/Dan D' Agostino, Giovanni Maria Sacchetti van Unison Research en nog veel meer audiogrootheden, was ook Jim Thiel een baanbrekend en briljant ontwerper.
De geschiedenis van dit in Lexington, Kentucky gelegen Amerikaanse bedrijf, begint feitelijk al met de pianoles in de jonge jaren van Jim. Op 12-jarige leeftijd weet hij al radio's en andere elektrische producten te repareren, terwijl zijn academische achtergrond in de natuur- en wiskunde ligt. Waar Jim en zijn team echter vooral voor staan is het baanbrekende onderzoek op gebieden als tijd- en fasegedrag, de praktische toepasbaarheid door middel van naar achter hellende baffles, de inzet van coaxiale eenheden en niet te vergeten de fasereine 6 dB octaaf filters. Uiteindelijk heeft dit in 36 jaar tijd geleidt tot maar liefst 35 verschillende luidsprekermodellen. Van grote vloerstaanders zoals de CS2.4 en het topmodel CS3.7, tot de bijna onzichtbare in- en opbouw luidsprekermodellen. Maar welk model het ook betreft, ze zijn allemaal volgens bovenstaande filosofie ontworpen en gebouwd.