AHP Duitsland brengt een reeks zekeringen, smeltveiligheden en een antistatische doek op de markt. In ons land worden deze producten vertegenwoordigt door de Groef Audio. Getuigenissen op verschillende websites maken gewag van aanzienlijke prestatieverbeteringen van audio- en videosystemen. Ook de Nederlandse collegajournalistiek maakt melding van hoorbare resultaten. Tijd voor een verslag dus.
Teneinde iets zinnigs te kunnen zeggen over de bedoelde AHP-producten, lijkt het verstandig om vooraf een paar opmerkingen te maken. De aanwezigheid van audioproducten op de markt is mijn inziens verklaarbaar vanuit verschillende vakrichtingen cq. theorieÎn. Je moet er dus zogezegd holistisch naar kijken. Op een rijtje zijn dat de commerciÎle-, de psychologische,- de juridische-, de marketing- en de natuurkundige/elektronische theorie. Het commerciÎle gedachtegoed wordt even buiten beschouwing gelaten. Elk audio- en videoproduct is simpelweg bedoeld om geld te verdienen.
Dan blijven de andere vakrichtingen over om de aanwezigheid van een product te verklaren. Simpelweg: producten worden niet allÈÈn ontwikkeld vanuit technische motieven. Een fabrikant kan ook het accent leggen bij lifestyle, design, trends, het aansluiten bij een groepsgevoel of identiteit en het simpelweg profi teren van hebzucht-, statusjacht- of kennisgebrek bij het publiek. Voor elk product is het mogelijk om de mix in te vullen. De Walkman is voor 30% techniek, voor 10% hebzucht, voor 30% lifestyle/status en voor 30% identiteit/groepsgevoel.