NIEUWS

Onderzoek: lineair TV kijken blijft de standaard

Redactie HiFi.nl | 02 juni 2010
Geleidelijk schuift de aandacht van de Nederlandse consument van het lineair tv kijken - het ‘gewone’ tv kijken zoals ‘s avonds naar het acht uur journaal op Nederland 1 - naar andere vormen van kijken. Toch blijft lineair tv kijken de komende tijd de standaard, zo concludeert onderzoeksinstituut TNO na een onderzoek naar trends in tv kijkgedrag in Nederland, nu en in de toekomst.

Gemiddeld kijken Nederlanders op dit moment tussen de 2,5 en 3 uur televisie per dag. Dit  blijft voorlopig zo. Hierbij kijkt 80% van de Nederlanders naar de drie grote omroepen NPO, RTL en SBS. Naast de gewone tv avond gaan we wel steeds meer ‘snacken’, zoals via de tv, pc, telefoon of iPad naar YouTube-filmpjes kijken. Dit is een nieuwe vorm van tv kijken, maar zal het normale tv kijken niet verdringen.


Foto: Uitzending Gemist via de computer

Hetzelfde geldt voor video-on-demand diensten als Uitzending Gemist, waar al zo`n 30 procent van de Nederlanders gebruik van maakt. “Dat zijn allemaal nieuwe mogelijkheden op het gebied van televisie kijken. Niet dat het de toekomst drastisch verandert, het zijn vooral aanvullingen op wat nu mogelijk is”, meent onderzoeker Berry Vetjens.

Het tv kijken via internet zal zowel in kwaliteit als in aanbod groeien, terwijl het aantal tv’s per huishouden (nu gemiddeld ongeveer 1,8) niet zal toenemen. Voor sommige programma’s is het aandeel ‘uitgesteld kijken’ al 25 procent. Toch sluiten volgens het onderzoek maar heel weinig mensen de tv aan op de pc.


Foto: beeld uit de reclamecampagne voor interactieve televisie van KPN

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van KPN, dat na de overstap naar digitale televisie nu een toename in vraag naar interactieve televisie signaleert. Volgens Marco Visser, directeur Consumentenmarkt van KPN kijken nu meer dan 150.000 Nederlandse huishoudens via interactieve tv van KPN.


EDITORS' CHOICE