Rijden, rijden en nog eens... rijden
Woensdag 18 september 2002 was het dus zover. Ik zou mijn tweede internationale audiobeurs dit jaar bezoeken. En zeker niet de minste bleek achteraf. Uiteraard was ik weer veel te laat met alles regelen, dus nadat ik er al vroeg uit was, moest ik nog snel mijn spullen bij elkaar pakken. En uiteraard weer van alles vergeten.
Deze geheel verzorgde trip naar Milaan is mij mogelijk gemaakt door Vincent van Wersch van importeur Music Point. Op uitnodiging mocht ik hem namens hifi.nl vergezellen. We hebben de rit per auto naar Milaan afgelegd. Dat lijkt een hele opgave, maar de tijd gaat snel wanneer twee audiofielen, en muziekliefhebbers naast elkaar zitten, want uitgepraat raak je nooit. Onderweg natuurlijk veel mooie dingen gezien. Helaas was het af en toe even slikken in de bergen, daar ik heel gevoelige oren heb voor drukverschillen. Zo af en toe sloeg de boel weer goed dicht. Veel gapen is de oplossing, om de druk achter en voor het trommelvlies weer gelijk te maken. Dus voordat je het misschien dacht Vincent, nee ik gaapte niet vanwege jouw verhalen:):).
Na een overnachting in Zwitserland, kwam er 19 november eindelijk een einde aan mijn enorme nieuwsgierigheid naar de beurs.
De beurs wordt gehouden in het zogenaamde “Centre Congressi Quark hotel” in Milaan. Vergelijkbaar met het VAD concept, maar dan maar liefst vijf etages in totaal! Als ik me niet vergis is dit de 15e Audio top in Milaan.
Bij binnenkomst vinden we meteen een grote ruimte waar verschillende producten staan opgesteld die zijn geselecteerd voor de audiotop award. Met grote trots troffen we daar bescheiden in een hoekje het Nederlandse Final aan, met zijn home theatre set. Heel veel nieuwtjes waren er niet, maar wel een aantal relevante, die we nog niet op de internetsites van de fabrikanten hebben kunnen vinden. Lees dus vooral door.
Ook op het gebied van SACD/DVD Audio niet veel nieuws, al werd er wel een live demo/registratie gegeven met zowel SACD (DSD) als DVD-Audio (24 bit 192 Khz). Echter wegens tijdgebrek, en drukte heb ik deze ditmaal maar overgeslagen, omdat dit weer hetzelfde liedje is, als de andere demo’s die ik heb meegemaakt.
Bepaalde audio en video trends waren wel weer te zien. Plasmaschermen waren op deze beurs haast niet meer weg te denken, evenals meerkanaals demo’s met DVD-Video. Deze demo’s hebben voor mij wederom bewezen, dat DVD-Video nu echt op topklasse niveau mogelijk is, en dat beeld een nieuw zintuig in live muziek beleving mogelijk maakt, wat vroeger nooit voor mogelijk is gehouden. Een aankomende Trend is die van multiroom systemen. Diverse merken als Linn, Rotel, B&W, Marantz, Arcam etc. zijn hier hard mee bezig. Dit houdt in dat u met in de wand gebouwde controlesystemen, in verschillende ruimtes de installatie kunt bedienen, maar ook ten gehore kunt brengen. Ik voorspel u dat het een kwestie van tijd is, voordat we straks kleine “touchscreen” panelen in de wand krijgen, waarmee we zo goed als het hele huishouden bedienen, inclusief de audio installatie. We zien ook veel meerkanaals versterkers, tot wel 12 kanalen toe! Op zich vind ik dit niet zo’n positieve ontwikkeling, al zullen we de klankresultaten even moeten afwachten. Opvallend was ook de mindere belangstelling voor grote highend powercords, etc. Veel bekabeling was afkomstig van een grote Italiaanse kabelbouwer, die veel producten maakt voor de OEM industrie.
Zoals verwacht kwamen we veel voor Nederland onbekende producten tegen, enkele heb ik u niet willen onthouden, deze zullen we verderop in het artikel tegenkomen.
Het meest posititieve van de show vond ik de demo’s zelf, en de gedraaide muziek. Niet om de Nederlandse shows en importeurs te kort te willen doen (of eigenlijk een beetje wel) maar voor het grootste gedeelte werd er hier gewoon met normale muziek gedraaid. Daarmee bedoel ik dus geen audiofiele neuzel muziek, met kleine bezettingen, of allemaal pingeltjes en plonkjes, maar gewoon goede pop, funk, jazz en klassiek. De enorme bereidwilligheid van de exposanten heb ik als zeer plezierig ervaren. Eigen cd’s draaien was zelden een probleem, en al sprak niet elke exposant evengoed Engels, ze deden hun uiterste best. Het enthousiasme en de passie straalden ervan af, en daar kunnen sommige Nederlandse importeurs nog een puntje aan zuigen.
Opvallend is dat hier bijna elk apparaat is opengeschroefd, zodat we lekker onbeschaamd naar binnen kunnen gluren. Zou dat typisch Italiaans zijn?
Tot slot van deze inleiding het hotel/congrescentrum zelf. Deze kenmerkt zich als een zeer sfeervol gebouw, met een fraaie lobby, met heerlijke leren banken en stoelen. Dus na een paar uurtjes je helemaal uit de naad lopen, was dit een heerlijk punt om even te relaxen, en wat aantekeningen te maken.
Luisteren
Mijn Italiaans is niet geweldig, maar het zeer duidelijke handboek dat we bij de ingang in handen kregen bood toch uitkomst. Woorden als “Amplificatori” en “Diffusori” zijn nu geen geheim meer voor me. Alle producten zijn gerangschikt in categorieën van functie. Alles wat ik zocht, was dus in no time gevonden. Genoeg gepraat, we gaan maar eens op pad, en laten ons verbazen door wat we in elke kamer aan zullen treffen. Gaat u met me mee?
Totem/Exposure
Totem liet in combinatie met apparatuur van het mij onbekende “Exposure” horen waar ze altijd al zo goed in zijn. Muzikaliteit, grootsheid uit zeer kleine kastjes. Gepeeld werd met de kleine Totem Mite, met het bekende kogeltje op de kast. De bron en versterking waren de Exposure 2010 geïntegreerde versterker en de 2010 cd speler. Bekabeling was van Nordost. Het laag was erg snel, kort en strak, en diep voor zulke kleine kastjes. De snelheid, en fluweelheid van de klanken was fenomenaal. De diepte bleef wat achter, maar tussen de weergevers gebeurde er van alles, met een grote rust en autoriteit. De weergevers verdwenen in het niets, en een rotsvast schoon gecontroleerd klankbeeld stond tastbaar in de ruimte. Rest mij te vermelden, dat de set wel wat laag afbeeldde.
Prijzen: Totem Mite 1065 Eur. (p/p) Exposure 2010 geinergreerde versterker 1100 Eur. en 2010 cd speler 1200 Eur.
Op de onderstaande foto: Exposure 2010 geïntegreerde versterker en 2010 cd speler Suono.
Voor Nederlandse begrippen totaal onbekend, maar wel heel erg fraai, is het Italiaanse Suono. Voor zover ik het begreep van de Italiaanse niet goed Engels sprekende ontwerper, zijn de weergevers, luisterend naar de naam “Monk Evolution” leverbaar als kit.
De Monk Evolution wordt aangestuurd door tevens van Suono de Amp2 Solidstate geïntegreerde versterker, en een compleet gestripte simpele Philips consumenten cd speler. Echter helemaal uitgebouwd, met buizen uitgangstage’s en de Suone AGK-1 Audio master clock.
De Klank heeft grote indruk achtergelaten, maar dan ook met name het laag. De twee kleine 12 cm. woofertjes zijn tot veel meer in staat dan je ooit zou vermoeden. Met druk en dynamiek wordt de geplukte contrabas natuurgetrouw weergegeven. Het beeld komt vanuit een ver diep punt, maar de breedte is minimaal. Ik denkt dat minder “toe in” betere resultaten zal hebben, maar de ontwerper had hiervoor gekozen, om wandreflecties te voorkomen. De totale homogeniteit, en strakke diepgang van deze set heeft een grote indruk achtergelaten, en ik hoop van harte, dat we dit product ooit in Nederland tegen gaan komen. (Zie ook: www.suono.it).
Let op het fraai opgebouwde filter.
Lummen-White/Norma
Eindelijk dan, krijg ik eens de gelegenheid om de Lummen-White weergevers te beluisteren. Ik heb dit fraai ogende model al menig maal in diverse tijdschriften gezien, en ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de klank. De Lummen-White is het enige model van deze fabrikant, en is volledig “gestuukt” met de bekende Thiel & Partner ceramische units. De kast loopt taps naar achter toe, en is volledig opgebouwd uit plywood. Interne demping is achterwege gelaten. Wanneer ik de kamer binnenloop wordt mijn blik gevangen door de indrukwekkende V.Y.G.E.R. Atlantis draaitafel. Wat een fraaie en ingewikkelde armtechniek, en dan het enorm zware massieve draaiplateau.......Voor 21,700 Eur. staat hij bij u thuis te blinken, en als ik het goed begreep, moet de arm er nog los bijgekocht worden. De goedkoopste (tangentiale) arm is de Vision van 4240 Eur en de duurste de Vision Reference van 6715 Eur.
De rest van de set bestaat uit apparatuur van Norma. Qua interne opbouw heeft het veel weg van het Nederlandse Sphinx, alleen in plaats van acryl voorfronten, doet Norma het met pianolak gespoten (houten?) frontplaten. Er is al een Norma geïntegreerde versterker vanaf 1590 Eur. Daarna zijn er vele combinaties mogelijk van losse pre-amps met losse voedingsunits, tot mono blokken aan toe. Bijzonder is de nieuwe SC-2 MCH6 zes kanaals pre-amp. Dit is een van de weinige hoogwaardige analoge multichannel pre-amps op de markt, en is ideaal om DVD-Audio en SACD tot zijn recht te laten komen, daar deze (op Denon na) alleen nog maar analoog uitsturen. Links de Norma 8,7 HV poweramp (4070 Eur) en rechts de nieuwe NormaSC2-MCH6 zes kanaals preamp (4720 Eur)
Interessante vermelding is de ASR-15 signaal router. 15 gebalanceerde inputs kunnen gerout worden naar 15 onafhankelijke gebalanceerde uitgangen. Men moet daar echter wel 2890 Eur voor neertellen, maar ik zie zijn toepassing vooral in de studiowereld, daar analoge patchbay’s dan niet meer nodig zijn.
Klinkt allemaal natuurlijk heel mooi, maar hoe is de klank? Die vond ik namelijk behoorlijk nietszeggend. Het laag was bol, wat diffuus, en miste een bepaalde attack. Het midden en hoog, heel snel en analytisch, maar voor mij kaal en nietszeggend, en ik kon niet bepaald genieten van een homogeen en vast klankbeeld. Misschien een mismatch, misschien de akoestiek?