Drie CD’s en twee Steinways
De presentatie van een nieuwe CD van een artiest is vaak een gelegenheid die - ook al zijn er hapjes en drankjes – meer een verplichting is dan een genoegen. Dat het ook heel anders kan blijkt de tweede week van september. In de Woonmall van het enorme winkelcomplex Alexandrium in Rotterdam vindt de presentatie van maar liefst drie CD’s plaats en niet op een gewone manier.
De uitnodiging van muziekproductie maatschappij Baileo en de Woonmall laat al weten dat naast de officiele uitreiking van de CD’s er tevens twee concerten worden gegeven. Het eerste door het Rob van Kleeveld quartet en het tweede door het Cor Bakker / Louis van Dijk quintet. Kijk, dat zijn de juiste lokkers en staan in ieder geval garant voor kwaliteit. Dat Paul van Vliet de uitreiking doet is meegenomen.
Die kwaliteit kennen bezoekers van de jaarlijkse Doelen Lente hifi Show in Rotterdam inmiddels ook. Immers, daar worden de live optredens ook door Baileo in samenwerking met Tomusic georganiseerd en maken van deze hifi show de meest muzikale ter wereld.
In een gesloten winkelcentrum een concert geven is niet alledaags. De Woonmall heeft wel vaker live muziek tijdens de openingstijden en dan dempen de bezoekers de ruimte. Maar nu vindt een en ander plaats voor een klein publiek en de hoge enorme ruimte klinkt bij binnenkomst angstig levendig. De trap afdalend van het parkeerdak naar de begane grond hebben we het idee dat de lange echo’s eerder bij een kerk horen. Hoe moet dat dadelijk met muziek?
De Woonmall is opgebouwd als een schip van een kerk. De begane grond bevat een aantal winkels die een open ruimte omsluiten. De open ruimte loopt helemaal tot het dak door. Diverse roltrappen verbinden de begane grond met de hogere verdiepingen waar nog meer winkels zijn. Net als een kerk met galerijen. Op de begane grond, onder een rond afdak is een podium opgesteld met daarop twee Ypma Steinways, een drumkit, een uitgebreide percussie set en nog een Technics P30 keyboard.
Rondkijkend door de ruimte zijn tal van bekende muziekliefhebbers te ontdekken. Han Reiziger en Hans Dijkstal om maar een paar te noemen. Bij het welkomstwoord van Woonmall manager Marcella Maltha wordt onze acoustische angst voor een deel weggenomen als ze vertelt van de try-out die naar tervredenheid verloopt. Wel moest met een tang de voeding van een ‘muzikaal kunstwerk’ worden verwijderd omdat er geen andere manier is om dat ‘ding’ uit te zetten. En dan kan het eerste concert beginnen.
Op de Ypma Steinway en Technics keyboard de man die het eerst in het zonnetje wordt gezet, Rob van Kreeveld. Deze zeer bescheiden fabuleuze pianist verdient het echt. Na ruim 15 jaar te hebben samengewerkt met Paul van Vliet en daar zeer sfeerbepalend te zijn geweest is het nu eindelijk gelukt Van Kreeveld een eigen CD te laten maken. Twee zelfs. Vergezeld van Frits Landesbergen op drum, Edwin Corzilius op bas en Jeroen de Rijk percussie laat Rob van Kreeveld in een uur horen wat er op die CD’s te verwachten is. Eigen composities en standards, maar met zoveel gevoel en vooral plezier gespeeld. En dat plezier op het podium straalt af naar de aanwezige toehoorders. Bijna iedereen zit met een glimlach te luisteren. De musici spelen niet alleen voor het publiek, maar ook met het publiek.
Een uurtje is snel om en mede organistaor Tom Gosselaar kondigt Paul van Vliet aan. Deze verhaalt van de eerste ontmoeting, de vraag of ‘Robbie’ wel eens wat gecomponeerd had toen en het antwoord daarop: ‘Nee’. Waarop Paul van Vliet de hoop uitsprak dat wel goed zou komen. En hij heeft gelijk gehad. Ook woorden van spijt omdat Van Kreeveld zoveel moois heeft gespeeld, maar dat hij het zelf niet weet. Verder is Van Kreeveld ‘geniaal, maar hij weet het niet’. Na deze verdiende lof van Van Vliet aan de pianist volgt een verrassing in de vorm van twee nummers die Van Vliet samen met het quartet zal zingen. Het worden ‘De zee’ en ‘Meisjes van dertig’. In ‘De Zee’ blijkt trouwens dat de zee zowel mannelijk als vrouwelijk is. De Van Kreeveld compositie ‘Meisjes van dertien’ zou volgens Van Vliet gezien de ontwikkeling van vandaag eigenlijk ‘Meisjes van elf of negen’ moeten gaan heten, maar de nieuwe tekst in ‘Meisjes van dertig’ is heel passend.
Na de pauze spelen The Masters of Swing. Onder deze naam gaan Cor Bakker, Louis van Dijk en de hierboven al genoemde drummer, bassist en percussionist op een theatertournee die eind september van start gaat. Hierbij hoort een CD, Windmills of your mind, waar tijdens de presentatie een aantal stukken van worden gespeeld. Han Reiziger reikt op de hem kenmerkende manier de CD uit. Anekdotes, namen en gebeurtenissen passeren de revue. Ook bij het nu volgende concert valt het plezier in het spelen op. Cor Bakker is naast een gedreven musicus ook een onderhoudend prater. Hij legt uit waar zijn liefde voor het pianospel van Louis van Dijk vandaan komt en wie zijn andere voorbeelden waren. Die liefdes in de vorm van Van Dijk, George Shearing, Quicy Jones, Leroy Anderson en Clare Fisher vormen samen met stukken van Ramses Shaffy de kern van de theater tournee. Shaffy komt naar voren omdat Louis van Dijk jarenlang bij Shaffy heeft gespeeld.
Dit concert met twee fantastisch klinkende Steinways is werkelijk spetterend en belooft veel voor de tournee. De gespeelde stukken zijn allemaal bekend, maar de arrangementen maken ze nu bijzonder. Het thema van ‘Stiefbeen en Zoon’ en de tune van ‘Langs de lijn’, beide van Quincy Jones of Clare Fisher’s ‘Minor Sights’ knallen van het podium. De Leroy Anderson song ‘The Typewriter’ met een glansrol voor Jeroen de Rijk als einde-van-de-regel bel en Billy Joel’s ‘Rootbeer Rag’ zijn bewijzen van vakmanschap en instrumentbeheersing.
Dat er heel veel kwaliteit in de Nederlandse muziekwereld zit komt gelukkig steeds meer naar boven. En door samenwerking van een productiemaatschappij als Baileo, organisatie bureaus als ToMusic, piano leverancier Ypma Amsterdam en op het oog een vreemde eend als de Woonmall (je luistert 99% van de tijd thuis naar muziek!) blijkt dat deze kwaliteit een kans krijgt. Zonder zo’n samenwerking is het financieel niet haalbaar en zou veel talent verloren gaan.
Lees ook de volgende recensies:
Cor Bakker en Louis van Dijk: Windmills of your Mind
Rob van Kreeveld: Together Alone en Alone Together