(gezien op Internet)
Fabrikanten van onder meer consumentenelektronica en cosmetica helpen winkeliers zich te wapenen tegen koopjesjagers.
Ze bieden hun exclusievere producten alleen nog aan speciaalzaken aan die die producten goed presenteren en service bieden. Dit moet voorkomen dat consumenten bij speciaalzaken advies inwinnen en het product vervolgens via internet of in een goedkope winkel kopen.
Winkeliers zien in deze `presentatiecontracten` een goed instrument om de strijd met de veel goedkopere internetwinkels en prijsvechters aan te gaan. Zij krijgen van de fabrikant als enige de mogelijkheid producten uit het hogere segment te verkopen.
Voorwaarde is dat de winkelier voldoende kennis heeft om het artikel optimaal aan de klant te presenteren.
Cosmeticafabrikant l`Oreal levert zijn exclusievere lijn en producten uit het hogere segment alleen aan duurdere speciaalzaken en drogisterijen met opgeleid personeel. Ook elektronicaconcerns als Sharp, Panasonic en Philips weigeren bepaalde producten aan prijsvechters en internetwinkels te leveren.
Zo levert Philips zijn lcd-tv met ambilight-verlichting alleen aan een selecte groep verkopers.
"Ik begrijp dat winkeliers in dit soort contracten een mooi middel zien tegen internetverkopen", zegt een Philips-woordvoerster.
"Voor ons is het belangrijk dat bepaalde producten op een passende manier worden aangeboden. Wij hebben er geen belang bij dat een designtelevisie tegen dumpprijzen op internet te koop is.
Bij het hoge segment hoort een service die alleen de retailer kan bieden."