(gezien op het Internet)
Het verlies aan omzet bij de verkoop van cd`s wordt volgend jaar gecompenseerd door de verkoop van digitale muziek.
In 2011 zal het overgrote deel van de muziekverkoop via muziekdiensten op internet plaatsvinden, in plaats van in de traditionele muziekwinkel. Dat stelt PricewaterhouseCoopers (PwC) in het rapport `Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2007-2011`.
Vorig jaar kochten Nederlandse consumenten voor 322 miljoen euro aan muziek. Dat is 6,1 procent minder dan in het jaar daarvoor. Volgens John Middelweerd van PwC raken de muziekdiensten op internet ingeburgerd en zorgt het hoge aantal huishoudens met een breedbandverbinding ervoor dat de markt voor muziekdownloads de komende jaren zal groeien.
"Het is duidelijk dat traditionele muziekmaatschappijen deze ontwikkelingen te laat hebben doorzien en dat ze te vaak en te lang hebben vastgehouden aan bestaande businessmodellen", aldus Middelweerd.
Door de daling in de muziekverkopen, is vorig jaar voor het eerst voorbijgestreefd door de verkoop van games, constateert PwC. Volgens de onderzoekers gaf de Nederlandse consument vorig jaar 157 miljoen euro uit aan consolegames. De totale gamesmarkt had vorig jaar een omvang van 369 miljoen euro.
Dit is echter meer dan de cijfers waarmee de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie NVPI op 1 februari naar buiten kwam (pdf). Volgens de NVPI was de gamesmarkt vorig jaar goed voor 214,4 miljoen euro. Dat was een stijging van 15 procent ten opzichte van 2005.