Onderweg naar een luistersessie realiseer ik me opnieuw welke voorrechten ik geniet sinds ik voor HiFi.nl met zekere regelmaat componenten bespreek. Zo word ik ditmaal, samen met Rene van Es en Philip van Deijk, in de gelegenheid gesteld om, nog voordat hij op de komende CES 2002 officieel geïntroduceerd zal worden, te gaan luisteren naar het enige in Nederland beschikbare paar van het nieuwste luidsprekertype van Sonus Faber; de Cremona. De uitnodiging van Rob Wilms van Dé Hifiwinkel in Beek bij Nijmegen was één van de leuke onverwachte presentjes die ik afgelopen Kerstmis onder de boom aan mocht treffen.
Terwijl we een korte pitsstop maken teneinde de inwendige mens te versterken vraag ik me af waarom Sonus Faber uitgerekend bij dit model gekozen heeft voor de naam Cremona. Het Italiaanse merk voert twee luidspreker lijnen; te weten “Home” en “Classic”. De Cremona hoort thuis in de laatstgenoemde die tevens de duurste en meest prestigieuze is. In de andere types van die lijn komen namen van beroemde vioolbouwers zoals Guarneri en Amati terug. Cremona is echter de naam van de in het Italiaanse Lombardije gelegen stad waar deze vioolbouwers hun domicilie hadden. Betekent dit dat de Cremona kenmerken van de andere types in zich verenigt? Ik merk dat mijn nieuwsgierigheid toeneemt naarmate ik er verder over nadenk. Tot nu toe had ik altijd gedacht dat het volgende type van Sonus Faber in de Classic serie naar de eveneens uit Cremona afkomstige Stradivarius genoemd zou worden. Daarbij realiseer ik me overigens wel dat deze naam, als hij in de toekomst al gebruikt zal worden, waarschijnlijk toebedeeld zal worden aan een nieuwe referentie luidspreker en op die titel kan deze nieuwkomer met een prijs van 6350 Euro geen aanspraak maken.
Eenmaal aangekomen op onze bestemming worden we hartelijk ontvangen door Rob. Er zijn geen klanten in de winkel en hij heeft alle tijd om ons van koffie te voorzien en onze vragen te beantwoorden. We lopen het pand door waarbij we langs de luisterruimte komen waar het doel van onze reis spelend opgesteld staat. In het voorbijgaan valt me de kleur van de speaker op. Met de warme donkere tint van de Amati Homage in mijn achterhoofd is deze Cremona lichter van kleur en minder glanzend dan ik zou verwachten. Maar voor we echt gaan luisteren lopen we eerst door naar de tweede ruimte waar de werkelijk prachtig vormgegeven Guarneri Homage monitor luidspreker aangesloten staat. Verderop in die ruimte ontwaar ik de eerder genoemde Amati Homage. Ik streel de perfecte laklaag van de speaker en geniet van de visuele impact die deze luidspreker altijd weer op mij heeft. Jammer dat hij niet aangesloten staat.
Op de achtergrond hoor ik continu de Cremona en al snel winnen de auditieve impulsen het van de visuele. Oké, ik geef het toe, ik ben razend benieuwd.We gaan terug naar de eerste luisterruimte en Rob laat ons alleen met de installatie. Hij heeft bezigheden tot ver na sluitingstijd en vindt het prima dat wij ons zolang met de installatie bezighouden. We hebben dus alle tijd. Tegelijk met mijn koffie drink ik de schoonheid van de Cremona in. Zo’n sculptuur in een edele houtsoort, 32 massieve delen Maple Wood, kan slechts vervaardigd zijn door Italiaanse handwerkslieden. Door zijn lichte houtkleur zal hij ook in moderne interieurs zeker niet misstaan. Het is duidelijk een familielid van de Amati Homage. Met de maten 225 x 460 x 1090 mm weliswaar kleiner, maar met een achterkant die dezelfde karakteristieke van de luit afgeleide vorm heeft. Op die achterkant, waarvan alleen een smalle zwarte baan in het midden de kleur van het hout doorbreekt, ontwaar ik twee poorten. Een vrij hoog geplaatste kleine poort, waarvan ik aanneem dat die een functie heeft voor het middengebied, en een lager geplaatste grotere die ik associeer met de laagweergave. Direct daaronder bevindt zich de fraai uitgevoerde aansluiting voor de single wired aan te sluiten luidsprekerkabel. In dit geval is dat een Reference type van het Amerikaanse kabelmerk Transparant.