NIEUWSB&W

Digitale Cinema

Redactie HiFi.nl | 10 november 2004 | B&W

(gezien op het Internet)

Een Nederlands initiatief voor digitale cinema krijgt volgende week pan-Europese navolging met een netwerk van digitale bioscoopprojectoren. "Filmbezoekers zouden per bioscoop aan kunnen geven welke film ze willen zien, movie on demand", aldus initiatiefnemer Kees Ryninks.

Op vrijdag 12 november opent CinemaNet Europe de deuren in acht Europese landen. Speciaal ontwikkeld voor arthouse films, films voor een kleiner specifiek publiek, nemen bioscopen in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Portugal, Slowakije en Spanje nieuwe digitale projectoren in gebruik. CinemaNet Europe is de Europese uitbreiding van een drie jaar oud Nederlands initiatief, Docuzone.

De Europese Unie en het Nederlands Fonds voor de Film betalen mee aan het oprichten van een Europees digitaal distributienetwerk van documentaires, animatiefilms, korte en lange films. Initiatiefnemer Kees Ryninks wil samen met zijn Europese collega`s onbekendere films onder de aandacht van een breder publiek brengen. Eerder bleven die films op de plank liggen, of werden slechts bij een paar lokale theaters getoond vanwege de verspreidingskosten.

De meest films worden tegenwoordig al digitaal geproduceerd, distributie is vaak nog analoog, op rollen. "Digitale distributie is een kosteneffectieve methode, vergeleken met de 35mm-rollen. En de kwaliteit van een film blijft behouden. Bioscopen bewaren digitale prints op een eigen server en kunnen hem duizend keer vertonen zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van de film. Bij 35mm treedt na enkele weken draaien al schade op."

Een digitale projector, server en distributie kosten circa 60.000 euro per bioscoop. Het Filmfonds en de Europese Unie betalen het merendeel van die investering.

"Begin volgend jaar beginnen we met distributie via de satelliet", aldus Ryninks tegen deze uitgave. "Zodoende kun je tegen betrekkelijk lage kosten een film in heel Europa in première laten gaan. Verder zijn we in gesprek met een Amerikaans netwerk. Op termijn zoeken we aansluiting op digitale netwerken in de hele wereld." Zodoende kan een documentaire of film wereldwijd tegen betrekkelijk lage kosten voor een klein publiek overal tegelijk in première gaan en vertoond blijven worden. In de loop van volgend jaar zullen in heel Europa zo`n 180 bioscopen op het digitale net zijn aangesloten. In Nederland zullen een kleine twintig bioscopen verspreid over het hele land deel uitmaken van het digitale net.

Aan het vertonen van live voetbalwedstrijden op bioscoopschermen denkt Ryninks niet bij CinemaNet. "Maar ik kan me goed voorstellen dat de openingsavond van documentairefestival IDFA in 2005 live in heel Europa op bioscoopschermen te volgen is. Of bij Europese premières van films kun je een interview met de maker live uitzenden naar alle landen."
Ryninks: "Movie on demand behoort ook tot de mogelijkheden. De bioscopen hebben de films immers op hun eigen server staan."

Daar wordt in Maastricht een experiment mee gedaan. Men kan op de bioscoop van de site aangeven welke film men wanneer wil zien." Bij voldoende belangstelling kan het filmhuis een eigen vertoningprogramma samenstellen en afspelen. Dit biedt voor bioscopen mogelijk nieuwe bronnen van inkomsten. Ryninks erkent echter dat marketing in Nederland onderbelicht is.

 

MERK

EDITORS' CHOICE