NAD C515BEE


Kilian Bakker | 14 februari 2008 | NAD

Enige tijd geleden werd de muzikale C315BEE versterker besproken op HiFi.nl. NAD heeft nu ook een `15` CD-speler in haar pakket in de vorm van de C515BEE die zowel uiterlijk als klankmatig doet denken aan zijn versterker-collega.


Simplicity

Zoals Albert Einstein reeds aangaf: "Everything should be made as simple as possible, but no simpler". De hoofdontwerper van New Acoustic Dimension -Bjorn Erik Edvardsen- (wiens initialen achter de typeaanduiding van het recensie-onderwerp prijken) is het daar blijkbaar geheel mee eens. Net als bij de eerder besproken C315BEE heeft de heer Edvardsen bij de nieuwe NAD CD-speler zowel ergonomisch als technisch het simplisme ver doorgevoerd en tegelijkertijd voor een verbeterde weergave gezorgd. Simplisme kan (wanneer correct toegepast) resulteren in purisme en dus in een hogere mate van klankzuiverheid. Het cosmetisch design van de C515BEE volgt dat van de NAD `15` versterker en is nog strakker en tijdlozer dan dat van de meer kostbare NAD producten waardoor het front, ondanks het gereduceerde formaat, een overzichtelijke indruk maakt.


C515BEE

Het recensie exemplaar werd geleverd in NAD`s kenmerkende donkergrijze afwerking, wat de fabrikant `Graphite` noemt. De C515BEE wordt in zijn doos door twee stevige Styropor schelpen goed beschermd tegen transport-avonturen. Hij wordt geleverd met de NAD CD7 afstandbediening, een 8-talige handleiding en een tweevoudig signaaltouwtje (Stereo-interconnect). Dat laatste kan men beter in de doos laten want deze speler verdient natuurlijk beter (een betaalbare QED of Chord kabel doet al wonderen). Onder het bekende vierkante NAD logo bevindt zich de aan/uit toets met een LED wat oranje oplicht in standby en blauw wanneer het apparaat is ingeschakeld... waar is de traditionele groene LED gebleven, NAD?! In ieder geval licht het kleine LEDje bescheiden op (dus toch nog NAD-ingetogen) maar ondergetekende zal de eigenwijze combinatie van grijs met groene lichtjes toch missen.

De CD-lade wordt geflankeerd door een overzichtelijk VFD dot-matrix display en zes toetsen die de hoofdfuncties bedienen en prettig aanvoelen. Het display kan in vier stappen worden gedimd; drie lichtsterkte-niveau`s plus uit. Een handige functie voor luistersessies in een spaarzaam verlichte ruimte. Aan de achterzijde bevinden zich naast de analoge Cinchbussen een elektrische en optische digitale (S/PDIF) uitgang en een vast, ongeaard lichtnetsnoer. De D/A omzetting wordt verzorgd door een 24 bit, 192 kHz DAC. De analoge en digitale circuits van de C515BEE hebben geheel gescheiden en electronisch geregelde voedingslijnen. De analoge uitgang heeft een (maximale) uitgangsspanning van 2,2 Volt. De C515BEE meet 6 bij 43,5 bij 24,1 centimeter (HXBXD) en weegt 3,52 kilo. Hij is leverbaar in Graphite of Titanium (zilvergrijs). De standaard garantieperiode duurt 2 jaar. Door online registratie (www.andbenelux.com) kan de garantieperiode -voor producten die na 1 januari 2005 zijn aangeschaft- worden verlengd tot maar liefst 5 jaar.

Luisteren

De juiste lichtnetfase werd met behulp van een digitale multimeter vastgesteld, waarna de C515BEE de kans kreeg om in te spelen. Van Paula Cole`s HDCD-gemasterde CD This Fire werd de track Carmen beluisterd. Dit is een mooie opname van een minimale bezetting; zang, zacht gitaarspel en percussie. De eerste paar tikken op de kettle-drum kwamen meteen met een plastische presentatie, een goede ruimtelijke afbeelding en een ronde, rijke klank naar voren. Miss Cole`s licht hese/zuchtende zang kwam verleidelijk over en werd `laid-back` gepresenteerd. Haar stem werd met minder presence gepresenteerd dan met de Marantz CD 5001 speler, maar de NAD speler wist zijn non-confronterende middentonenweergave goed te balanceren met een rijke tonaliteit en vloeiendheid, waardoor de muziek een verhoogde aantrekkingskracht kreeg. Het gitaarspel klonk tonaal natuurlijk maar werd bij de aanzetten wat afgerond. De bekkens kregen een ruimtelijke afbeelding mee en waren verfijnd van klank. Het geheel klonk uiterst ontspannen waarbij met name de intieme sfeer van deze track goed uit de verf kwam.

Wanneer muziek bij verschillende display-standen werd beluisterd (om te bepalen of ze invloed hadden op de weergave) was er praktisch geen verschil hoorbaar. Het display bleef desondanks tijdens de luistersessies -voor de zekerheid- uitgeschakeld. Van de Crowded House CD Woodface werd de track Four Seasons In One Day gedraaid. De door Paul Hester met brushes gespeelde drums werden compact afgebeeld maar kwamen wel met een behoorlijke plastische aanwezigheid en een vloeiende klank naar voren (oftewel: `Shhh-Shhh`, geen `Tsss-Tsss`, wat veel budget CD-spelers er van maken). Neil Finn`s zang werd op gearticuleerde en ontspannen wijze weergegeven. De piano kwam met solide klinkende linkerhand-partijen naar voren en was tonaal aan de warme kant. De achtergrondzang kwam mooi los van de weergevers maar miste desondanks wat aan lucht. Het geheel kwam met een goede zeggingskracht en een coherente presentatie naar voren. De weergave was weliswaar minder `ontrafelend` dan dat van enkele andere spelers, maar ook heel overtuigend voor wat betreft natuurlijke tonaliteit en plastische presentatie.

De CD Two Nights Solo van de gitaarvirtuoos Terry Tufts werd tevoorschijn gehaald om de track Soaker (live performance van solo akoestisch gitaarspel) te beluisteren. Het pijlsnelle finger-picking snarenspel was met gemak te volgen en bleef overzichtelijk, wat mede te danken was aan de goede timing waarmee de muziek werd weergegeven. De greepwisselingen werden met een duidelijk contrast weergegeven terwijl de kleinste nuances in het spel iets onderbelicht overkwamen. Er kon flink luid worden gedraaid zonder dat er sprake was van luistervermoeidheid.

De John Lee Hooker CD Chill Out verdween in de lade van de NAD om de track Annie Mae optisch af te tasten. De bluesclub sfeer van deze muziek kwam goed over en het typische rokerige stemgeluid en de losse uitspraak van John Lee Hooker werden uitstekend weergegeven. De bas klonk stevig en elastisch terwijl de piano solo lichtvoetig en lekker soepel klonk. Het was niet de meest heldere presentatie, maar het toetsenspel kreeg een opmerkelijke presence mee. De met brushes bespeelde drums werden goed in de diepte afgebeeld. John Lee Hooker`s lach tegen het einde van deze track bracht een brede grijns op het gezicht van deze schrijver. De NAD had blijkbaar geen moeite om de muzikale `message` van deze muziek over te brengen.

De 2 Meter Sessies Volume One CD werd uit de platenkast gehaald om de track Anchorage van Michelle Shocked te beluisteren. Deze close-miked opgenomen sessie kwam met een stevige sound naar voren zonder dat er sprake was van ongecontroleerde `dreun` bij de harder aangeslagen snaren. Het snarenspel had nog wat impulsiever mogen klinken maar de flow en tonaliteit waren van hoog niveau. Haar stem klonk uitgewogen en ontspannen, zonder teveel sibillance-nadruk (2 Meter Sessies CD`s zijn vaak tamelijk sibillance-kritisch). De mooie karakteristieke wisselingen in de intensiteit van haar zang kwamen goed uit de verf waardoor de prettige cadans van deze song des te aanstekelijker werd. Bij deze singer-songwriter sessie was er sprake van een sterke muzikale betrokkenheid.

Conclusie

Het karakter van de C515BEE kan in één woord worden omschreven: ongecompliceerd. Dat brengt ons weer bij het begin van dit verhaal; bij NAD houdt men immers van simplisme. De ontwerpfilosofie van Bjorn Erik Edvardsen heeft bij de C515BEE -net als bij de eerder besproken `15 versterker- geleid tot muzikaal genot, een compacte behuizing en een lage prijs. Deze speler plaatst een rijke tonaliteit en een ontspannen presentatie boven klankmatig vertoon. Het resultaat is een praktisch stressvrije weergave en dat is bepaald geen vanzelfsprekendheid in deze prijsklasse. Warm aanbevolen.

Importeur

AND Benelux
www.andbenelux.com 
+31 (0)13 4550955

Verkoopprijs

NAD C515BEE: 329 euro

Gebruikte Hardware: 

Digitale Bron:

Marantz CD 72 II MicroDac Marantz CD 5001 

Versterkers:

Exposure Super XXV RC Advance Acoustic MAP 103

Weergevers:

Monitor Audio Studio 2SE Stirling Broadcast LS 3/5a

Interconnects:

QED Qunex 2 Monster M1000

Luidsprekerkabels:

QED Profile 4X4

Lichtnet:

Belden IEC Lapp/Popp strip Kemp SNS PLug