Showcase - Magico M-Project luidsprekers


Werner Ero | 22 december 2014 | Fotografie Werner Ero | Magico

De introductie van een willekeurig nieuw model van het momenteel in de high-end scene grenzeloos populaire Amerikaanse luidsprekermerk Magico, staat doorgaans garant voor verrekte nekken en een bovengemiddelde aandacht. Recentelijk heeft geestelijk vader Alon Wolf daar met de introductie van de gloednieuwe en mysterieuze Magico M-Project conceptluidspreker, nog eens een flinke schep bovenop gedaan.

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan is namelijk een luidsprekersysteem ontworpen wat niet alleen de meest actuele knowhow en denkbeelden van deze in Californië gevestigde onderneming omvat, maar ook veel over de toekomst in luidsprekerbouw prijsgeeft. Rhapsody in Hilversum had de eer om als 2e locatie ter wereld(!) een hagelnieuw paar M-Project luidsprekers te ontvangen. Hifi.nl kreeg daarbij de gelegenheid om als enige pers zowel bij de bijzondere nachtelijke aankomst op woensdag 26 november, als de publieksdemo vrijdag 12 en zaterdag 13 december in Hilversum aanwezig te zijn.

De sensatie van het onbekende
Het is soms vreemd om te beseffen dat wanneer je zelf ergens helemaal vol van bent en weet dat er iets bijzonders op stapel staat, de wereld om je heen gewoon nietsvermoedend met zijn eigen ritme en bezigheden doorgaat. Zo leek ook woensdag 26 november jongsteleden in eerste instantie een dag zoals alle anderen te worden. Het weer was rustig, er waren geen enorme files, geen landelijke festiviteiten of ander ongerief. Toch was die dag in ieder geval op één plek in Nederland een bepaalde prettige spanning te voelen. Een soort van onderbuik gevoel dat je doorgaans vooral krijgt wanneer je weet dat er iets groots en belangrijks staat te gebeuren, maar je nog niet weet hoe het uit zal gaan uitpakken. Zo was dit keer ook bij de bekende Rhapsody hifi winkel in de Borneolaan in Hilversum het geval.

Want terwijl ik even voor drieën in de middag aankom met de bedoeling om na een interview met Magico’s mastermind Alon Wolf, ook zijn inmiddels gearriveerde nieuwste creatie meteen in werkelijkheid te bekijken en te beluisteren. Trof ik wel Alon Wolf en het Rhapsody team aan, maar waren de beoogde nieuwe luidsprekers nog in geen velden of wege te bekennen?! Ai en dat terwijl er voor die avond al een eerste kennismakingssessie met een aantal vaste klanten in de agenda stond! Toch was er nog hoop dat het op dit laatste moment toch nog allemaal in orde zou komen. Want volgens de laatste informatie was het vliegtuig met aan boord de M-Project luidsprekers, inmiddels geland op schiphol. Nu maar afwachten of het paar nog snel genoeg ingeklaard kon worden om het deze avond nog tijdig in Hilversum te krijgen. Door dit onverwachte oponthoud was er in ieder geval nog meer gelegenheid om in de tussentijd Alon Wolf het hemd van het lijf te vragen over de details van deze adembenemende technische tour de force.

Van evolutie naar revolutie
Magico eigenaar en ontwerper Alon Wolf is voor mij inmiddels geen onbekende meer. Naast het feit dat hij de afgelopen jaren op verschillende belangrijke Nederlandse Magico (winkel)presentaties acte de préséance heeft gegeven, wist hij ook het vaak ademloos luisterende publiek aangenaam te verrassen met zijn helder geformuleerde denkbeelden en zijn diepgaande kennis over de luidsprekermaterie. Alon: ‘Voordat we nog überhaupt over een nieuwe conceptluidspreker nadachten, was het eerste idee om een Q6 te ontwerpen. Een Q-serie model wat tussen de Q5 en Q7 zou worden gepositioneerd en een logische evolutie zou laten zien t.o.v. die modellen. Maar terwijl de ideeën zich steeds meer opstapelden, kwam ook steeds sterker aan het licht dat we inmiddels over zo veel meer knowhow en technisch realisatiepotentieel beschikten dan slechts enkele jaren geleden, dat het zonde zou zijn dit grote potentieel niet volledig te benutten. Alleen op welke wijze?

Uiteindelijk besloten we dat ons 10-jarig jubileum een ideale gelegenheid zou zijn om eens een keer een daadwerkelijk gerealiseerde conceptluidspreker te ontwerpen. Een systeem waarin we alles konden verwerken en toepassen wat we in de afgelopen periode hebben geleerd en waarin de laatste stand der techniek en hypermodern materiaalgebruik op state of the art wijze zou worden toegepast. Enige harde doelstelling voor onszelf was dat het formaat minder groot dan een Q7 zou moeten worden. Voor de rest was the sky the limit en zijn we werkelijk helemaal los gegaan met wat mogelijk is wanneer je zo min mogelijk compromissen in een ontwerp sluit. Het eindresultaat is zelfs voor ons schokkend te noemen en het is gewoon fantastisch om te zien en vooral om te horen hoe ver je klankmatig uiteindelijk met zulke extreem ver doorgevoerde materie kunt komen.’

Van idee naar realisatie
Alon, ik kan mij voorstellen dat je op een gegeven moment allerlei ideeën hebt verzameld die je vervolgens moet gaan toetsen op haalbaarheid. Maar wat gaf voor jou de doorslag om er naast het 10-jarig jubileum uiteindelijk toch een conceptluidspreker in plaats van een ‘normaal’ serieproduct van te maken? ‘Eigenlijk was het stadium wat we nu met dit nieuwe product wilden gaan doen en hoe we het in de markt wilden gaan zetten, nog één van de meest eenvoudige beslissingen. Veel van de technieken en materialen die we voor het M-Project hebben toegepast, zijn namelijk tot op heden nog nooit ergens anders in de luidsprekerbouw gebruikt. Een andere reden is dat we vooraf nog niet precies wisten tegen wat voor problemen en kosten we in de productie aan zouden lopen.'

Vergeet namelijk niet dat voor de M-Project letterlijk ieder onderdeel specifiek en uniek voor dit project uit vaak erg kostbare en moeilijk bewerkbare materialen is vervaardigd. Het was dan ook niet verwonderlijk dat verschillende onderdelen door hun bewerkelijkheid uiteindelijk toch aanmerkelijk duurder uitvielen dan vooraf was gecalculeerd. Een ander aspect waarin onze Magico conceptluidspreker van conceptmodellen uit bijvoorbeeld de auto-industrie afwijkt, is dat wij vanwege ons 10-jarig jubileum toch meer mensen van deze revolutionair betere weergever wilden laten meegenieten. Uiteindelijk besloten we om er 50 paar van te maken, die zelfs voordat er maar één werkend model stond te spelen, allemaal al waren verkocht en dat voor een bedrag van € 155.000,-! Uiteraard is dat enorm vlijend als men vooraf en voor zo’n bedrag al zoveel opdrachten verstrekt, maar het wist ook de toch al hoge druk op dit project, werkelijk naar het kookpunt op te voeren. Want iets beloven is één, maar we moesten het nog wel volledig waar gaan maken.’

M-Project

Werner: Kun je enigszins beknopt aangeven wat een 3-weg, 5 units tellende M-Project luidspreker (145 cm hoog, 37 cm breed en 57 cm diep) nu zo bijzonder maakt als je het afzet tegen de bestaande Magico modellen. ‘Zoals je zelf al wel denk ik hebt gezien, is het eerste en grootste in het oog springende verschil de veel rondere kastvormen en de gebogen uit koolstofvezel vervaardigde zijpanelen. Enerzijds is het nog steeds een echt Q-serie cost no object model dat bestaat uit vele losse panelen, onderdelen en verstevigingen, waarmee we inwendige resonanties en reflecties enorm goed kunnen sturen en beheersen. Door beide zijpanelen nu niet meer van aluminium maar van koolstofvezel te vervaardigen, is de totale constructie lichter en beter hanteerbaar geworden. Ook is hierdoor een nog hogere stijfheid en inwendige demping ten opzichte van aluminium bereikt, waardoor nog betere totaaleigenschappen zijn ontstaan.’ Terwijl Alons ogen ineens verdacht beginnen te glimmen vertelt hij weer verder. ‘Maar tot de werkelijke vindingen die dit M-Project zo bijzonder en revolutionair maken, behoort absoluut het nieuwe drivermateriaal. Op het eerste gezicht lijken de gebruikte units visueel niet of nauwelijks van onze eerdere modellen af te wijken, maar niets is minder waar! Zo zijn alle units volledig opnieuw ontwikkeld en zijn ze dermate vooruitstrevend en baanbrekend, dat dit een enorm grote stap vooruit is!

Nu zitten we bij Magico standaard eigenlijk altijd al tegen de grenzen van het op dat moment technisch haalbare aan, maar als het dan ook weer lukt om de grenzen wederom te verleggen, geeft dat echt een enorme voldoening. Ook al zie je het misschien niet, de nieuwe tweeter heeft nu een dome van 28 mm in plaats van de eerder toegepaste 25 mm. Naast een hogere belastbaarheid, een lagere overgangsfrequentie is deze beryllium dome ook voorzien van een diamantcoating. Een zeer kostbare behandeling waardoor alle toch al bijzonder goede eigenschappen nog aanzienlijk verder zijn verbeterd. Voor mij is het trouwens altijd een ultiem spannend en leuk moment wanneer ik voor de allereerste keer zo’n gloednieuwe unit te horen krijg. Vooral wanneer dan blijkt dat alle gedane inspanningen zich daadwerkelijk gehoormatig uitbetalen, krijg ik daar iedere keer opnieuw een geweldige kick van! Eigenlijk is dat deel, die allereerste klanken van een nieuw en vaak revolutionair ontwerp, één van de leukste dingen van mijn vak. In dit geval bleek de nieuwe diamantcoating verbazingwekkend goed waarneembaar te zijn. Niet in de zin van meer spektakel, maar juist nog minder een tweeter eigenklank, een nog veel mooiere integratie met de rest van het eigenschappenspectrum, een nog lagere vervorming bij welke belasting dan ook en vooral een volstrekt natuurlijke en realistische presentatie. Ook de enkele 15 cm midden unit en de drie 25,4 cm woofers, zijn uniek door het feit dat er een nieuw type koolstofvezel voor de conussen zijn gebruikt. Om te illustreren wat er anders aan is moet je indenken dat dit nieuwe materiaal 196x stijver en 30% lichter is! Het is zelfs zo nieuw en bijzonder dat het 6 maanden geleden nog niet eens verkrijgbaar was!’

Aankomst van een toekomstige legende
Net op het moment dat we het interview hebben afgerond, wordt ineens het signaal gegeven dat in de inmiddels al aardedonkere avond, de vrachtwagen nu ieder moment kan arriveren. Omdat het buiten inmiddels al aardig fris is geworden, trekt iedereen snel zijn jas aan en spoeden we ons met allemaal naar buiten. Na een korte tijd wachten wordt de donkere nacht ineens doorboord door een viertal verstralers die op het dak van een bakwagencabine zijn gemonteerd. Na enig manoeuvreren staat de vrachtwagen voldoende dicht bij de ingang en gaat de laadklep langzaam maar gestaag omlaag. Helemaal achterin ontwaren we vervolgens in het schaarse licht van de laadbak een paar enorme kisten met daarop trots een grote zwarte ‘M’ op de verschillende zijkanten.

Het eerste deel van het lossen gaat met een palletwagen en de hydraulische laadklep zit vrij vol, maar voor zomaar naar binnen rijden zijn ze toch echt veel te groot! Dan maar op de oprit demonteren en zo gezegd zo gedaan. Eerst wordt het deel dat als rijplank dient plat gelegd, waarna het met vele bouten vastgezette bovendeel van de kist wordt afgetild. Volgende stap is het zwaar verankerde onderstel met de rijwielen te bevrijden, wat sneller gezegd is dan daadwerkelijk kan worden uitgevoerd. Maar met de extra aanwijzingen van Alon persoonlijk, wordt uiteindelijk de forse massa van enkele honderden kilo’s wegende luidspreker, keurig in de hand gehouden om niet veel later onder vele oh’s en ah’s en goedkeurende blikken de luisterruimte in te worden gereden.

Zwelgen in muziek
Om deze geweldenaren van een bijpassend zeer hoge signaalkwaliteit te kunnen voorzien, staan in de grote luisterruimte op dat moment een paar Dan D’Agostino Momentum versterkers samen met een complete dCS Vivaldi opstelling, al volledig op temperatuur opgesteld. Na het aansluiten van de luidsprekerkabels en een opstelling op ruwweg de plaats waar maanden eerder de majestueuze Q7’s stonden opgesteld, plaatst Harry als eerste opname Route naar de Oriënt van Jordi Savall in de geruisloos lopende lade van het enorme Vivaldi (SA)CD loopwerk. Terwijl iedereen bijna onbewust zijn adem even inhoudt, stromen het volgende ogenblik op bijna ongelofelijk realistische wijze, koorgezangen, percussie en een keur aan oude klassieke muziekinstrumenten de luisterruimte in. Zelfs zo gloednieuw uit de doos, eh ik bedoel kist, is het geluid al van zo’n extreem hoge kwaliteit, dat het maar moeilijk te bevatten is. Deze vorm van vanzelfsprekend, natuurlijk realisme, is maar voor heel weinig audioproducten weggelegd. Aan het eind van dit eerste nummer barst een luid en welverdiend applaus voor dit baanbrekende meesterwerkstuk los. Dat de M-project tot veel meer in staat is bewijst het volgende album met totaal andere muziek van meesterbassist Marcus Miller. Harry kiest het bijna hypnotisch pulserende Jean-Pierre (Live), stelt het volume op live sterkte in en het volgende moment gaat het dak er pas echt af. Wauw, wat een dynamiek, controle, beheersing en kracht! Hiermee bewijst dit extreem geavanceerde ontwerp zijn unieke extra klasse en is hij nu al voor mij het best klinkende Magico ontwerp tot op heden. Een nog duurdere Q7 beeldt alles misschien nog wat grootser en imposanter af, maar haalt echter niet deze extreme snelheid, het klankmatige doorzicht en muzikale geloofwaardigheid. Maar daarvoor is de M-Project dan ook niet voor niets een baanbrekend concept ontwerp.

Op de werkelijke publieksshow enkele weken later, zijn de D’Agostino versterkers inmiddels vervangen door de modellen van het beroemde en internationaal gerespecteerde Japanse elitemerk TAD (M600 mono eindversterkers met C2000 DAC/voorversterker). Wat de precieze verschillen zijn met de D’Agostino’s in deze opstelling is uiteindelijk toch lastig te onderscheiden. Want niet alleen hebben de luidsprekers nu enkele weken continu gespeeld, en dus qua eigenschappen geëvalueerd, maar ook is het systeem nu volledig getuned. Toch durf ik wel te zeggen dat de TAD set zowel nog net wat meer gecontroleerd als iets droger klinkt dan zijn Amerikaanse concurrent. Door deze extra controle en het nog wat sterker afgebakende neutrale karakter van TAD, komt zowel de enorme snelheid als de uitdrukkingsvaardigheid van deze nieuwste Magico loten nog wat nadrukkelijker voor het voetlicht. Nogmaals wordt Jean-Pierre van Marcus Miller afgespeeld en hoewel wat anders van klank, komt de boodschap wederom weer helemaal over.

Uiteraard passeren nog veel meer muziekstukken de revue, waarbij Harry van drie topkwaliteit bronnen gebruikmaakt. Enerzijds is dat het Vivaldi CD loopwerk, een Aurender W20 DAC en een Pro-Ject Signature 12 platenspeler met Kiseki element en Moon 810 LP phonotrap met losse optionele 820 S voeding. Naast de zeer gevarieerde muziek waarbij ook ‘normale’ popalbums van bijvoorbeeld Led Zeppelin of Chris Rea langskomen, is het ook erg interessant om de eigen akoestische signatuur per bron waar te nemen. Zo komt de LP combinatie crispy helder, snel, melodieus, maar dit keer toch ook wat lichtvoetig over, komt de Aurender verhoudingsgewijs wat warmer en rustiger over en laat CD zijn typisch aanstekelijke spontaniteit en realisme via dit top loopwerk weer horen. Maar uiteindelijk toch het meest belangrijke is dat ongeacht de bron, de muzikale boodschap en zeggingskracht zo enorm goed overkomen. Het geeft gewoon een grote kick om muziek op deze bijna compromisloze wijze te kunnen beleven en dat verdient een dikke pluim voor het Rhapsody team!

Conclusie

Met de M-Project heeft het Amerikaanse Magico wederom zijn positie als één van de huidige leidinggevende luidsprekerfabrikanten wereldwijd, ook voor de nabije toekomst, veiliggesteld. Naast het feit dat de afmetingen en de vormgeving, hoewel nog steeds fors, toch een heel stuk vloeiender en meer delicaat ogen dan het vlaggenschip uit de Q-serie (Q7), is er vooral sprake van een nog betere en accuratere weergave door technische voorsprong en voortschrijdende inzichten. Omgezet in muziek is er eerst een prachtig diep doorlopende laag, wat naast slam, drukopbouw en kleuringsvrijheid, ook een enorme snelheid, controle en definitie heeft. Het midden en hoog bereik sluiten daar werkelijk naadloos op aan, waarbij sterk opvalt dat ondanks de grote behuizingsafmetingen, instrumenten en zangstemmen nu eens niet onnatuurlijk worden opgeblazen! Grote werken klinken daarbij nog steeds groots en indrukwekkend, maar kleine bezettingen klinken mooi klein en als de opname en instrumentbezetting dit toelaat, desgewenst ook ragfijn en gevoelig.

Een ander sterk punt is de enorme puurheid en het gevoel om op een korte afstand naar echte artiesten van vlees en bloed te luisteren. Oftewel is de techniek in deze luidsprekers zo goed geïmplementeerd, dat het luisteren echt een natuurlijke belevenis is geworden en de techniek daardoor volledig op de achtergrond verdwijnt. Naast de al reeds allemaal uitverkochte en gelimiteerde 50 paar, kan niemand helaas meer een M-Project bestellen. Maar niet getreurd want zoals bij ieder concept product, zullen de ervaringen en technieken in de nabije toekomst in andere nieuwe en waarschijnlijk minder extreem geprijsde producten terug zijn te vinden. Producten die op kleinere schaal waarschijnlijk net zo baanbrekend zullen zijn als deze concept M-Project.

Rhapsody Sound & VisionTel: 035-6284644 www.Rhapsody.nlinfo@rhapsody.nl