Fotografie Inge Veerkamp, Bert Vennik (Mac2Go)
Het zal weinig mensen zijn ontgaan dat Apple en iPod hot zijn. Ook de autowereld speelt zo ijverig op dat succesverhaal in dat je rustig van een modetrend kunt spreken.
Veelal wordt voor het meenemen van de muziekjukebox gebruik gemaakt van docking stations – bij de nieuwe Mercedes R bijvoorbeeld in de dashboardkast - waarin de iPod een plekje vindt. Als een soort appeltje voor onderweg.
Bij Mercedes ligt je iPod in het dashboard terwijl je op het stuur de bediening vindt
In veel gevallen wordt het systeem dan zo goed geïntegreerd dat het de klassieke cd-wisselaar vervangt. Inclusief bediening met de toetsen op het stuurwiel.Zoals altijd zijn er ook oplossingen die nog net een stapje verder gaan. En soms zelfs een ware sprong vooruit nemen. Een audiosysteem dat draadloos met de iPod ‘praat’? Het is er in Japan al! En wat dacht u van een complete Mac computer in de auto? Laten we de actuele ontwikkelingen maar eens vanuit de helikopter bekijken. Veiligheidsriemen vast.
Het modieuze compacte luisterkastje is een begrip geworden. Wie de bijbehorende karakteristieke witte ‘luisterdopjes’ in trein of vliegtuig in de oren van een andere reiziger ontdekt, weet subiet dat er andere eind van het snoertje een iPod aan het werk is. Met een complete muziekbibliotheek, die letterlijk in de binnenzak meereist. Je kon er natuurlijk op wachten dat diezelfde iPod zijn kunsten ook in de auto moest gaan vertonen. Vaak in een keurig houdertje met lader dat door de autodealer wordt geleverd. Waarom ook niet? Veel cd- en dvd-spelers in nieuwe automobielen weten ook al weg met schijfjes die volstaan met MP3 bestanden.
De nieuwste iPod
Naast alle andere trendy accessoires als beschermhoezen, tasjes en alternatieve luisterapparaten zie je de afgelopen tijd een rijke verzameling aan ‘automotive’ snufjes verschijnen. Zo ongeveer alle zichzelf respecterende automerken bieden bovendien de mogelijkheid om een dergelijke speler in hun nieuwe automodellen te integreren. Met een beetje mazzel gewoon vanaf het stuurwiel te bedienen. Zodat de iPod een onderdeel wordt van het infotainment systeem in de auto. Veel compacter dan de klassieke cd-wisselaar.
Oké, de liefhebber zal daarbij aanteken en dat de geboden geluidskwaliteit niet helemaal van dezelfde orde is, maar daar kun je natuurlijk tegenin brengen dat je de cd’s ook zonder compressie op de harde schijf kunt opslaan. En ook naar muziekbestanden in het Apple Lossless formaat valt in de auto heel fatsoenlijk te luisteren. Als de geluidsinstallatie het toestaat natuurlijk.
Luchtig
Zowel via de accessoire industrie als de autoshowroom is er een geweldig gevarieerd aanbod. Wie zijn iPod aan de radio wil koppelen, heeft het voor het uitzoeken. Zelfs draadloos. Wie bijvoorbeeld om zakelijke redenen regelmatig in een andere auto rijdt, kan eens naar een radiozendertje als de iTrip kijken. Wellicht een oplossing. Ze zijn er ook al in alle soorten en maten. Al dan niet met dashboardhouder en voeding.
Ze hebben een ding met elkaar gemeen: je zendt de muziek zelf via een FM frequentie uit en luistert via je eigen autoradio. Tijdens ons recente bezoek aan de Tokyo Motor Show stond vanzelfsprekend ook een excursie naar de elektronicawijk Akihabara in ons balboekje genoteerd. We ontdekten er een verbijsterende variatie aan zendertjes. En scoorden daar de Logitec iDiAlive. Je klikt hem in de sigarenaansteker van je auto en kunt daarna in feite alles afspelen. Het apparaatje heeft alle mogelijke aansluitingen – van iPod via line en een telefoonstekkertje tot USB - en zendt de muziek als gezegd op FM uit. Je kunt uit drie frequenties kiezen.
Logitech iDiAlive
Opvallend is de mogelijkheid om er gewoon een goed gevulde USB geheugenstick in te prikken. Dankzij bedieningstoetsjes (die ons aan de iPod Shuffle doen denken) kun je de bestandjes starten, pauzeren en doorklikken. Natuurlijk is het luisterresultaat via en zendertje niet zo goed als bij een directe koppeling, maar als alternatief is het zeker het overwegen waard. Wie veel in en om de grote steden rijdt, zal echter merken dat er letterlijk nogal wat stoorzenders in de lucht te zijn. Zodat je steeds naar alternatieve frequenties moet zoeken. Hinderlijk.