IFA 2005


Albert Jan van Weij | 22 september 2005

Waar vind je nog een groots evenement met de laatste nieuwtjes en trends op het gebied van audio, video en entertainment? In ieder geval elke twee jaar op de Messegelände in Berlijn, tijdens de Internationale FunkAustellung (IFA). Deze overtreffende trap van RAI en Jaarbeurs tezamen is zes dagen lang gevuld met de grootste stands van gevestigde namen, opvallende nieuwkomers, verfijnde hififabrikanten en massaproducenten vanuit de hele wereld.

In dit artikel presenteren we slechts een selectie van opvallende zaken. Wie een compleet overzicht van exposanten, highlights en technieken wil lezen, kan terecht op de uitgebreide website van de Messe (www.ifa-berlin.de). Hier kun je onder meer de perskamer bezoeken of een tour over een virtuele informatiemarkt maken.



Het is niet verwonderlijk dat HD-televisie, plasma-, LCD- en een enkel traditioneel beeldscherm de beursvloer overheersten. In Europa zijn in de eerste helft van 2005 de opbrengsten in de consumentenelektronica met 9,1% toegenomen – de omzet in tv`s groeide zelfs meer dan twee keer zo hard en bedraagt 43% van het totaal (naar verwachting dit jaar € 19,725 miljard). De kopgroep bestaat uit de flatscreens. De omzet in LCD- en plasmatoestellen passeerde begin 2005 de omzet in `gewone` CRT-toestellen (58% versus 42%). De omzetstijging in dit segment gaat gepaard met forse prijsdalingen. Dit betekent dat de aantallen flatscreens die over de toonbank gaan explosief stijgen. Dezelfde juichverhalen zijn te vertellen over DVD-spelers en –recorders (+5%), camcorders (+10,7%) en draagbare audioapparatuur (+46%). De booming sector bestaande uit mp3-spelers scoort een ongekende +273% op de groeilat! Ondergeschoven kindje is nog steeds home audio (-16,1%, verwachte omzet in 2005 bedraagt circa € 3,9 miljard). Dit is met name te danken aan het grote aandeel van laaggeprijsde surround-sets. De belangstelling voor kwaliteitsapparatuur blijkt in Europa gelukkig wat toe te nemen. (Bron GfK)


HDTV voor de dag ermee




Iedere fabrikant vertrouwt erop dat de wereldkampioenschappen voetbal volgend jaar de katalysator zullen zijn voor de verkoop van televisietoestellen met beeld in High Definition (HD). Beelden in een hoge resolutie dus. Philips is één van hoofdsponsors van het WK 2006 en had als voorproefje de wereldbokaal in hun stand staan. Biedt de traditionele analoge tv maximaal 625 beeldlijnen met 720 x 576 beeldpunten (pixels), de aanstormende digitale HDTV is ingericht voor een 16:9-beeld met een pakweg drie keer zo hoge resolutie (1.920 x 1.080 pixels). De nieuwste topmodellen zijn vrijwel zonder uitzondering HD-ready. In de ons omringende landen wordt op verschillende manieren digitale televisie aangeboden van HD-kwaliteit. Philips werkt in Duitsland nauw samen met betaal-televisiezender Premiere om digitale HDTV te promoten. In Nederland zijn we voor televisie met de hoogste beeldkwaliteit voorlopig aangewezen op de satelliet.



Erg mooi, en ook erg groot (165 cm beelddiagonaal) is de nieuwe Panasonic TH-65PX500 65-inch HD plasma-tv. Dit topmodel is volgebouwd met technische snufjes, en beschikt over onder meer twee digitale en twee analoge tuners. Kijk je naar een programma op de ene zender, dan kun je in MPEG4-formaat op een SD-kaart een tweede programma opnemen. Dit scherm biedt – net als overigens de meeste HD-schermen die we in Berlijn hebben gezien - een verbluffende beeldkwaliteit. Panasonic doet het erg goed op de Japanse thuismarkt, waar ze maar liefst 70% van de markt voor de grotere plasma-tv`s bedient. Ook is zij sportief ingesteld en verwacht veel van de Olympische Winterspelen begin volgend jaar in Turijn.



Opvalend was dat er meerdere fabrikanten claimden het grootste plasmascherm in hun assortiment te hebben. LG is – terecht - uitermate trots op hun 71-inch high-definition toestel (resolutie 1.920 × 1.080 pixels). Gestoken in een gouden jasje is dit een niet te missen verschijning.

3D en Blue Ray

Toch echt het grootste plasmascherm dat we op de IFA tegen kwamen: de 102 inch plasmatelevisie van Samsung. `t Is knap om een display met een beelddiagonaal van meer dan 2,5 meter uit één glazen plaat te fabriceren. Zelf vindt Samsung dat ze in plasmatechnologie superieur zijn. Het was overigens opvallend hoe professioneel en aantrekkelijk Samsung zich in Berlijn presenteerde. De tijd dat deze Koreaanse gigant als een B-merk moest worden beschouwd, is definitief voorbij. Sony en Philips opgepast!




3-D voor platte programma`s


Om bijvoorbeeld aan de talpische programma`s op 10 nog enige dieptegang mee te geven, kan driedimensionale (3D) weergave van beelden een interessante optie zijn. Het bedrijf Newsight verzorgde op de IFA een live uitzending in 3D. De beelden worden op een platte beeldbuis weergegeven, maar het lijkt alsof ze recht de kamer in komen. We kennen dat verschijnsel natuurlijk al van de bioscoop en tv. Het grote verschil is dat je er nu geen brilletje met een rood en een groen glas voor hoeft op te zetten. De kleuren van het beeld zijn daardoor ook een stuk realistischer. De life-uitzending was een primeur, want tot nu toe was het alleen mogelijk door nabewerking het 3D-effect aan videobeelden mee te geven. Uiteraard sloeg Jay Bingle, de CEO van Newsight, zijn historische piketpaaltje. Volgens hem markeerde dit eenzelfde revolutie als de overgang van zwart-wit naar kleuren-tv. Hoe het ook zij: het is aardig om te zien, maar je hebt er wel speciale apparatuur voor nodig. De toepassingen voor 3D-tv zien we vooralsnog terug in de meer professionele hoek, zoals voor productpresentaties, medische toepassingen, ontwerpsystemen, en af en toe in spelautomaten in casino`s. Wel zijn Newsight en zijn partners van plan om tijdens de WK 2006 een live 3D-uizending van dit evenement te verzorgen, maar die is slechts op één niet nader bepaalde locatie te bekijken. Voor het maken van een dergelijke uitzending wordt het beeld opgenomen met een HD-stereocamera. Het beeld wordt real-time bewerkt door apparatuur van het bedrijf 3D-IP. Die hardware luistert naar de naam Black Betty. Een speciale chip genereert van de twee videostreams hetzelfde beeld, maar dan vanuit acht verschillende gezichtspunten gezien. Een gemodificeerd Grundig Tharus flatpanel laat ten slotte het beeld zien, dat dus uit acht stereo-views is samengesteld.


Volgende generatie DVD heet Blu-ray Disc (of toch HD-DVD)


Verschillende partijen zetten zich in voor de standaard die de opvolger van de huidige DVD moet vastleggen: meer capaciteit (om de drie keer zo hoge resolutie van HDTV op te slaan), een betere kopieerbeveiliging en een langere levensduur. Zoals het een echte nieuwe ontwikkeling betaamt, zijn er twee kampen die strijden om de hegemonie. Allereerst is er de HD-DVD, waarvan Toshiba, NEC en een aantal grote filmstudio`s in Hollywood (Time Warner, Universal en Paramount) de grote promotors zijn. 



Vrijwel alle grote, 20th Century Fox, Columbia Tri-Star, MGM en Disney bevinden zich in het andere kamp, dat van de Blu-ray Disc. Naast het promotionele geweld van Blu-ray was er in Berlijn nauwelijks plaats voor HD-DVD. Sterker nog, vlak voor de opening van de IFA kondigde Toshiba een vertraging in de lancering van HD-DVD aan. Zou haar speler eerst nog dit jaar in Japan en de USA worden geïntroduceerd, nu wordt dat op z`n vroegst begin 2006. De kansen voor HD-DVD zijn overigens niet helemaal uit te vlakken. De standaard werd al vroeg door het DVD Forum omarmd en vraagt om minder investeringen van de producenten van DVD`s (en dus van Hollywood). 



Maar goed, IFA is het feestje van de CE-sector en dus was het vooral Blu-ray wat de klok sloeg. Op de BD-disc komt een speciaal hardglas-laagje, waardoor die een stuk minder vatbaar voor krassen is. Op de stand van disc-producent TDK mochten we naar hartelust met een schuursponsje een BD-disc bewerken – geen krasje te zien. Don`t try this at home met je dvd`s of cd`s! Op diverse stands waren fraaie prototypes van BD-spelers te zien, zoals het hierbij getoonde model van Sony. Fabrikant Verbatim ontwikkelde een soortgelijke krasvaste laag voor de HD-DVD.

Multimedia in de huiskamer

Het sleutelwoord voor entertainment in huis is integratie van computer, communicatie, tv en audio, liefst over meerdere kamers. Het Philips Showline Media Center MCP9350i is een platform dat de computer(s) in huis draadloos verbindt met tv, surround- en hifiset. Via deze geïntegreerde systeem heb je toegang tot de mediabestanden die op verschillende plekken in huis zijn te vinden. Je zou van de jpg-bestanden van de PC op zolder een mooie diaserie kunnen samenstellen en die op tv afspelen in de huiskamer, vergezeld van een muziekje uit de mp3-collectie van weer een andere computer. Voor dergelijke multimedia-toepassingen maakt Philips gebruik van technologie van Intel en Microsoft.



Een ander mooi voorbeeld van integratie is Blucom van Astra. Met honderden vrij te ontvangen digitale tv- en radiozenders en een keur aan betaalde (thema) zenders is dit verreweg de grootste aanbieder van satelliet-tv die op West Europa is gericht. Met Blucom kun je tegelijk met het tv-programma aanvullende informatie op je mobiele telefoon ontvangen en snel reageren via SMS. Die aanvullende informatie wordt via bluetooth door de satelliet setop-box doorgestuurd naar de telefoon, waarop een Blucom-browser is geïnstalleerd. Deze vorm van interactie kan worden gebruikt voor televoting, deelname aan een quiz, teleshopping, of het – betaald – downloaden van ringtones.


Wat er verder voorbij kwam


KEF presenteerde het Instant Theatre (KIT) 100, een compact systeem dat met twee fraai vormgegeven luidsprekers een complete surround sound te voorschijn tovert.

Bij de luidsprekerset hoort een subwoofer waarin behalve de luidspreker voor het laag alle eindversterkers zijn ingebouwd. De intelligentie van KIT 100 bestaat uit een kastje dat plaats biedt aan een dvd/cd-speler voor alle gangbare formaten inclusief MP3, een AC3/DTS-decoder en een RDS-tuner. Grote voordeel van deze set is dat die echt plug-and-play is. Een paar kabeltjes aansluiten en genieten maar.



Wel eens geprobeerd een spelletje op een mobieltje te spelen? Lukt niet, de knopjes zijn veel te klein voor een volwassen vent. Hoewel ze daar zelf kleine handjes hebben, was een fabrikant in China zo slim om daar iets op te bedenken. Een kek soort afstandsbediening voor je mobiele telefoon – uitgevoerd in leuke kleurtjes – om zonder kramp in je duimen een spelletje te spelen.



Nakamichi kennen we natuurlijk van lang geleden toen ze cassettedecks van uitstekende kwaliteit maakten. We vinden dit merk nu terug bij de Grande Group, gevestigd in Singapore en Hong Kong, dat zich ook heeft ontfermd over andere bekende namen, zoals Akai en Sansui. Ze pakken de zaken bij Grande voortvarend aan. De commerciële activiteiten rond Nakamichi worden sinds kort door de Nederlandse manager Arie van den Broek geleid. Opvallend is het brede productaanbod met de nadruk op home theatre. Fraai van ontwerp is de SoundSpace 12 Mk II. De op zijn minst opmerkelijk te noemen cd-wisselaar heeft drie loopwerken, waarvan er één ook dvd`s afspeelt en MP3 en JPEG weergeeft. De net als de subwoofer uit het zicht te plaatsen A/V tuner/processor stuurt draadloos (2.4 GHz RF) de bijbehorende actieve 5.1-luidsprekerset aan. Nakamichi levert car audio, plasmaschermen tot maar liefst 63 inch en een juweeltje van een draagbare dvd-speler met 7-inch scherm.

`Ik hou van kleur` zou Frank Govers enthousiast hebben uitgeroepen bij het zien van deze 15 centimer hoge luidsprekers van Audio Pro. Een leuke collectie kleine satellietspeakers luisterend naar de naam Allroom. Ideaal voor het aanbrengen van opvallende kleuraccenten in de thuisbios. Het betreft hier tweeweg basreflex speakers die het spectrum van 100 – 22.000 Hz voor hun rekening nemen. Er is ook een bijpassende Allroom subwoofer.



Wij kenden het merk alleen van de stofzuigers, maar Holland Electro (afgekort HE) brengt een opvallende reeks producten op het raakvlak van AV en design. Hiervoor werkt het bedrijf sinds kort samen met topontwerper Marcel Wanders. Hij is wereldberoemd door zijn opvallende meubelontwerpen voor onder meer Droog Design, B&B Italia, Cappellini en Moooi. Kenmerkend voor de reeks producten die hij voor HE van zijn tekentafel liet rollen, zijn de strak gestyleerde basisvormen, de daarop aangebrachte detaillering en de opmerkelijke combinatie van functionaliteit. In de collectie Marcel Wanders van HE vinden we onder meer de Wave TV (een combinatie van magnetron met een in de deur ingebouwde LCD-tv), de draadloze speakerset Domino (te gebruiken met mp3-speler of laptop), en de Theatre set met opvallend mooi vormgegeven satellietluidsprekers.