De set van Snijders HiFi


René van Es | 13 oktober 2003

De set van Snijders HiFi Rotterdam - Pace en Rhythm

Het is wellicht omdat mijn ouders allebei uit Rotterdam komen dat de stad een warm plekje in mijn hart heeft. Ik kom er graag, zeker om te winkelen. Alle merken en winkels zijn vertegenwoordigd in het hart van Rotterdam. Gegroepeerd om de “Koopgoot” zoals de Beurstraverse in de volksmond heet. En wat ook niet vergeten mag worden, er zitten drie prima audiowinkels in het centrum. Eén kun je als volgt vinden: loop de Koopgoot door richting V&D, vervolg je weg over de Hoogstraat, eet vervolgens overheerlijke poffertjes op het plein, wandel dan nog een stukje door en aan je linkerhand tref je de winkel van Snijders. Eerst de cd winkel en pal ernaast de audio afdeling. Het kan niet missen. De Hoogstraat is in de loop der jaren helaas in aanzien gedaald, de winkel van Snijders HiFi gelukkig niet. Een parel in het Rotterdamse.

Sinds 1971

John Snijders drijft al 32 jaar zijn nering op een manier die hem een zeer hechte en vaste klantkring heeft bezorgd. Met een geheel eigen filosofie en een paar doorgewinterde personeelsleden. Daaronder klassiek kenner bij uitstek Sander Mijnster. Maar ook de onmiskenbaar altijd aanwezige Fred Marchee. De winkel is in drie hoofdmoten opgedeeld, de jazz en klassieke cd afdeling, de audio winkel op de begane grond en de drie luisterruimtes boven. De opstellingen in de luisterruimtes zijn grofweg gebaseerd op de prijs van de luidsprekers, tot 600 euro, tot 1500 euro en in de derde ruimte de high end paren. Wat merken die ik zoal tegenkom zijn NAD, Arcam, Quad (eens een Quad altijd een Quad), Avalon, Sonus Faber, TacT, Amphion, Bryston, Gallo, Hepta, Kef en Linn. In een onderhoudend gesprek met John haal ik heel wat oude koeien uit de sloot voor ik met Jan Pieter ’t Hart vertrek naar de luisterruimte voor high end waar een set staat opgesteld. Onderweg nieuwsgierig loerend naar de tentoongestelde merken en naar een aantal draaitafels van Linn, Michell en Pro-ject.

B&W

In de luisterruimte klinkt zachte muziek uit een combinatie die is opgebouwd met Naim en Bowers & Wilkins. Twee merken die bij Snijders hoog in de favorieten lijst staan. Voor dat we ingaan op de technische merites licht Jan Pieter de keuze toe: “B&W is een merk dat breed inzetbaar is als luidspreker. Er zijn vele lijnen die complementair zijn en zo kun je voor vrijwel elk budget en voor vrijwel elke luisterruimte wel een optimum samenstellen. Met B&W luister je naar muziek en de afstemming van de speakers is gericht op de smaak van een groot publiek. De keuze in gevallen op de Nautilus 805 Signature. Een echte snelle high end monitor die mooie elektronica verdient. Juist vanwege de snelheid kiezen we voor een merk dat altijd al sterk is geweest in het weergeven van ritme. De combinatie van B&W met Naim geeft een echt live gevoel en is zeer muzikaal. We hadden ook voor Linn elektronica kunnen kiezen, maar dat is naar ons idee meer gericht op een laid back luisteraar die niet op het puntje van de stoel gehouden wil worden.” Of dat ook zo is gaan we straks beluisteren. De apparatuur die er staat omvat in de eerste plaats de Naim CD5 cd speler, dan de NAC112 voorversterker, de NAP150 eindversterker en een Flat-Cap2 voeding die de voorversterker en het analoge deel van de CD5 van stroom voorziet. Het geheel is aangesloten met de eigen interlinks van Naim en NACA5 luidspreker kabel. Heel bewust is de kabel keuze. “Er zijn echt wel betere kabels dan bijvoorbeeld de NACA5, maar de Naim kabels geven de set een evenwichtige klankkleur zoals Naim die bedoelt heeft” aldus Jan Pieter. De apparatuur staat opgesteld in een Spider rek. Dat is gekozen vanwege de ontbrekende eigen klank. De open structuur van het rek vormt geen belemmering voor het geluid en een bijkomstig voordeel daarvan is dat het geen reflecterend obstakel is in het afstraalgedrag van de luidsprekers. Niet voor niets las ik pas dat een recensent die zijn tv verving door een projector een forse upgrade had gemaakt. Niet in beeld, maar in geluid. Dat reflecterende blok was tussen de luidsprekers uit. Mooi vind in de Spider rekken niet, doelmatig zijn ze wel. Onder de speakers tenslotte de eigen stands van B&W. Dat hoeft niet, maar esthetisch sluiten ze goed aan. Wie het eindbedrag over heeft voor de combinatie moet de stands er maar bij nemen en daar niet beknibbelen. Aan de stroomvoorziening is niets bijzonders gedaan. Geen filters of speciale snoeren. “Dat doen we pas bij de klant thuis omdat elke situatie anders is” volgens Jan Pieter. “Hier in de winkel heeft het wel nut, maar het effect is pas in een woonsituatie optimaal te beoordelen”.

Inzoomen

Inzoomend op de Nautilus 805 Signature zien we een echte monitor van 415 x 238 x 344 mm, uitgevoerd in een exclusieve houtsoort Grey Tigers Eye. Om het maar gelijk uit te spreken, ik vind het oerlelijk. Er bestaat ook Red Birds Eye, maar dat is nog opvallender. Ieder zo zijn meug. De Nautilus 805 Signature is een twee-weg systeem met een basreflexpoort. In vele opzichten lijkt deze 805 op zijn broertjes, maar veel van de technologie is van de grond af ontwikkeld. De woofer is een 165 mm Kevlar unit, de tweeter een 25 mm metal dome die we kennen uit de Nautilus van B&W. Het scheidingsfilter zet hoog in rond de 4 kHz, waardoor de woofer een groot deel van het totale frequentie gebied voor zijn rekening neemt. Het -6 dB punt zou op 42 Hz liggen en het -3 dB punt op 49 Hz. De gevoeligheid ligt rond de 88 dB en de nominale impedantie is 8 Ohm met een minimum van 4,6 Ohm. Een vriendelijke belasting voor een versterker. Aan de achterzijde van de gebogen kast is een bi-wire terminal voorzien (al sluiten we hier de speaker met single-wire aan). De tweeter staat boven op de kast om een optimaal afstraalgedrag te creëren. Tenslotte is het de moeite waard om te melden dat de bijna 10 kilo zware kast inwendig is verstevigd door compartimenten, gevormd achter de unit.

Naim

Dan de elektronica van Naim. Naim heeft recent het programma in één klap omgegooid naar de nieuwe lijn. De CD5, onderdeel van die lijn, is de eenvoudigste cd speler van Naim. Draait geen SACD, geen DVD-A en ook geen DVD-Video. Alleen cd, weliswaar totaal geoptimaliseerd. Het digitale circuit in de CD5 heeft zijn eigen voeding, het analoge deel ontvangt in ons geval de stroom uit een aangesloten Flat-Cap2. Dat levert een forse winst op in de geluidskwaliteit. Ook de voorversterker NAC112 krijgt stroom van de Flat-Cap2. De NAC112 heeft zes ingangen voor lijnbronnen en is grotendeels gebaseerd op de techniek uit zijn grotere broers. Gruwelijk dat Naim nog altijd vasthoud aan de DIN-pluggen al claimt Naim dat de DIN-plug de meest optimale oplossing is om de aarde tussen de apparaten onderling te verbinden. Wie zich beperkt tot Naim, wat zeker aan te raden is, zal het een biet zijn. Wie wil mixen en matchen zal met verloop- of geconfectioneerde kabels moeten werkente H. Snijders maakt overigens zelf dergelijke kabels als u dat wenst. Tenslotte de eindversterker. De NAP150 is de kleinste eindtrap die Naim levert. Twee maal 50 Watt aan 8 Ohm. In ons geval niet warm te stoken en trouw zijn best doende om nooit, maar dan ook nooit, adem te kort te komen. Het heeft mij verbaasd hoeveel power deze kleine krachtpatser kan geven. Naim is sterk in het bouwen van elektronica. Speerpunt in hun techniek is uiteraard de voeding, maar ook de wijze waarop de aarding is geregeld. Met Naim loop je ook niet snel tegen grenzen aan. De set is steeds verder uit te breiden tot bi- of tri-amp, extra power supplies in de vorm van Flat-Cap2, Hi-Cap en Super-Cap. Of met de Stageline phonotrap of de Headline hoofdtelefoon versterker.

Het wordt tijd

Praten over geluidsapparatuur en muziek is leuk, luisteren naar muziek nog leuker en het uiteindelijke doel. De set is voldoende opgewarmd en we gaan aan de slag met Mary Stallings en haar cd “Fine and Mellow”. Het muziekbeeld wordt direct groot en dynamisch neergezet achter de jazz zangeres. Tot er iets geks gebeurt. De stem zwalkt van links en rechts en terug. Hebben we iets verkeerd gedaan? Jan Pieter en ik duiken tegelijk achter de apparatuur en controleren elke aansluiting. Niets aan de hand. Nogmaals de cd en weer gaat de stem heen en weer. Heel raar, mede omdat alleen de stem er last van heeft terwijl de instrumenten op hun plaats blijven staan. Pas later komen we achter de echte oorzaak. Mary staat zingend in een vaste microfoon zo te bewegen, dat de zij-microfoons links en rechts veel te veel van haar zang oppikken. Een andere stem dan maar, die van Stacey Kent. Hier gaat zij lekker losjes swingend tekeer. Heel compleet en vol detail. Niet in een setting die het hifi geluid kenmerkt maar met een ongedwongen gemak dat een sfeervolle weergave mogelijk maakt. Het hoog en laag heeft snelheid en ritme. Zoals verwacht kon worden. Het laag mist de power die een groot systeem kan leveren. Daardoor heeft Stacey minder lucht in haar borstkas. Het gaat te ver om er direct een subwoofer bij te zetten, maar de gehele middag knaagt het idee in mijn achterhoofd. Thuis zou die er zeker bijkomen. Nu concentreer ik mij op de opstelling zoals die er staat. Na Stacey komt Steely. Steely Dan heeft met “Two against nature” een cd afgeleverd die super transparant is. Het geluid wordt door B&W/Naim gortdroog op je afgevuurd, is puntig en snel. De impact doet me direct denken aan een live optreden. Heerlijk zoals een metalen dome de bekkens kan weergeven. Je hoort bijna waar het bekken wordt geraakt. De onderliggende drums pakkend en dynamisch. Met deze muziek mis je het onderste laag veel minder dan met een vrouwenstem is mijn ervaring.

En dan...

De metalen dome is door B&W heel goed in de hand gehouden. Dat blijkt tijdens een viool concert van Mendelssohn uitgevoerd door Maxim Vengerow. Geen randje scherpte te bekennen in het zijdezachte vioolspel. Het concert is niet overdonderend in kracht en volume maar bewijst zich in transparantie en snelheid. De solist staat duidelijk voor het orkest. Het orkest zelf is opgebouwd in laagjes die achter elkaar staan. De kwaliteit van de opname komt sterk naar voren en laat zich eenvoudig vertalen in luchtwervelingen in de luisterruimte bij Snijders. Mijn eigen muziek heb ik meegenomen en ik draai Yamamoto met “Misty” een opname op een JVC XRCD. Voor de opname is de microfoon te dicht in de piano geplaatst wat een harde klankkleur tot gevolg heeft. Ik heb zowel de cd als de lp en beide zijn killers als het gaat om de grenzen van een versterker te bereiken. De cd kan een versterker laten klippen dat het een lieve lust is. De kleine NAP150 doet me echt verbaasd staan. Hoe ver ik de volume regelaar ook open draai, hij geeft geen krimp. De voortschrijding van de techniek in voedingen maakt zich waar. Heel nauwkeurig is de weergave. Op het exacte af. Een monitor kan dan vaak beter dan een grote kast, de 805 verheft het tot een kunst. De percussie ruist op de achtergrond als bladeren aan een boom. Zowel in verfijning als in detaillering gaat deze set heel ver. Zonder zich te verliezen in een steriele analytische sfeer. Een lust voor het oor. Jan Pieter komt met een opname met de titel “Virtual realist”. Een oude Denon cd die jazz bevat met een veelvoud aan instrumenten en geluiden. Dit soort muziek leent zich bij uitstek voor Naim en de duurdere B&W’s. De muziek doet mij denken aan de cd’s van Dave Grusin en zijn lp’s uit de tijd van Sheffield. Het is van die spannende muziek, snel, dynamisch, vrolijk en swingend. Zo zet een set het beste beentje voor. Dat ik wederom verlang naar de power en de ondersteuning van één of meerdere subwoofers mag op mijn conto worden bijgeschreven. We sluiten af met George Benson. Zodra je opnames draait met veel percussie en veel instrumenten zie je de set opbloeien. Ik denk dat speelsheid het beste woord is, gekoppeld aan de live impressie. Het is lichtvoetig en ritmisch. Niet verwonderlijk dat juist jazz liefhebbers bij Snijders veelvuldig Naim kopers zijn. Ik kom nog even terug op de laagweergave van de B&W. Het is niet zo dat de 805 Signature geen laag weergeeft. Die stelling is onterecht. Het laag is duidelijk aanwezig, loopt zelfs redelijk ver door naar beneden en doet dan zonder bonken of zonder de reflexpoort hoorbaar te maken. Strak, gedefinieerd en natuurgetrouw. Waar het “aan schort” is het leveren van fysieke druk. Dat kan ook niet met een woofer van 165 mm in een dergelijke kleine kast. De natuurwetten houden dat tegen al willen veel merken u laten geloven dat dat niet waar is. Wie de klap van een pauk wil beleven, moet uitwijken naar grotere conusoppervlakken. Waarbij aangetekend dat een bescheiden doch aanwezig laag te prefereren is boven een te veel aan laag. De 805 Signature leeft met de beperking maar is in zijn klasse uitermate uitgewogen en compenseert op vele manieren de kleine afmeting door een groot beeld neer te zetten.

De set

Laten we wel wezen, de set die staat te spelen is niet goedkoop. Het forse prijskaartje mag u terug verwachten in kwaliteit. En dat laat de set dan ook horen. De combinatie die voor zover ik weet behoort tot de favorieten van Snijders HiFi overtuigt op vrijwel elk punt. Slechts de druk in de lage regionen is aan de zwakke kant. Niet in kwaliteit, maar in kwantiteit. Te prefereren ten opzichte van een teveel aan laag, dat wel, maar het maakt stemmen en impact te licht naar mijn smaak. Velen zullen daar anders over denken en de set accepteren zoals hij is. Met alle muziekplezier die er geboden wordt. Wie meer wil kan altijd uitwijken naar een subwoofer. Die moet dan wel snel, ongekleurd en dynamisch zijn om mee te kunnen spelen met Naim en B&W Nautilus 805 Signature. Maak niet de fout een slome goedkope sub ernaast te zetten want dan doet u fors afbreuk aan het geheel. Voor mij was de kennismaking met Naim en B&W in deze opstelling een verrassing. Zoals de mensen van Snijders ze weten te combineren, met de basis elektronica van Naim, is het een pakkend geheel dat op hoog niveau muziek staat te maken. Zowel met klassiek, als met jazz als met pop. Gaaf! Het opent mijn ogen. Omdat ook mijn muzieksmaak vaak richting licht werk en jazz gaat zou deze combinatie het thuis best eens mogen proberen. Grote kans dat hij blijvend overtuigt.

Met dank aan het personeel van Snijders dat mij op een plezierige en gastvrije wijze liet kennismaken met een paradepaardje uit de huismerken stal.

De set:

Naim CD5 cd speler    1950 euro
Naim NAC112 voorversterker   1150 euro
Naim NAP150 eindversterker   1350 euro
Naim Flat-Cap2 voeding     890 euro
Naim NACA5 luidspreker kabel (13 euro/meter)     70 euro
B&W Nautilus 805 Signature   3700 euro (paar)
B&W Stand 805      540 euro (paar)

Totaal (exclusief rek, inclusief interconnects) 9650 euro