(Gesponsord artikel)



Hi-Visit EP:Beerepoot in Hoorn

Max Delissen | 30 maart 2012 | Fotografie PHOTO40

Tijdens de lange autorit die me van Eindhoven naar Hoorn brengt, heb ik tijd genoeg om na te denken over de toenemende rol die filiaalbedrijven en winkelketens in de huidige hifi-markt spelen. In een branche die behoorlijk last heeft van de slechte economische omstandigheden presteren deze bedrijven soms opvallend goed. Hoe flikken ze dat?

Vandaag hoop ik daar een vinger achter te krijgen bij mijn bezoek aan EP:Beerepoot in Hoorn, die onlangs naar een nieuw pand zijn verhuisd en daarbij hun vloeroppervlak hebben verdubbeld.

Het grote pand ligt op het eenvoudig bereikbare bedrijventerrein Hof van Hoorn aan de rand van de stad. Dat betekent een ruime opzet en voldoende gratis parkeerplaats, en als ik even later samen met de fotograaf het enorme pand binnenloop staat eigenaar Robert van Wettum ons al op te wachten. Hij is één van de drie huidige eigenaren van de firma EP:Beerepoot die 45 jaar geleden als familiebedrijf in West-Friesland werd opgericht door Sjaak Beerepoot. Sindsdien is het een begrip in de regio.



Zoals de huidige naam al aangeeft is het bedrijf aangesloten bij de Nederlandse tak van de van oorsprong Duitse inkoop- en winkelorganisatie ElectronicPartner. Deze keten kenmerkt zich door een verregaande vrijheid in het individuele winkelbeleid van de aangesloten partners (meer dan 500 in Nederland en ruim 5000 in Europa) die het voordeel van centrale inkoop en van internationale afspraken met leveranciers en belangenorganisaties genieten. Hierdoor zijn de kosten van inkoop en advertising lager en is er duidelijkheid naar de consument over zaken als garantie en prijsbeleid.

360 graden foto - klik op de afbeelding om een panoramascherm te openen!

De twee andere filialen van EP:Beerepoot bevinden zich in Wevershoof en Bovenkarspel. De winkel in Hoorn is echter de hoofdvestiging waar ook de administratie en inkoop zijn ondergebracht. Oorspronkelijk was de winkel gevestigd in de binnenstad van Hoorn, waar op 400 m2 met de ruimte moest worden gewoekerd. In 2002 verhuisde de winkel naar het bedrijventerrein waar ze nu - op een andere plek - nog steeds zitten. De Experience Store die tien jaar geleden werd geopend was een veel grotere winkel. Een groei die echter ruimschoots werd overtroffen met de verhuizing naar de huidige locatie, die 2800 m2 vloeroppervlak heeft, verdeeld over twee verdiepingen. Vandaag de dag werken er in totaal zo’n 47 mensen.

De nieuwe winkel

Na een uitstekende kop koffie - daar kom ik zometeen nog even op terug - neemt Robert ons mee voor een rondleiding door het pand. We bekijken eerst de benedenverdieping die voor ongeveer de helft is gevuld met entertainment-elektronica en voor de andere helft met kleine huishoudelijke apparaten en computers. Het assortiment is breed en het is meteen duidelijk dat er goed is nagedacht over de indeling.

Vooraan in de winkel bevindt zich de verkoopbalie. Hier staan ook de koffie-machines en friteuses uitgestald in rekken die nu eens niet recht-toe-recht-aan zijn neergezet. In plaats daarvan hebben ze ruime, rond lopende vormen en ze zijn ook nog eens laag genoeg om altijd de hele winkel te kunnen overzien. Daarachter staan aan de rechterzijde van het pand de computers en bijbehorende accessoires, waarna de indeling naadloos doorloopt in de Domotica-afdeling die zich achter in de winkel bevindt.

“Dat hebben we heel bewust zo ontworpen,” zegt Robert van Wettum. “Deze open en organische manier van uitstallen geeft een prettig gevoel van ruimte en nodigt uit tot rondneuzen. Mensen lopen er omheen en zien zo meer producten en blijven langer in de winkel. En ze mogen overal aankomen, we benadrukken niet voor niets dat we ons op beleving richten. De rest van de inrichting moet ook aan het gevoel bijdragen dat je hier welkom bent. Geen harde verlichting, veel daglicht, gedekte en warme kleuren…”


EDITORS' CHOICE