HI-VISIT

HiVisit Musical Masterpieces bij Music2: Intens genieten

Werner Ero | 20 februari 2024 | Fotografie Werner Ero

Bij een audiopresentatie hoort een gezellig ronddraaiend everzwijn aan het spit, bier, wijn en andere dranken, heerlijke soorten ham, olijven en andere versnaperingen – toch? Of wat te denken van een stereosysteem dat vooral de lól van muziek weergeeft? Want Music2-eigenaar Marco de Wilde houdt er nu eenmaal van om het leven op intense wijze te vieren. En omdat hij daar graag andere muziekliefhebbers van laat meegenieten, resulteert dit in een jaarlijks terugkerende Music2 show – dit jaar "Musical Masterpieces" gedoopt en gehouden op 20 januari. Vandaag exact een maand later blikken graag nog eens terug op deze dag.  

Meer genieten van muzikale (en visuele) lol 

Voor mij is het inmiddels de derde keer dat ik voor dit evenement ben uitgenodigd. Een invitatie waar ik altijd met veel plezier gehoor aan geef en die door zijn compleet andere insteek bij voorbaat een hoge genietwaarde heeft.

Wat konden we deze 20ste januari allemaal voor nieuwsverwachten? Want hoewel bij voorgaande shows zoals de Oktoberfest Revisited-editie nog een extra ruimte bij de show was betrokken en deze dit jaar ontbrak, mocht dat de pret zeker niet drukken. Zo’n everzwijn aan het spit verzorgd door een lokale grillmaster, een op hoornluidsprekers gebaseerde homecinema opstelling, en diverse abrikanten (Van den Hul en Reed) die verschillende nieuwe producten presenteerden zorgden samen voor genoeg bevredigend vuurwerk.

Homecinema

Als ik begin met homecinema, denkt u vast ‘bioscoopgeluid bij een rasimporteur van analoge stereo?’ "Jazeker", zegt Marco dan. "Blumenhofer maakt namelijk ook enorm goede home cinema speakers. Juist bij film is de kracht, dynamiek en levendigheid van een hoogrendement (deels) hoornluidspreker bijna nog meer dan bij stereo van grote toegevoegde waarde."

"Ik was er zelf ook verbaasd over toen ik ze voor het eerst hoorde en besloot ze meteen daarna ook zelf te gaan voeren. Voor deze Musical Masterpieces-show heb ik voor de front- en achterkanalen vier Tempesta 20 luidspreker opgesteld. Als center dienen twee Tempesta 20 boekenplankweergevers. Voor het laag staan er twee 18 inch subs, terwijl vier Tempesta 17 modellen de plafond kanalen voor hun rekening nemen voor een heel mooi totaal."

"Aangezien ik doorgaans alleen maar stereo doe, heb ik voor deze configuratie de hulp gezocht van Rob Hullekes van Fine Sounds Benelux. McIntosh is namelijk erg goed op dit terrein en komt gehoormatig uit de verf op een manier die mij goed aanspreekt. Voor deze setting heeft Rob een 7,2 kanaals MHT300 Home Theater Receiver ter beschikking gesteld. Deze levert maximaal 150 watt aan 4 Ohm en 120 watt aan 8 ohm wanneer je van alle zeven kanalen gebruik maakt. Voor de overige kanalen heeft hij nog twee MI502 2-kanaals eindversterkers meegebracht. Deze kunnen 500 watt aan 8 ohm en maar liefst 800 watt aan 4 ohm leveren."

Daverende klap

"Tijdens het opstellen en inregelen maakten we wel wat ‘verrassends’ mee. Wat we namelijk niet wisten en ook niet vooraf hebben gecheckt, is dat de receiver nog op zijn standaard ingestelde waarden stond. Dat is prima voor normale luidsprekers, maar zeker niet bij hoogrendementexemplaren zoals wij gebruikten, Nou, dat hebben we geweten zeg. Want al bij de eerste test en kennismaking leek de weergave nog het meeste op de uitbarsting van een vulkaan! Ik was op dat moment één verdieping lager en wat het volgende moment ontstond is nog het beste te omschrijven als wat ik zelf sindsdien het 'zwarteplafondsyndroom’ noem. We hebben hier namelijk op alle verdiepingen zo’n type plafond, waarbij zich onder de dragers naar verloop van tijd altijd een bepaalde hoeveelheid stof ophoopt. Nou, dat kwam er met een daverende klap ook zo weer vanaf! Waarna we het volgende moment net als tijdens een vulkaanuitbarsting, op een flinke lading dwarrelend stof werden getrakteerd!"

"We (techneut Fred Louwersheimer van Q-Analogue en ik, red) konden er na de schrik hartelijk om lachen. Maar inmiddels een week later is het ondanks schoonmaken nog steeds in de reparatieruimte (die zich recht onder de home cinemaruimte bevindt, red.) zichtbaar. Dus zelfs zonder films kan home cinema al een spannende aangelegenheid zijn. Hahaha… O ja, de beamer of beter gezegd projector is een mooie Barco. Want als je iets doet moet je het goed doen. Het permanente projectiescherm is van iVisions."

Stereo genieten 

Maar hetgeen waarom iedereen deze show bezocht, is natuurlijk het stereogebeuren. Een metier waar Music2 enorm goed in is en dan met name omdat je hier niet de traditionele hifi producten tegenkomt. Nu ben ik van Marco veel gewend en op de Audio Show iEar’ in het Willem II stadion en op zijn Oktoberfest Revisited show van vorig jaar maakte hij gebruik van de enorm grote maar ook ontzettend goede Blumenhofer Gran Gioia 2 x 16 hoornluidsprekers. Voor mij behoren deze enorme gevaarten niet alleen bij de beste hoornluidsprekers die ik ken, maar bieden ze ook van hoog tot laag een extreem betrokken en coherent geluidsbeeld. Een weergave met zoveel gemak en levensechte dynamische eigenschappen en laagweergave, dat het bijna iedere luisteraar met verbijstering achterlaat.

Maar: dat is niet wat ik dit jaar in Hoek van Holland aantref. Hoewel het verleidelijk is om meteen met deze andere luidsprekers van start te gaan, vormen de sterren van deze show de bijzonder gevormde in dieprood uitgevoerde gloednieuwe Muse 3A draaitafel van de Lithouse fabrikant Reed.

Een schoonheid die in dit geval wordt gecompleteerd met de eveneens nieuwe Reed 2B toonarm en een Van den Hul The Crimson element. Phonotrap is de eveneens zeer recent uitgebrachte Van den Hul The Grail SX, waar de aanwezige Marc van den Hul mij even later alles over kan vertellen.

Buizen

Op het gebied van versterking kiest Marco doorgaans het liefste voor buizen en daar heeft hij met het Servische merk Trafomatic al sinds jaar en dag een ijzersterke naam mee. Tijdens de Musical Masterpieces show staan de direct van de succesvolle Lara afgeleide Reference Line One en de met vier 300B eindbuizen uitgeruste Rhapsody eindversterker opgesteld. Terwijl u dit waarschijnlijk al behoorlijk als out of the box ervaart, is dit nog niets wanneer we de Blumenhofer Classic 1743 luidsprekers in ogenschouw nemen! Gebaseerd op oude roemruchte JBL-studiomonitoren als de enorme 4350B’s heeft het Blumenhofer-team deze oude techniek naar nieuwe moderne hoogten gebracht.

Het trotse resultaat is een reusachtig 3-wegsysteem voorzien van 4 units. Twee daarvan zijn 38cm woofers, één is een 30 cm middenunit en zoals het een Blumenhofer betaamt, wordt er een echte compressiedriver met hoorn voor het hoog toegepast. De kast is vervolgens van 18 mm dik HDF-plaatmateriaal vervaardigd en voorzien van zes kleine basreflexpoorten aan de voorzijde. De impedantie is 8 Ohm en het rendement is een geweldige 97 dB! Ideaal voor de slechts 2 x 20 watt van de Rhapsody eindversterker.

Digitaal bij Music2?

Music2 kan als importeur bijna letterlijk worden gezien als het ultieme analoog bolwerk van audio-Nederland en hoewel Marco nooit een echte hekel aan digitaal heeft gehad, had hij er tot voor kort ook niets mee. "Als ik met die dingen aan de gang ga, lopen ze of vast of gaan ze steevast kapot. Maar toen ik voor de laatste iEar'-show de beschikking kreeg over de nieuwe Grimm MU2 muziekserver was ik echt verbaasd. Inmiddels ben ik vele muziekuren later nog steeds ‘om’ en vind dit apparaat als één van de weinigen een volwaardige partner naast een mooie topklasse draaitafel. En dat uit mijn mond." 

Last but not least zijn net als de toegepaste Van den Hul kabels ook de steeds bekender aan het worden stroomproducten van het Nederlandse Yeti Acoustics aanwezig. Ontwerper en eigenaar Thijs Yeti staat aan het hoofd van dit gedreven bedrijf. Een onderneming die bekend staat om zijn nuchtere audioverbeteringen die allemaal te maken hebben met schone stroom en hoe je dat kunt bereiken.

Ongecompliceerd genieten

Terwijl Reed-CEO Rüta Triukiené en de ontwerper van de nieuwe Reed 3A draaitafel Jonas Vaiciukynas als gewaardeerde VIP's deze show met hun aanwezigheid extra luister bij weten te zetten, is het zoals altijd bij een Music2 show vooral de muziek die de show steelt. 'Maar – dat is toch op iedere audioshow? zult u nu waarschijnlijk opmerken. En hoewel dat op zich ook zeker het geval is, wordt bij dit jaarlijks evenement de muziek compleet anders benaderd. Om dit beter te begrijpen moeten we ver terug naar de gouden audiojaren 70 en 80 met misschien nog een stukje jaren negentig erbij. De mobiele telefoon was net als de pc nog bijna niet in ons leven en voor thuisamusement stonden vooral de vertrouwende beeldbuistelevisie en stereoset voor ons klaar. Als je vandaag de dag muziek uit die tijd over dat soort vintage systemen weer terug hoort, valt al snel heel duidelijk op, dat de muziek ontzettend lekker en opvallend ongecompliceerd en direct overkomt. Het is zelfs dermate aangenaam en plezierig dat je het sterke gevoel krijgt dat we vandaag de dag wat kwijt zijn geraakt. Ja, het is nu preciezer, hoger oplossend, er is minder kleuring en ga zo maar door.

Je gaat ook meer bij het geluid nadenken en dat is nu juist de doodsteek voor het echte genieten. Een bezigheid waar je het denken liefst uit moet kunnen schakelen waarna het gevoel en de bijbehorende emoties het overnemen. Met name laatstgenoemde aspecten kun je heel goed herkennen en vooral voelen bij de stereodemo’s van Music2 en dus ook bij deze Musical Masterpieces show.

Weinig vermogen, nog meer plezier

Nog zoiets in een wereld waar bijna iedere consumentenversterker al minimaal 2 x 75 watt onder de kap heeft en dat vermogen ook echt nodig is om de vrij lastig aan te sturen luidsprekers van tegenwoordig, nog adequaat aan te kunnen. Niet in de wereld van Music2 waar juist van laagvermogen-buizenversterkers en gemakkelijk aan te sturen luidsprekers met een hoog rendement gebruik wordt gemaakt. Het is een omgekeerde redenering, maar ook eentje die werkelijk hout snijdt. Want zo’n kleine buizenversterker heeft maar weinig onderdelen en klinkt daardoor met de juiste luidsprekers enorm puur en tastbaar.

Precies dit is enorm goed waarmeembaar op het bijzonder energiek en levendig klinkende hoofdsysteem. Normaal kun je met een 2 x 20 watt versterker niet zoveel uitrichten in een grote ruimte zoals hier. Maar in geval van de Blumenhofer Classic 1743 is het van het eerste tot het laatste moment moeiteloos genieten geblazen.

Terwijl Marco bij de ingang op zijn eigen ontspannen wijze zijn gasten verwelkomt, zorgt Thijs voor de eerste muzikale invulling. In zijn geval waarbij gebruik wordt gemaakt van een Grimm MU2 en betekent dat vaak heerlijke ritmische elektronische muziek. Geen muziek die u zelf waarschijnlijk zal verwachten bij laagvermogen buizenversterkers, maar die hier super gaat! Wat is het toch lekker om dit over zo’n groot luidsprekersysteem te ervaren. Breed uitgesponnen klankkleuren, wild pulserende beats die je middenrif in beweging brengen en alle gasten stimuleert om mee te gaan bewegen. De toon is daarmee meteen gezet.

Nog intenser

Anders en nog intenser wordt het wanneer Marco zelf het roer overneemt en hij uit zijn uitgebreide platencollectie de ene na de andere aanstekelijke schijf op het plateau van de Reed 3A draaitafel vlijt. Een heel gaaf ding, wat niet alleen wordt veroorzaakt door de tussenwiel aandrijving van net plateau, maar ook wordt veroorzaakt door de intrigerende vormgeving en de mooie rode kleur. Een tint die trouwens opvallend sterk overeenkomt met het rood van de hier gebruikte Trafomatic versterkers.

Beeld, een andere wereld  

Hoewel het in de multifunctionele homecinema wat rustiger oogt, staat ook hier een grote tafel met hapjes en drankjes opgesteld. Terwijl rond de tafel met zachte stem wordt gesproken, vind aan de andere zijde van een slim geplaatste room divider het filmgebeuren plaats. Toch valt hier op het moment dat ik er ben nog niet zo gek veel over te vertellen. Want Marco verteld dat tijdens het uitpakken en opstellen helaas de kalibratiemicrofoon bleek te ontbreken. Dat kan gebeuren bij demo apparaten, maar daardoor is het helaas niet mogelijk om een perfecte auditieve setting te creëren. Net voor de show is daardoor een en ander maar met de hand ingeregeld.

Dat geeft een behoorlijk bruikbaar resultaat, maar is nog lang niet wat uiteindelijk zou moeten. Maar het mag de pret niet drukken, want met regelmaat zie ik gaandeweg de dag toch groepjes mensen op de bank van het getoonde moois genieten. Volgende keer beter zullen we maar zeggen en er is nog genoeg ander moois om er toch een heel geslaagde show van te maken.

Conclusie 

Op elke show of presentatie waar zijn producten worden gepresenteerd, zorgt Marco de Wilde vergezeld door zijn vrouw en vaak met ondersteuning van bevriende fabrikanten, voor een geheel andere en verfrissende kijk op onze hobby. Toch is het geen volledig nieuwe kijk en eigenlijk eerder het koesteren en transformeren van de zo mooie oude waarden uit de jaren zeventig en tachtig. Deze zijn door een groepje zorgvuldig geselecteerde fabrikanten op knappe wijze getransformeerd naar volledig nieuwe en actuele producten. Fijn dat er op deze wijze weer echt wat te kiezen valt en we niet alleen maar vastzitten aan het zogenaamde Blokker- en Hema-syndroom. Oftewel aanbieders op veel verschillende locaties die allemaal hetzelfde assortiment hanteren.

Hoewel alle producten op deze show interessant zijn, kan er maar één de absolute ster zijn en dat is wat mij betreft de nieuwe Reed 3A configuratie met Van den Hul The Grail SX phonotrap. Wat een prachtige en originele invulling van het aloude draaitafelconcept en vooral, wat een weergave!

Aan het eind van deze muzikale dag konden we ook nog smullen van het perfect gegrilde Everzwijn. Vervolgens kon iedereen onder het genot van een afsluitend drankje, terugkijken op een bijzonder geslaagd event. 

Music2 audio importwww.music2.nl






EDITORS' CHOICE