REVIEWPSB Speakers

Bach spelen zoals hij het bedoeld zou kunnen hebben

Gastauteur | 27 september 2007 | PSB Speakers

Nadat dat was gebeurd, kon ik de voor mij te doen gebruikelijke testprocedure laten volgen. Luidsprekers moeten alle soorten muziek goed weer kunnen geven, dat is mijn eerste overtuiging. In het streven een zo natuurlijk mogelijk weergave te dienen, moet het bronmateriaal vervolgens ook die voorwaarde van natuurlijkheid hebben, oftewel muziek met herkenbare en te controleren klank. Het spreekt voor zich dat elk ander type muziek, in studio tot stand gekomen, al of niet met elektronica dan ook goed gaat.
Een van mijn favorieten van de afgelopen periode is de stem van sopraan Frederica von Stade in aria’s van Rossini en Mozart op PentaTone, een opname uit 1975 met het Rotterdams Philharmonisch Orkest (PentaTone PTC 5186 158). In “Parto, parto” uit ‘La Clemenza di Tito’ zingt Frederica op een onwaarschijnlijk fraaie manier, volkomen natuurlijk, onder begeleiding van een klarinet, waarbij ik maar fantaseer dat het Mozart’s stem is die commentaar geeft. De GB1-en geven geen krimp als het fortissimo wordt, het prachtige stereobeeld blijft staan, ook als je asymmetrisch gaat zitten luisteren zoals op mijn werkkamer en Von Stade stáát tussen de beide weergevers.
Erkende meesteropname van ‘LA4’ op Groove Note (GRV1016-3), net als de vorige glimmer een SuperAudio-CD, waar Bud Shank altsax, Laurindho Almeida, gitaar, Ray Brown, bas en Jeff Hamilton, drums Bach spelen zoals hij het bedoeld zou kunnen hebben. Dat weten we niet, maar zoals deze vier spélen, en zoals het door de PSB-tjes wordt neergezet… ik weet zeker dat hij er tevreden over zou zijn geweest!

In mijn bescheiden muziekcollectie zit ook nog wat vinyl. Daarom Joan Baez maar eens gedraaid, ze lag nog op de mat (geen verkeerde associaties heren!) en laat me terug jong zijn in ‘Farewell, Angelina’ en bij de andere Dylan-songs (Vanguard VSD-79200). Genieten geblazen met de in gelijke kleur opererende luidsprekers: black is the color.
Om deze test te eindigen zou ik willen beweren dat de GB1 geenszins een luidspreker is voor een jong publiek; eerder voor een ware muziekliefhebber die oog heeft voor afwerking en detail, maar bovenal gecharmeerd zal zijn van de klankeigenschappen, lees muzikale kwaliteiten. En die kan ook best jong zijn.

Conclusie

Met de PSB GB1 heb ik menig plezierig uur doorgebracht. De luidspreker is prachtig gebouwd, goed ontworpen en heeft een universeel karakter. Ik kan mij voorstellen dat de GB1-en voldoen in een bovengemiddelde installatie met een goede versterker, welke stroom kan leveren als het nodig is. De toekomstige eigenaar is kritisch op detail, heeft een luisteromgeving van zo’n maximaal vijfentwintig meter en een mooie collectie muziek tot zijn of haar beschikking. Inderdaad ‘Good Listening!’ Oh, ja, en join the ‘Canadian Club’.

Specificaties
Merk:  PSB
Model:  GB1