Brendan Perry – Ark (LP)

Eric de Boer | 15 december 2011

Afgelopen jaar verraste Brendan Perry zijn trouwe schare fans met een nieuw album. Een langspeler die deels stoelde op zijn opnieuw gevonden ervaringen met zijn oude band en deels op de vooruitgang in zijn eigen solocarrière. Muziek voor een serieuze luistersessie, die ook nog eens erg verfijnd geproduceerd was. Het album is nu voor het eerst op vinyl te verkrijgen.

En wat een fijne kwaliteit levert Cooking Vinyl weer. Het album van de excentrieke artiest, die furore maakte met zijn vrouwelijke tegenhanger Lisa Gerrard in Dead Can Dance, wordt geleverd op een dubbele 180-grams lp in een zeer luxe afgewerkte hoes en twee bedrukte antistatische binnenhoezen. Dat het album tot stand kwam na een korte reünietoer en Perry daardoor weer zijn ouderwetse inspiratie terugvond is bekend. De tweeënvijftigjarige artiest had er maar liefst elf jaar voor nodig om tot een waardige opvolger te komen van zijn eerste soloalbum uit 1999; Eye of the Hunter. Tussendoor was er een grote toer met Lisa, veel musiceren ter ondersteuning van filmmateriaal maar ook afstand en rustperiodes.

Met Ark levert Perry overigens een nog duisterder album af dan hij ooit tevoren met Dead Can Dance of solo heeft gedaan. Niet vies van elektronische muziek, samples, uitheemse instrumenten en diepe geluidseffecten laat Perry op Ark zijn visie op de hedendaagse cultuur, religie en samenleving horen. Diepe bassen, dromerige vocalen en slepende stukken; Ark is monotoon maar niet saai. Integendeel. Het goede aan dit album is dat het je vastgrijpt en met zich meesleurt in een diepte waarvan de bodem onbereikbaar lijkt. En het is heerlijk. Ik kan nummers aanbevelen, maar dat zou andere tracks op het album tekortdoen. Brendan Perry heeft het hele album zelf gemaakt, van het begin tot het einde. Inclusief alle instrumenten die worden bespeeld en de productie. En hij komt ermee weg. De persing op vinyl is fenomenaal goed en liefhebbers van zijn bijna orkestrale muziek halen met deze persing een juweel van een album in huis. Geniet –liefst alleen- in een schemerige omgeving of tijdens een koude winteravond en laat Brendan Perry je meevoeren in een diepe psychische droom, die zowel koud en beklemmend als warm en vervoerend zal zijn.

Label: Cooking Vinyl/ Vinyl 180
Speelduur: 55:04 minuten
Website