Boz Scaggs – Silk Degrees (LP)

Eric de Boer | 20 mei 2011

De zomer is weer in aantocht, vrolijke muziek is niet weg te denken van de radio. Niet alleen de huidige zoektocht naar vrolijke noten en lichte revival van de soulmuziek zorgen voor fijne luistertijden, maar ook de hits van weleer mogen er zeker zijn. Vijfenendertig jaar geleden was het Boz Scaggs die voor vele hits zorgde. Zijn succesvolle album Silk Degrees is nu opnieuw op LP uitgebracht.

Dit zevende studioalbum van de blanke soulzanger en songwriter was zijn meest succesvolle. Silk Degrees behaalde de tweede plaats in de Billboard 200 en vond zijn weg naar de eerste plaats in de hitlijsten in vele landen. Daarnaast haalde Boz Scaggs ook nog enkele Grammy Awards binnen met dit album. En niet voor niets. De man zorgde voor een herkenbare sound en zeer goed uitgedachte composities. In 1976 stapte hij met een aantal sessiemuzikanten de studio in om dit album op te nemen. Dat een significant deel van deze muzikanten later verder zouden gaan onder de naam Toto zegt genoeg over de spelkwaliteiten. Fred Tackett (gitaar) was weer bekend van de band Little Feat.

Naast de welbekende hits Lido Shuffle en What Can I Say is het toch de track Lowdown die het juweel van dit album vormt. En laat deze 180 grams persing op Music On Vinyl nu erg dynamisch en hoogwaardig zijn! Fijne beats, strakke baslijnen en sprankelende percussie en gitaren sieren dit album. Ook nummers als We’re All Alone –later grootgemaakt door Rita Coolidge en Frankie Vall- en Georgia maken dit album een fijne, vrolijke belevenis. Ik heb weinig toe te voegen, Silk Degrees op vinyl staat gelijk aan muzikaliteit en vrolijkheid. Een fijne toevoeging aan deze lenteperiode en klankmatig een flinke aanrader!