Frank Sinatra – The Concert Sinatra (LP)

Eric de Boer | 29 juni 2014
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 05 mei 2011

Eén van de meest markante opnames van ‘Ol’ Blue Eyes’ Frank Sinatra is toch wel de registratie van een studiosessie uit de jaren zestig dat op dit album opnieuw is vereeuwigd. Dochter Nancy Sinatra vindt dit album zelfs de meest karakteristieke en meest intieme opname van haar vader. Voeg aan dit gegeven, hoewel enigszins subjectief, de kennis toe dat er reeds in 1963 goed werd nagedacht over de beste manier van vereeuwigen van de muziek en zang en een evergreen is geboren. Of niet?

De vraag rijst namelijk of alweer een reissue van een album dat reeds in de jaren zeventig, tachtig opnieuw werd geperst en in 2009 zelfs nog een keer als remaster op de markt kwam wel te rechtvaardigen is. Als het aan Mobile Fidelity Sound Lab ligt in ieder geval wel. De originele mastertapes die het label gebruikte werden via het beroemde GAIN 2 half speed mastering systeem opnieuw aan een moederplaat toevertrouwd en in beperkte oplage geperst en is sinds kort verkrijgbaar. De originele opnames die in slechts vier dagen door The Voice samen met maar liefst 73 musici in de Goldwyn Studios Soundstage werden gemaakt met behulp van Westex 35mm tapes, 24 microfoons en een achtsporige 21-kanaals mixconsole. Een voor die tijd ongelofelijke moeite om een opname zo goed mogelijk te laten klinken.

Helaas bezit ik geen origineel uit de zestiger jaren van Frank en zijn door Nelson Riddle gedirigeerde orkestratie, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit album best wel goed klinkt. Natuurlijk zijn de originele tapes niet meer in nieuwstaat (wat vooral te horen is in de strijkersectie) maar als het gaat om dynamiek is The Concert Sinatra erg goed als je bedenkt dat het origineel bijna een halve eeuw geleden werd gespeeld. De opname en herpersing op 200 grams vinyl door MoFi is zeer goed en af en toe zelfs sprankelend te noemen. Er heerst wel iets ruis vanaf de originele tapes, maar niet storend. Het orkest om Frank heen ondersteunt en biedt zelfs in de allerlaagste regionen een flinke geluidsdruk. Iets waar niet alle ‘jongere’ heruitgaven van dit label in uitblinken…  Als het gaat om de muziek kan ik kort zijn. Geniet Sinatra je voorkeur als het gaat om zang en muziek, zal je aan The Concert Sinatra zeker geen miskoop doen. Met hits als You’ll Never Walk Alone, Bewitched, I Have Dreamed en het wel zeer fraai vertolkte Ol’ Man River is dit album goud waard. Al was het maar vanwege zijn historische waarde. Om op mijn eigen vraag te antwoorden; deze reissue mag er zijn en is meer dan te rechtvaardigen.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 31:26 minuten

Deze LP is vanaf nu te koop via Hifidelity