Alice in Chains – Unplugged (LP)

Eric de Boer | 17 september 2010

We schrijven 1996. Kurt Cobain is al twee jaar dood, de grunge-stroming is al eigenlijk op zijn retour en evolueert in diverse afsplitsingen. MTV heeft succes met diverse opnames van live-uitvoeringen door bekende bands en artiesten met zo weinig mogelijk versterkte instrumenten, de Unplugged serie. Eén van de betere opnames uit deze serie is die van Alice In Chains, die nu weer op vinyl is te verkrijgen.

En dat is te danken aan Music on Vinyl, die met deze re-issue veel analoogliefhebbers blij zullen maken. Want het album is weliswaar meermaals op lp uitgekomen, maar dan op inferieur klinkend gekleurd vinyl. De originele zwarte versie is ook nog wel vanuit particuliere handen verkrijgbaar, maar daarvoor moet een klein vermogen worden neergeteld. Alice In Chains – Unplugged is door bovengenoemd label uitgebracht op een hoge kwaliteit (180 grams) dubbel-LP.

Het album, opgenomen in het Majestic Theater van de Brooklyn Academy of Music in New York, had een dubbele lading. Niet alleen was het de eerste keer sinds drie jaar dat de bandleden weer samen het podium deelden, maar is ook één van de laatste optredens van frontman en zanger Layne Staley, die destijds al flink te kampen had met een flink drugsprobleem. De uit Seattle afkomstige grunge-band heeft het optreden ondanks de problemen die er heersten op een werkelijk sublieme wijze uitgevoerd. Hoewel Alice in Chains nooit de bekendheid genoot die bands als Nirvana wel hadden (iets dat de band altijd heeft achtervolgd, Staley overleed op exact dezelfde datum als Kurt Cobain aan een overdosis drugs, maar dan acht jaar later) is de uitvoering van de dertien tracks zelfs bijna magistraal te noemen. Alsmede de productie en de mix, die een voor die tijd erg hoge mate van dynamiek herbergt.

De band zorgde voor de intieme vertolking van hun beste nummers van drie albums (vooral Facelift en Dirt) en twee EP’s, met als hoogtepunten tracks als Would?, Rooster, Nutshell en Angry Chair. Maar ook alternatieve versies van tracks, die ‘Unplugged’ zelfs beter in de oren liggen dan het hardere origineel. Luister maar naar het nummer No Excuses, dat toch wel een favoriet blijft van deze recensent en muziekliefhebber. Verwacht van het album geen zware metalen, snijdende riffs of harde beats. Nee, Unplugged excelleert in elektronische eenvoud, akoestische gitaren, die af en toe door de basgitaar worden overstemd zonder teveel te overheersen. Met bijna audiofiele kwaliteiten, in een zweem van coherentie. Niet alleen voer voor rock- en specifieker grungefans, maar ook voor liefhebbers van muziek in de puurste vorm. Een betere platenspeler en dito element zal terecht nog meer uit deze persing halen, die toch al zo fijn klinkt. Blind kopen, deze plaat!

Aanvullende Informatie:
Label: Music On Vinyl (Sony Music Entertainment)
Speelduur: 72:58 minuten