Jazz At The Philharmonic In Europe

Jan de Jeu | 30 december 2009

In de loop der jaren heb ik als recensent al heel wat muziek gehoord en op grond daarvan poneer ik regelmatig stellingen. Twee van mijn meest gebezigde zijn; ‘de mooiste muziek op LP en (SA)CD is live opgenomen muziek’ en ‘de beste muziek is allang gemaakt’. Beide stellingen worden door deze re-issue onderbouwd.

Jazz At The Philharmonic In EuropeEen prachtige kartonnen box met daarin een 4 LP set op 180 grams virgin vinyl, uitgebracht door het Duitse kwaliteitsmerk Speakers Corner Records. Het is dat ik mijn lijstje met favoriete re-issues van 2009 reeds ingeleverd heb maar anders zou deze box erg hoog scoren op die lijst. Waarschijnlijk zou hij zelfs met stip op nummer 1 eindigen, ik geniet er in ieder geval keer op keer enorm van.

Jazz at the Philharmonic was een initiatief van de legendarische Norman Granz, oprichter van illustere jazz labels als Clef Records, Verve (waar deze vier albums voor het eerst uitgebracht werden) en Pablo Records. Met 300 dollar geleend geld organiseerde Granz op 2 juli 1944 een jazz concert in The Philharmonic Auditorium in Los Angeles. Met grote namen als Illinois Jacquet (die ik nog steeds reken tot één van de grootste tenor saxofonisten ooit) J.J.Johnson, Les Paul, Nat ‘King’ Cole en Buddy Rich. De drukker van het programma verkortte ‘Jazz Concert At The Philharmonic Auditorium’ tot ‘Jazz At The Philharmonic’ waarmee de titel van de succesvolle reeks van concerten in Amerika ontstond. In het midden van de vijftiger jaren van de vorige eeuw nam Granz zijn ‘Giants of Jazz’ mee naar Europa waarbij Oscar Peterson, Illinois Jacquet en Ella Fitzgerald de grote namen waren. In november 1960 werden deze sessies gevolgd door een aantal ontmoetingen tussen ‘jonge en oude’ en ‘zwarte en witte’ solisten. En dat is wat deze vier LP’s laten horen gedurende een optreden in het Noorse Konserthuset op 21 november 1960. Het bijzondere is dat oudere Jazz musici als Coleman Hawkins, Benny Carter en Don Byas op succesvolle wijze samenwerken met de jongere generatie als Stan Getz (die hier nog niet beïnvloed is door de bossa nova sound) en Cannonball Adderley.

Opvallend is hoe klein het verschil is tussen ‘swing’ en ‘be-bop’ musici en hoe makkelijk zij onderling bij elkaar invoegen. Eens temeer een bewijs van de grote klasse van deze solisten. Het beluisteren van de vier LP’s voelt als een roller coaster ride; je glijdt van het ene nummer in het andere en je wilt eigenlijk niet stoppen. Ongelooflijk eigenlijk dat critici en ‘kenners’ deze solisten inkaderen in contrasterende stijlen terwijl de daadwerkelijke samenwerking, getuige deze opnames, werkelijk subliem is. De opname heeft alle kenmerken van een live sessie. Zo valt er ergens onderweg een microfoon uit vanwege een niet goed aangesloten interlink en heb je af en toe de neiging om te roepen dat dat ene solo instrument wel iets minder prominent afgebeeld zou kunnen worden. Maar is dat nu net niet juist de essentie van live muziek? Ook daar klinkt de trompet af en toe net iets te schel (zo klinkt een trompet nu eenmaal) en komt de percussie net iets te uitbundig over. Maar dat is vanuit audiofiel oog- en oorpunt bezien. De echte muziekliefhebber zal hier, net als ik, slechts van kunnen genieten. Een geweldige box-set die voorlopig gedurende lange tijd stijf naast mijn draaitafel gepositioneerd zal blijven. Van de vier LP’s heeft de laatste mijn voorkeur; met saxofonist Stan Getz, trompettist Dizzy Gillespie en trombonist J. J. Johnson in de hoofdrol, waarbij ook de percussie van Jo Jones een belangrijke rol speelt.

Label: Verve / Speakers Corner Records
Format: 4 LP box, 180 gram LP re-issue