The Burning Plain

Jan Luijsterburg | 10 december 2009

Guillermo Arriaga schreef de ingenieuze scrips voor Amores Perros, 21 Grams en Babel, maar regisseur Alejandro Iñárritu streek met de eer. Na een ruzie besloot hij voortaan zelf de regisseursrol te vervullen voor zijn onnavolgbaar complexe verhaalconstructies. The Burning Plain is het eerste, en meteen zeer geslaagde resultaat van die beslissing.

The Burning PlainEr is geen sprake van een stijlbreuk met de voorgaande films. Alles heeft weer met alles te maken, en er wordt in hoog tempo gesprongen in tijd en plaats. Er is een brandende caravan in de woestijn, een moeder (Kim Basinger) die een affaire begint, een depressieve carrièrevrouw (Charlize Theron) die zich in Portland troost met betekenisloze seks, een neerstortend vliegtuigje in Mexico. Om er achter te komen wat deze elementen met elkaar te maken hebben moet de kijker aan het werk. Omdat het oplossen van het raadsel in deze film de essentie is van het kijkplezier zal ik niets verklappen.

De nadruk ligt bij Arriaga overduidelijk op de narratieve constructie. Om deze zodanig te verpakken dat de kijker zich laat meevoeren heeft hij krachtige middelen ingezet. Niet alleen zorgt de sterrencast voor doorleefd spel waardoor de karakters, hoe fragmentarisch ze ook neergezet worden, toch overtuigen. Ook is het genieten geblazen van de prachtige beelden van cameraman Robert Elswit (There will be blood).

The Burning Plain

Arriaga is een meesterlijk verhalenverteller. Plezier in het oplossen van een intelligente puzzel is niet voorbehouden aan het thrillergenre. Bijzonder is dat deze behoorlijk originele film gemaakt is kunnen worden met een fors budget, dus gericht op een groot publiek. Aardig wat mensen die op de acteursnamen afkomen zullen verrast zijn geweest, want deze film wijkt in veel opzichten af van de mainstream.

De DVD bevat naast de film geen extra’s, maar de film ziet er meer dan prima uit.

Verenigde Staten/Argentinie, 2008
Speelduur: 108 minuten