Scandal

Jan Luijsterburg | 04 december 2009

Schilder Ichio Aoye is in de bergen achter zijn ezel aan het werk als daar zangeres Miyako Saijo toevallig langs komt en de weg vraagt. Ze blijken in het zelfde hotel te verblijven en Aoye biedt haar een lift aan. Paparazzi waren er in 1950 ook al, en de volgende dag staan ze als koppel afgedrukt op de voorpagina van een roddelblad. Het vermeende stel besluit een rechtszaak aan te spannen.

ScandalDe afhandeling daarvan wordt ernstig gecompliceerd door de advocaat die ze uitgekozen hebben. Deze in nogal deplorabele staat verkerende man combineert een gokverslaving met de zorg voor een ziekelijke dochter, wat hem tot een dankbaar slachtoffer maakt voor omkoping.

Akira Kurosawa (1910-1998) is zonder twijfel de bekendste Japanse filmmaker ooit, zeker in het westen. Zijn carrière omspant meer dan een halve eeuw, waarin enkele van zijn bekendste titels zijn Seven Samoerai, Rashomon, Dodes’ka-den en Ran.

Scandal (Shubun) hoort niet tot het rijtje Kurosawa klassiekers, maar dat maakt de film niet minder bijzonder. Zoals Tom Mes in zijn toelichting in het begeleidende boekje bij de DVD aangeeft heeft het verhaal duidelijk autobiografische kenmerken. Eind jaren veertig was de teruggetrokken Kurosawa, zelf ook geen onverdienstelijk schilder, slachtoffer voor een roddel over een affaire met een actrice. De aanklacht tegen de roddelpers moet recht uit zijn hart geweest zijn.

Scandal

Wie thuis is in de films van Kurosawa herkent meteen de hoofdrolspelers Toshiro Mifune en Takashi Shimura, die in veel van zijn films te zien zijn. Zij hebben hier gezelschap van de zangeres en actrice Yoshiko Yamaguchi. Hun sterke spel is één van de factoren die er voor zorgen dat deze inmiddels zestig jaar oude film nauwelijks gedateerd aanvoelt. Het compact vertelde verhaal is nog volledig actueel. Het melodrama wordt niet geschuwd, maar de tijdloze klasse straalt van de beelden af.

Japan, 1950
Speelduur: 104 minuten
Regie: Akira Kurosawa