Young at Heart

Jan Luijsterburg | 23 april 2009

Young @ Heart is een bejaardenkoor uit Northampton, Massachusetts. Bijzonder is het koor vooral door het door dirigent Bob Cilman gekozen repertoire, dat bestaat uit moderne popsongs die je niet meteen associeert met tachtigers. De verrassende combinatie vertedert en fascineert, met als gevolg dat het fanatieke koor al menig wereldtournee achter de kiezen heeft. Ook de documentaire van de Engelse filmmaker Stephen Walker over het koor is een groot succes.

Young at Heart De film begint en eindigt met een verslag van een concert. Daar tussenin zien we de voorbereidingen, afgewisseld met enkele videoclips. Het is een heftige tijd voor het koor. De bloedfanatieke Cilman komt met een aantal nieuwe liedjes op de proppen die behoorlijk lastig blijken. Yes We Can Can van Alain Toussaint, populair door de Pointer Sisters, heeft een tekst om je benen over te breken met al die Cans, Obama is er niks bij. Ritme en tekst van James Brown’s I Got You (I Feel Good) onder de knie krijgen is een martelgang, en met Sonic Youth’s Schizophrenia hebben de koorleden helemaal niks. Ze geven aan dat ze meer houden van opera en musicals, maar dat maakt de inzet er niet minder om. Meerdere malen per week worden vele kilometers gecarpoold, want de zangers hebben alles over voor het koor.

Twee leden komen tijdens de voorbereidingsperiode te overlijden. Opgericht in 1982 is geen van de oorspronkelijke leden meer van de partij, iets wat een koor als dit om een andere manier gemeen heeft met bijvoorbeeld de Wiener Sängerknaben. De veerkracht is groot, en aan het verdriet wordt juist extra kracht ontleend om de dag te plukken. Meteen na de bekendmaking van een sterfgeval wordt opgetreden in een gevangenis, waar de zware jongens tot tranen beroerd raken door de vertolking van Dylan’s Forever Young.

Fix You van Coldplay was als een duet van twee door gezondheidsproblemen verzwakte oud-leden bedoeld, maar werd nu een bloedstollend mooie solo van de olijke hartpatient Fred Knittle, begeleid door zijn zuurstofpomp.

Young at Heart

De charme van de koorleden behoedt de film van een pervers ‘lachen om die rare oudjes’ sfeertje, al heeft de brede publiekswaardering voor de film onmiskenbaar een flinke camp factor; het draait zeker niet puur om de muzikale kwaliteiten van de uitvoeringen.

De film is door Homesceen, het videolabel van Cinemien, uitgebracht in een sobere uitvoering, waarop de extra’s die wel op de Amerikaanse versie staan helaas ontbreken.

Engeland, 2007
Speelduur: 104 minuten