Leo Kottke - 6 and 12 string guitar

Jan de Jeu | 09 april 2009

Michael Hobson van Classic Records heeft weer iets nieuws bedacht; Clarity Vinyl. Eén van de eerste heruitgaven op dit nieuwe vinyl ligt nu op mijn draaiplateau; Leo Kottke’s 6 and 12 string guitar. Kort gezegd komt het erop neer dat de zwartmaker bij deze variant weggelaten is. Deze stof zou namelijk metaalsporen bevatten die de gevoelige kleine magneetjes van elementen nadelig beïnvloeden.

Leo Kottke - 6 and 12 string guitarHet debuutalbum van Kottke verscheen voor het eerst in 1969 op het Takoma label van die andere gitaar virtuoos; John Fahey. In tegenstelling tot latere albums als Ice Water met de geweldige song Pamela Brown waarop ook zijn stem te horen is, gaat het hier uitsluitend om instrumentale nummers.

Veertien melodieen waarin telkens maar één gitaar met zes of twaalf snaren te horen is. Folk, country, bluegrass, flamenco, jazz & klassiek worden op unieke wijze met elkaar vervlochten en door de toen 24 jarige Leo werkelijk briljant uitgevoerd.

Draai als enthousiaste amateur gitarist het eerste nummer van kant A, The Driving Of The Year Nail, en je durft daarna zelf nooit meer een gitaar ter hand te nemen. Wat een techniek, snelheid, bevlogenheid en precisie. Naast dit soort duizelingwekkend ingewikkelde composities staan er ook enkele langzamere, een andere emotie oproepende stukken op zoals Ojo en het heerlijke Crow River Waltz. En mijn persoonlijke favorieten; de keren dat hij de slide ter hand neemt zoals in The Sailor’s Grave On The Prairie. De geluidskwaliteit van deze Clarity Vinyl disc? Prachtig; de directe, dynamische opname wordt op fluisterstille wijze helder en met veel microdetails weergegeven.