Vox Populi

Jan Luijsterburg | 02 april 2009

Filmmaker Eddy Terstall weifelt al geruime tijd over zijn politieke ambities. Enerzijds wil hij niet aan de kant blijven staan en zijn bijdrage leveren als actief PvdA lid. Anderzijds doorziet hij als geen ander de hypocrisie en het schaamteloze opportunisme van de narcistische ego’s die zich van nature aangetrokken voelen tot het Haagse pluche. In Vox Populi krijgt dit wereldje de (lach)spiegel voorgehouden.

Vox PopuliJos Fransen (Tom Jansen) is leider van de partij RoodGroen, die vermorzeld lijkt te worden tussen Wilders-achtige Arno Smeets (Dirk Zeelenberg) en de regeringspartijen. Als zijn dochter Zoe (Tara Elders) thuiskomt met marechaussee Sjef (Johnny de Mol) uit het volkse Amsterdam-Noord komt Jos ook in contact met Sjef’s vader Nico (de schitterende Ton Kas kreeg een Gouden Kalf voor zijn vertolking). Al snel raakt Jos zeer gecharmeerd van de ongezouten geformuleerde opvattingen die Nico over de politiek ten beste geeft, met name over de omzichtige manier waarop met problemen rond allochtonen omgegaan wordt. Jos integreert deze ‘stem van het volk’ in zijn politieke uitingen. Zijn partijgenoten, de overfanatieke tweede vrouw van de partij voorop, schrikken zich rot, maar slikken hun kritiek in als de partij in de polls omhoog schiet. Ondertussen feteert Jos zich op reisjes met zijn dommige stagiaire op kosten van de staat. Hoogmoed komt voor de val.

Vox Populi is het laatste deel van een drieluik over dood (Simon), seks (Sextet) en politiek. Het is weer een typische Terstall-film, op zijn kenmerkende ontspannen manier gemaakt met zijn vaste acteurs, veel bloot, talrijke grapjes en een swingende tred. Altijd heerlijk om naar te kijken, maar bij dit onderwerp had het mes misschien wat dieper in het zieke systeem geplaatst kunnen worden.

Vox Populi

Dat het verhaal eindigt met een anticlimax is echter ook wel weer typerend voor zowel Terstall als de politiek in ons polderlandje. Mooi is dat geen van de partijen of politici rechtstreeks op de werkelijkheid te plaatsen is, maar dat de patronen o zo herkenbaar blijven. Wel zichzelf zijn de media. De wereld draait door, Pauw en Witteman en Rondom 10 behandelen de filmwerkelijkheid precies als de echte.

Vox Populi

De DVD is voorzien van een informatieve, goed gemaakte Achter de schermen documentaire en een boeiend commentaarspoor, ingesproken door Eddy Tersall en de maker van de soundtrack bij de film, Erik de Jong, beter bekend als Spinvis. Zes muziekfragmenten zijn als audiotracks bij de extra’s te vinden.

Nederland, 2008
Speelduur : 97 minuten
Regie en scenario: Eddy Terstall