Gino Vannelli - A Good Thing

Eric de Boer | 19 maart 2009

Toen ik begin februari ’s morgens naar mijn werk reed, hoorde ik heerlijke jazzmuziek live vertolkt bij Edwin Evers. Het ging om niemand minder dan Gino Vannelli, die voor de promotietoer van zijn nieuwe cd A Good Thing een heerlijke live jamsessie uitvoerde. Het smaakte naar meer…

Het is alweer 10 jaar geleden dat Vannelli een cd in Nederland uit heeft gebracht. De meeste muziekliefhebbers kennen Vannelli nog van Wild Horses en It Hurts To Be In Love en dankzij de bekende ANWB reclame van de song People Gotta Move.

De man blijkt het afgelopen decennium toch écht niet te hebben stilgezeten, hij heeft diverse klassieke- en jazzprojecten live uitgevoerd over de hele wereld. Ook een paar pop cd’s (Canto en These Are The Days) komen van zijn hand. A Good Thing is Vannelli’s eerste jazz cd sinds Slow Love uit 1998.

Niet alleen is het nieuwe album uitgevoerd in een mooie dvd-case (digipack), maar zit er ook nog een heus boekwerk bij met daarin een niet alleen de teksten, maar ook nog eens 23 gedichten van de meester zelf. De teksten en arrangementen voor de negen songs heeft Gino Vannelli zelf geschreven, sommige ondersteund door vriend en collega-muzikant Michiel Borstlap. Hoewel hij tot voor kort nog in Amersfoort woonde, is het album bijna geheel opgenomen in zijn woonplaats Corbett (Portland-Oregon in de V.S.) en heeft Gino naast de zang ook nog vele keyboard-, piano- bas- en percussiepartijen voor zijn rekening genomen. Verder zijn er gastmuzikanten te horen, zoals de Nederlandse Bert van den Brink.

De cd zelf heeft een big-band achtig karakter en neigt af en toe zelfs naar swing (The Dutchbeat). Maar ook rustiger songs als bijvoorbeeld Night Drive en Gypsy Days. Lekkere luistermuziek als Knight of the Road neigt weer meer naar pop. De muziek dient op dit album duidelijk om de zang te completeren en bij vlagen komen zelfs wat soulachtige ideeen naar voren, zoals de inzet van backingvocalen op The Measure of a Man. Duidelijk is dat het om Vannelli’s stem moet gaan, wat ook niet voor niets is. De man heeft een mooie, wat rijpere stem gekregen over de jaren, klimt bij tijd en wijlen zelfs naar Sinatra-achtige tonen en wordt ook nog eens ondersteund door een zeer sterke productie en mix.

A Good Thing is al met al zeer zeker de moeite waard om eens te gaan luisteren, werkt zeer muzikaal op de luisteraar in en zorgt voor een bijna-live belevenis in de huiskamer of luisterruimte. Gino’s stem is voor het genre erg bovengemiddeld en de moeite van het luisteren waard. Ik heb zo het idee dat de live shows hier best nog eens een schepje op doen. Kopen!