Violence des échanges en milieu tempéré

Jan Luijsterburg | 12 maart 2009

Philippe is de koning te rijk dat hij als onervaren jongeling uitverkoren is voor een grote consultancy firma te komen werken. Zijn baas ziet hem helemaal zitten en vertrouwt hem meteen een flinke klus toe: het in kaart brengen van een productiebedrijf. Dat het eigenlijk om een ontslagronde gaat als onderdeel van een niet gecommuniceerd overnameplan brengt Philippe, geholpen door zijn kersverse vriendin, in gewetensnood.

Violence des échanges en milieu tempéréVreemd dat de zakelijke werkwereld zelden het onderwerp is van films, terwijl het voor veel mensen toch het decor van een belangrijk deel van het leven is. Misschien omdat filmmakers in een andere werkelijkheid leven, of omdat men denkt dat mensen het niet leuk vinden om in de bioscoop geconfronteerd te worden met de eigen dagelijkse sores waar men juist even wil ontsnappen. In ieder geval toont Jean-Marc Moutout in zijn debuutfilm eens uitgebreid de binnenkant van een fabriek. Door strak camerawerk ziet er dat visueel heel krachtig uit. Daarbij is een bedrijf net als een gezin een microkosmos, een ideale setting om via een verhaal een groter probleem aan de orde te stellen.

Philippe, sterk neergezet door Jérémie Rénier die we kennen van de film van de gebroeders Dardenne, is een naïeve yup die pas laat ontdekt dat hij een smerig klusje aan het klaren is. Zijn vriendin, de jonge moeder Eva, heeft minder opleiding maar aanzienlijk meer moreel besef. Voor Philippe weegt het carrièreperspectief zwaarder, maar de relatie met Eva, die hij alleen in de weekends kan zien, is hem ook wel wat waard. Pas als hij in de directe gesprekken met de werknemers moet bepalen wie er weg moet dringt het tot hem door wat hij aanricht. Het leidt tot een confrontatie met zijn baas en uiteindelijk tot een besluit.

Violence des échanges en milieu tempéré

Violence des échanges en milieu tempéré is een krachtig sociaal drama over de morele dilemma’s in werksituaties, dat doet denken aan het werk van de Britse meester op dit gebied, Ken Loach. Realistisch acteerwerk, fraaie beeldcompositie en mooie gitaarmuziek van Silvan Vanot dragen bij aan het totaaleffect. Jammer dat de meegeleverde making of documentaire niet ondertiteld is.

Frankrijk, 2003
Speelduur: 95 minuten
Regie: Jean Marc Moutout