The Ipanemas - Afro Bossa

Jan de Jeu | 24 december 2008

Ik heb net een koel glas Chablis ingeschonken en op de achtergrond klinkt Afro Bossa van de Braziliaanse groep The Ipanemas. Een perfecte zomerse combinatie. Want ook al hebben deze oude Braziliaanse heren dan de naam dat ze maatschappijkritischer zijn dan hun Cubaanse evenknie, de Buena Vista Social Club; het is toch voornamelijk lekker klinkende, makkelijk in het gehoor liggende muziek met zonnige meerstemmige vocalen die zij produceren.

The Ipanemas - Afro BossaSamba en Bossa vermengd met capoeira en ‘very laidback sounding jazz’. De lp bevat negen songs, waarvan enkele van de hand van medeoprichter Wilson Des Neves. Hij neemt drums en percussie voor zijn rekening en is in het voorlaatste nummer Sereno verantwoordelijk voor de lead vocal. De tweede belangrijke man in dit gezelschap, Neco, speelt akoestische gitaar en één van de gehoorde, relaxte stemmen behoort hem toe. Beiden zijn al meer dan vijftig jaar actief in de Braziliaanse muziekwereld en hebben onder andere in de late vijftiger en zestiger jaren hun bijdragen geleverd aan albums van ondermeer Joao Gilberto.

Op dit album, hun tweede voor Far Out Records, worden zij vergezeld door een sessie groep uit Copacabana waarin met name trombonist Paulo Wiliams als solist naar voren treedt. Inmiddels heeft de groep alweer meerdere albums uitgebracht en heeft het ensemble kortgeleden in Nederland enige concerten verzorgd ter introductie van hun nieuwe schijf Call Of The Gods, een album waarop de nadruk nog meer verschoven is in de richting van de jazz. Gezeten op mijn terras prefereer ik in combinatie met mijn zomerse koele drankje persoonlijk eerder deze Afro Bossa.