Deerhoof - Offend Maggie

Jan Luijsterburg | 13 november 2008

Energiek bandje uit San Francisco dat het experiment niet schuwt. Alweer elf albums onderweg is de groei er nog altijd niet uit. Deerhoof staat voor tientallen verrassingen per liedje, superingewikkeld maar toch spontaan, bij elkaar gehouden door melige zanglijnen van de Japanse zangeres Satomi Matsuzaki. Offend Maggie bewijst dat een fenomenale opnamekwaliteit niet voorbehouden hoeft te zijn aan saaie muziek.

Deerhoof - Offend MaggieVan de straat zijn ze niet, dat steken ze niet onder stoelen of banken. De grap om een nummer vroegtijdig te ‘lekken’, maar dan als partituur en niet als opname, is wat dat betreft veelzeggend. Mocht iedereen alvast zijn eigen cover maken. Drummer Greg Saunier is opgeleid als klassiek componist, en dat hoor je aan de ongelofelijk slimme manier waarop de ingewikkeldste overgangen over elkaar heen denderen. Combineer dat met een maximaal bevlogen speelwijze, gitaren die om de haverklap als vanzelf overstappen van Captain Beefheart dissonanten naar volvette, allesverzengende Who of Sonic Youth akkoorden en je hebt iets om heel enthousiast over te zijn.

Offend Maggie is niet heel anders dan voorganger Friend Opportunity, al is er deze keer geen lange instrumental. De komst van extra gitarist Ed Rodriguez maakt dat alles live ook wat gemakkelijker neer te zetten valt en de sound nog wat steviger is geworden. Naar zwakke momenten is het vergeefs zoeken. De lijzige zang met absurd melige onzinteksten zou iemand kunnen storen, maar is een broodnodig tegenwicht voor de instrumentale tsunami aan ideeen.

Deerhoof - Offend Maggie

Hoewel de sound zeker origineel is zijn er wel duidelijke raakvlakken in de muziekgeschiedenis te vinden. Gitaar en drums doen in ieder geval sterk denken aan Fred Frith en Chris Cutler, iconen uit de Britse avantgarde rock vanaf medio jaren 70, in bands als Henry Cow en Art Bears (met de Duitse zangeres Dagmar Krause in de rol van Matsuzaki). Volkomen tijdloze muziek, toen al en nu opnieuw. Een vergelijking als aanbeveling.

14 tracks, speelduur 43:21
Label: Kill Rock Stars
Distributie: de Konkurrent